Külföldi médiahírek

Botrány: őrizetbe került a bulvárlap tudósítója

PR
MTI
2012. április 19., csütörtök 17:34
Őrizetbe vették csütörtökön a legnagyobb példányszámú brit bulvárlap, a The Sun első számú udvari tudósítóját a Murdoch-sajtóbirodalom brit lapjai körül kirobbant súlyos etikai botrány ügyében.

A 36 éves Duncan Larcombe-ot azzal gyanúsítja a Scotland Yard, hogy köztisztviselőket fizetett le a királyi családról szóló bizalmas információk kiszolgáltatásáért. Larcombe-bal együtt két másik személyt – köztük egy volt katonatisztet – is őrizetbe vettek csütörtökön. A botrányt eredetileg az robbantotta ki, hogy tavaly nyáron kiderült: a The Sun azóta megszüntetett vasárnapi testvérlapja, a News of the World feltörte és exkluzív információk reményében lehallgatta egy tíz éve elrabolt és brutálisan meggyilkolt 13 éves angol kislány, Milly Dowler mobiltelefonjának üzenetrögzítőjét, miközben az akkor már halott gyermeket a rendőrség még nagy erőkkel kereste.

Írtunk arról is, hogy beperelte egy brit blogger az egyik legtekintélyesebb brit napilapot, a The Timest, amely néhány éve feltörte az addig névtelenül író blogger elektronikus postafiókját, és nyilvánosságra hozta kilétét.

A rivális brit lapok által feltárt ügy azóta az utóbbi évtizedek legsúlyosabb nagy-britanniai sajtóbotrányává fajult, amelynek feltárására több párhuzamos politikai és rendőrségi vizsgálat indult. E vizsgálatok egyikét annak a gyanúnak az alapján indították, hogy a brit Murdoch-lapcsoport munkatársai köztisztviselőket, köztük rendőrségi nyomozókat, minisztériumi alkalmazottakat és udvari bennfenteseket fizettek le bizalmas információk fejében. E részvizsgálat keretében vették őrizetbe csütörtökön a The Sun udvari főtudósítóját.

Mindemellett külön vizsgálják a mobiltelefon-feltörési ügyeket is. E vizsgálat során a múlt hónapban őrizetbe vették Rebekah Brookst, a botrány kirobbanása után szinte azonnal megszüntetett News of the World és a The Sun korábbi főszerkesztőjét is, aki tavaly nyári lemondásáig a 81 esztendős Rupert Murdoch ausztrál–amerikai sajtómágnás nagy-britanniai lapkiadó érdekeltsége, a News International vezérigazgatója volt. A News International elnöki posztjáról a botrány miatt néhány hete távozott James Murdoch, a vállalatalapító fia, akit pedig korábban a globális sajtó- és médiabirodalom első számú vezetői tisztségének várományosaként tartottak számon.

Vizsgálóbizottság létrehozását rendelte el Cameron

A botrány kirobbanása után David Cameron konzervatív párti brit miniszterelnök független testület létrehozását rendelte el „a brit sajtó etikájának, kultúrájának, az általa alkalmazott módszereknek”, és különösen a nyomtatott sajtó szabályozásának felülvizsgálatára. Cameron a vizsgálóbizottság életre hívását bejelentő tavaly júliusi sajtóértekezletén annak a véleményének adott hangot, hogy a demokrácia „életfontosságú eleme” a szabad sajtó, de a sajtószabadság nem azt jelenti, hogy „a sajtó a törvények felett áll”. Hozzátette: a történtek világossá teszik, hogy a brit sajtó jelenlegi önszabályozási rendszere nem működik, ezért teljesen új szabályozási rendszerre van szükség.

Rendőrségi adatok szerint a News of the World az utóbbi években csaknem négyezer közéleti személyiség és magánszemély mobiltelefonjaihoz férhetett hozzá illegális módszerekkel. A párhuzamosan folyó vizsgálatok során eddig összesen 44 személyt vettek őrizetbe, köztük Cameron egykori sajtófőnökét, Andy Coulsont, aki korábban maga is a News of the World főszerkesztője volt.

Hirdetés