A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleménye szerint a változások azt jelentik, hogy a személygépkocsira váltható legolcsóbb e-matrica a két hétvégét magába foglaló heti (10 napos) lesz.

Az új konstrukció igazodik a környező országok, elsősorban Ausztria útdíjrendszeréhez; a módosítások az úthálózatok üzemeltetésével, karbantartásával járó feladatok fenntartható finanszírozása érdekében szükségesek.

A tárca kitér arra is, hogy az uniós szabályozás a matricák árait a közösségi valutában határozza meg, a változással ehhez igazodnak a forintban megszabott árak. A döntő részben külföldi teherautósok által vásárolt 1 napos jogosultság esetében az irányelv adta tűréshatár kihasználásával 12 százalék feletti mértékben emelkednek a díjtételek.

A még matricás útdíjfizetési rendszert használó európai országokban a legrövidebb érvényességű, teljes hálózaton használható matrica a heti jogosultságot adó. A környező országokban megvásárolható legrövidebb jogosultság Ausztriában 10 nap, Szlovákiában és Szlovéniában pedig 7 nap, így az átutazók lényegesen kedvezőbb feltételek mellett vehetik igénybe Magyarország gyorsforgalmi útjait, mint ahogyan a magyar autósok közlekedhetnek a külföldi utakon – közölte a szaktárca.

A közlemény szerint a D1 kategóriában a bruttó díjtételek a következők: a heti matrica 2975, a havi 4780, az éves pedig 42 980 forint lesz 2012. január 1-jétől.

Az NFM tájékoztatása szerint a tervezett jogszabályi változásokkal szűkül az állami szektor díjmentesített járműveinek köre, szigorodik a díjellenőrzés, több szervezet, így például a rendőrség is jogosult lesz rá.

A jövőben lehetőség nyílik az elővásárolt e-matricák visszaadására, a díjköteles útszakaszt jóhiszeműen sorozatosan díjfizetés nélkül használó autósok mentesülhetnek a többszörös büntetések egy része alól. Az évente egy alkalommal benyújtható kérelem alapján a kettőnél több pótdíjfizetési kötelezettség két esetre mérsékelhető – közölte a tárca.