David Cameront az általa tavaly nyáron kezdeményezett vizsgálat csütörtöki munkanapján hallgatta meg a vizsgálóbizottság. A konzervatív párti kormányfő az utóbbi évtizedek legsúlyosabb nagy-britanniai sajtóetikai botrányát kirobbantó telefonlehallgatási ügyek ismertté válása után rendelte el az átfogó vizsgálatot, amelynek meghirdetett célja a brit sajtószabályozás átalakítása.

Cameron a csütörtöki meghallgatáson kijelentette: az eddigi önszabályozási rendszer nem működik, de „hogy mit honosítunk meg helyette, az attól is függ, hogy az újságok miként felelnek meg a kihívásnak”. A brit kormányfő ezt a véleményét nem először hangoztatja.

Fotó: Reuters


A vizsgálat során több tucatnyi gyanúsítottat őrizetbe vettek, köztük David Cameron egykori sajtófőnökét, aki korábban a News of the World főszerkesztője volt. Csütörtöki meghallgatásán Cameront is faggatták arról, hogy ellenzékben és kormányon milyen kapcsolatokat ápolt a Murdoch-lapokkal és általában a sajtóval. A brit kormányfő kijelentette, hogy 2005 és 2010 között – amikor még ellenzékben vezette a Konzervatív Pártot – havi átlagban 26-szor találkozott „médiaszemélyiségekkel”, a párt két évvel ezelőtti kormányra kerülése óta ez az átlag hozzávetőleg a felére csökkent.

A miniszterelnök ugyanakkor visszautasította munkáspárti elődje, Gordon Brown azon állítását, hogy a Konzervatív Párt a rendkívül befolyásos Murdoch-sajtó politikai támogatása fejében ígéretet tett volna a jobboldali brit sajtóban gyakran „balos” szimpátiával vádolt közszolgálati BBC finanszírozásának lefaragására. Cameron szerint Brown ezt csak azért mondta minapi meghallgatásán, mert a The Sun – a Murdoch-sajtóbirodalom legbefolyásosabb brit bulvárlapja, amely korábban a Munkáspártot támogatta – a 2010-es parlamenti választások előtt „átállt”, és a Konzervatív Párt győzelméért kampányolt.

Az MNO megírta, hogy a News of the World részéről valóban elhangzottak „burkolt fenyegetések”. Bővebben>>>