Philadelphiában hétfőn megkezdődött az a per, amelyben el kell dőlnie, hogy a két áldozat hozzátartozói mekkora összegű kártérítésre jogosultak a Delaware folyón tragikus balesetet szenvedett kacsahajó (kétéltű turistabusz), valamint az azt legázoló, tolóhajó által mozgatott uszály üzemeltetője részéről, akiket halált okozó veszélyeztetéssel vádolnak.

A tárgyalás első napján az áldozatok ügyvédjei lejátszottak egy videót, amelyen az látható, hogy S. Dóra a matróz után dobta a mentőmellényét, miután az az ütközés előtti pillanatokban – az utasokat hátrahagyva – a Delaware folyó vizébe vetette magát. A matróz, Kyle Burkhardt egyébként, amint azt egy, a baleset utáni vizsgálat megállapította, a baleset előtti percekben SMS-ezett.

A kacsahajót legázoló, uszályt mozgató tolóhajó kormányosát Matt Devlint, aki szolgálat közben folyamatosan mobiltelefonált és internetezett, tavaly novemberben halált okozó kötelességszegés miatt – ami a hajózási jogban a gondatlanságból elkövetett emberöléssel egyenértékű – egyévi szabadságvesztésre ítélték.

„Dóra a mentőmellényét Kyle Burkhardtnak dobja, hogy megmentse annak életét… és a sajátját elveszíti” – kommentálta a tárgyaláson a felvételt Robert Mongeluzzi ügyvéd.

A 2010. július 7-én történt baleset következtében elhunyt két magyar fiatal, S. Dóra és P. Szabolcs hozzátartozói mások mellett a tolóhajót üzemeltető K-Sea Transportation és a kétéltű kacsahajót birtokló Ride the Ducks nevű céget perli.

A tárgyaláson a K-Sea Transportation és a  Ride the Ducks egymást okolta. A K-Sea jogi képviselője, Wayne Meehan elismerte, hogy Devlin családi okok miatt – a gyereke megbetegedett – elhagyta a posztját, és a balesetről nem értesítette a parti őrséget.

Mongeluzzi azt állította, hogy a kacsahajókat üzemeltető cég is hibás volt, mert a járműveket úgy tervezték meg, hogy azok rádiója és vészjelző kürtje leállított motorral nem működik. A Ride the Ducks ügyvédje, Jack Snyder szerint viszont a cég semmi olyat nem tett, amivel előidézte az áldozatok halálát. Azzal érvelt, hogy a kétéltű turistabusz az ütközéskor magatehetetlen volt.

Az ügyben illetékes szövetségi bírónak el kell döntenie, hogy vonatkoztatható-e az esetre az alperesek által idézett, 1851-es hajózási felelősségkorlátozási törvény, amelynek értelmében a felpereseket kártérítésként legfeljebb a tolóhajó és a kacsahajó árának megfelelő 1,6 millió plusz 150 ezer dollár ítélhető oda. A törvény azon hajótulajdonosok esetében alkalmazható, akik bizonyítani tudják: nem voltak tudatában annak, hogy a birtokukban lévő járműveken tapasztalt problémák a későbbiekben halálos kimenetelű balesethez vezethetnek.

A felperesek ügyvédjei szerint a tragédiát nem pusztán a két hajó kormányosának véletlenszerű hibái okozták, hanem a nem megfelelő kiképzés, biztonsági előírások és felszerelés, amelyek miatt a tulajdonosokat terheli a felelősség.

Egy napra kegyeletből leálltak a philadelphiai „kacsahajók” 2011. július 7-én, a két magyar diák halálát okozó előző évi vízi baleset évfordulóján. Bővebben>>>