Mezőkövesd határában van egy közlekedési szabályt jelző tábla. Hogy nem szabad lóval. Kerékpárúton. Nem hittem el, hogy ilyen létezik, de hát érvényes rá az örökbecsű mondás: „ilyen nincs, és mégis van”.



A Lo-nevelde.eoldal.hu idén januárban – gondolom, közkívánatra... – összeszedte, amit a lovasoknak a közlekedésrend általános szabályairól feltétlenül tudniuk kell. Hogy azt mondja:

„A KRESZ szerint vezető az a személy, aki az úton járművet vezet, vagy állatot hajt (vezet). Tehát akár van jogosítványa a lovasnak, lovat hajtónak, akár nincs, jogilag 'sofőrnek' számít, és a KRESZ minden pontja érvényes rá” – hohó! Tehát a ló egy egy lóerős kocsi egy különleges „belső égésű motorral”. Tovább: megbírságolható, ha átmegy a piroson, vagy nem ad elsőbbséget jobbkezes helyen. A láthatóan igen tájékozott szakportál még azt is megjegyzi, ha autós „láthatóan ijedős lóval” talizik, az autósnak lassítania kell, illetve akár meg is állnia, az viszont mindig, minden körülmények között érvényes, hogy távolsági fényszórót alkalmazni ilyen esetekben tilos.

Lakott területen kívül, illetve félhomályban a „kísérőnek” jólláthatósági mellény viselése kötelező, illetve az út jobb oldalára lehúzódni köteles állat bal oldalára lámpást kell szerelni. Jó, mi?

És a csattanó: kerékpárral lovakat hajtani tilos, a szabály erre azt mondja, „a domináns egyedet” kézen vagy hátról kell vezetni, a többieket pedig utánuk hajtani.

Mi következik ebből a kerékpárosokra nézve, illetve maga a fotó hogyan jön mindehhez? Leginkább azt kell itt látni, hogy van egy közlekedési szabály, amire ló és lovasa magasról tojt, a helyzet pedig annyira tarthatatlanná vált, hogy orrba kellett verni a hajcsárokat, hogy más is van a világon, mint a haszonállat. Mit ne mondjak, nem szívesen riogatok medvéket, pomogácsokat és lovakat sem. Remélem, több, „télen hideg van, nyáron pedig meleg” szintű tájékoztatótáblát nem kell kihelyezni.