A bizottság az utóbbi évtizedek legsúlyosabb nagy-britanniai sajtóetikai botrányának kivizsgálására jött létre, és ezen a héten a Murdoch-sajtó és a brit politikai vezetés kapcsolatainak feltárására összpontosít.

Fotó: Reuters


A hétfői meghallgatásra beidézett Brown kijelentette: soha nem hangzott el az a telefonbeszélgetés, amelyben Rupert Murdoch korábbi tanúvallomása szerint ő – még miniszterelnökként – „háborúval” fenyegette volna meg a cég nagy-britanniai érdekeltségeit.

Fotó: Reuters


A News of the World tavaly júliusi bezárásához vezető súlyos sajtóetikai botrányt közvetlenül az robbantotta ki, hogy kiderült: a lap – sztorivá gyúrható exkluzív értesülések reményében – néhány éve feltörte és lehallgatta egy elrabolt és brutálisan meggyilkolt 13 éves angol kislány, Milly Dowler mobiltelefonjának üzenetrögzítőjét, miközben az akkor már halott gyermeket a rendőrség még nagy erőkkel kereste. A hatósági gyanú szerint a News of the World az évek során ezen kívül több ezer magánszemély és közéleti személyiség, köztük a királyi család tagjai, vezető politikusok, a celebvilág legnagyobb sztárjai, sőt az iraki és az afganisztáni frontokon elesett katonák és hozzátartozóik, valamint a 2005. júliusi londoni terrortámadásban meghaltak és családtagjaik mobiltelefonjait is lehallgathatta.

Az ügyben jelenleg több szerteágazó vizsgálat folyik, amelyek kiterjednek most már arra a gyanúra is, hogy a Murdoch-lapok bizalmas információk fejében magas rangú rendőrtiszteket, kormányzati tisztviselőket fizethettek le az elmúlt években. A párhuzamosan zajló rendőrségi vizsgálatok során eddig összesen 36 személyt vettek őrizetbe. Köztük van a The Sun tíz egykori és jelenlegi munkatársa, valamint Andy Coulson, David Cameron konzervatív párti brit miniszterelnök korábbi sajtófőnöke, aki egykor a News of the World főszerkesztője volt.