Kampány

Feketébbre festették Obama bőrét 2008-ban

VZ, 2015. december 31., csütörtök 14:38
Sötétebbre színezték ellenlábasai Barack Obama bőrét a 2008-as elnökválasztási kampányban; a készítők célja ezzel akár az is lehetett, hogy az egyes befogadók rasszista nézeteire hassanak – írta egy tanulmány alapján a The Washington Post.

Ez az amerikai lap szerint összecseng azokkal a vádakkal, miszerint a republikánus politikusok az efféle érzelmek rejtett feltüzelésére játszanak. Ezt kutyasíptechnikának is nevezik: ahogy annak hangját is csak a kutyafélék hallják, az efféle üzenetek is csak az előítéletes szavazókhoz jutnak el – idézik a tanulmányból.

Republikánus = rasszista

A republikánusok elleni vád a korábbi megmérettetésekhez hasonlóan gyakran előkerült a 2016-os elnökválasztási kampányban is, most elsősorban Donald Trump kapcsán.

Ellenfelei azt állítják, ha a republikánusok a bőkezű szociális rendszer ellen beszélnek, voltaképpen arra gondolnak, hogy annak fekete kedvezményezettjei lusták; ha szigorú bevándorlási politikát követelnek, akkor pedig arra, hogy a latin-amerikaiak bűnözők.

A Public Opinion Quarterlyben közzétett tanulmány azt állítja, új bizonyítékot talált erre a jelenségre.

A kutatók a 2008-as elnökválasztás 126 kampányhirdetését elemezték, amelyekben először digitálisan felmérték a két jelölt – Obama és akkori ellenfele, John McCain bőrszínét, aztán téma szerint is szétválogatták a hirdetéseket. Úgy találták: a bőrszín meglehetősen széles skálán mozgott, és attól függött, ki készíttette az adott reklámot.

A dolog leginkább a negatív reklámoknál volt szembetűnő, ahol az ellenfél besötétítése vagy a támogatott jelölt kifehérítése volt jellemző.

Fekete-fehér, igen-nem

Amikor McCainék Obama állítólagos, liberális csoportokon keresztül elkövetett bűncselekményeit citálták elő, a demokrata jelölt képét szinte minden esetben jóval sötétebbre festették a valósnál; illetve ahogy a választás időpontja közeledett,

McCainék kampánycsapata egyre sötétebbre színezte Obama fotóját, míg a republikánus jelölt arca egyre világosabbá vált.

Hogy ez tudatos stratégia része volt-e vagy sem, azt lehetetlen megmondani, mindenesetre a republikánusok, illetve McCain irodája a cikk megjelenésééig nem válaszolt a The Washington Post ez irányú megkeresésére.

Sok bizonyíték van ugyanakkor arra, hogy a faji előítéletek erősebbek a sötétebb bőrű afroamerikaiakkal szemben, a portál erre példaként hozza, hogy az esküdtek a bíróságokon hajlamosabbak halálos ítéleteket hozni a sztereotipikusan fekete vonásokkal rendelkező vádlottak ügyében, még ha a bűncselekmény súlya ezt kevésbé is indokolta volna.

Rasszista megfejtések

A tanulmányt jegyző kutatók, azaz Solomon Messing a Pew Research Centertől, a LinkedIn szoftvermérnöke, Maria Jabon és Ethan Plaut a Stanford Universitytől úgy vélik: Obama sötétebb képe valóban hathatott arra, hogyan észlelték őt a hirdetések fogyasztói. A szerzők ezért egy kísérlet során maguk is manipulálták a jelenlegi elnök fotóját, és egy keresztrejtvényt szerkesztettek hozzá, amelyet a szereplőknek kellett kitölteniük. Akik a sötétebb bőrű verzióval találkoztak, 45 százalékban adtak rasszista sztereotípiákat implikáló válaszokat, míg akik a világosabb bőrű Obamát látták, csak 33 százalékban (például a C R_ _ _ kezdetű szó megfejtése lehetett C R O W D, azaz „tömeg” vagy C R I M E, azaz „bűncselekmény”). Azaz a kísérlet szerint ezek a sztereotípiák még ma is működnek.

hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
hirdetés

Hozzászólások - 1 db

A hozzászólások mutatása