Megremegett a médiaóriás

Kovács N. László

2012. május 02., szerda 18:35
Kemény idők várnak a Murdoch-birodalomra. A brit parlament tegnapi elmarasztaló jelentése egyértelmű győzelem a médiamágnás ellenfelei számára – már az a hír is felröppent, hogy az „alkalmatlan” cégvezető felszámolja szigetországi érdekeltségeinek egy részét.

Mint ismert, a News Corporation (NC) brit lapjainál történt illegális tevékenységeket vizsgáló parlamenti bizottság tegnap – többek közt – kimondta, hogy Rupert Murdoch, a világ második legnagyobb médiakonglomerátumának tulajdonosa nem alkalmas arra, hogy tovább vezesse több milliárd dolláros vállalkozását (Bővebben>>>). A hír bejárta a világot – még Murdoch saját lapjai is címlapon hozták. A hangzatos ítélet azonban következményekkel is járhat: a brit médiahatóság, az Ofcom vizsgálatot indított az óriáscég ellen, mely azt kívánja megállapítani, megfelel-e a News Corporation a sugárzási engedély követelményeinek. Ha nemleges válasz születik, Murdoch legambiciózusabb szigetországi vállalkozása, a BSkyB nevű televíziós csatorna megkaparintása végképp kudarcba fullad. Az ausztrál mágnás jelenleg 40 százalékos tulajdonosa a televíziónak, mely a cég brit tévés birodalmának első bástyája lett volna. A BSkyB elnöke azonnal elhatárolódott a részleges tulajdonostól. „Fontos, hogy az emberek megértsék: a Sky és az NC nem ugyanaz a cég, mi az Ofcom előírásainak megfelelően működünk” – nyilatkozta az elnök.

Már az is szóba került, hogy Murdoch egyszerűen megszabadul a News Corporation brit vállalkozásainak egy részétől. Rich Greenfield Wall Street-i elemző szerint a BSkyB-érdekeltség eladását a részvényesek is örömmel fogadnák, mivel így a vállalat kikerülne a vesztesnek tűnő helyzetből, és nem várt forrásokra tenne szert. Ennek megfelelően a Murdoch elleni kemény kritika hírére a New York-i tőzsdén – némileg paradox módon – drágulni kezdtek a cég részvényei. A botrány közben lassan az Egyesült Államokba is átgyűrűzik, ahol a NC a legnagyobb kábeles hírtelevízió, a Fox News birtokosa. Egy civil szervezet tiltakozást nyújtott be a Szövetségi Kommunikációs Bizottsághoz, arra kérve a médiaszervet, hogy a brit parlament megállapításainak fényében vizsgálja felül a Murdoch-cégek sugárzási engedélyeit.

Egy efféle extrém lépéssel a baloldal járna a legjobban, hiszen Murdoch lapjai közismerten inkább konzervatív irányultságúak. A brit konkurencia ugyanakkor nem fogadta ünnepléssel a bizottság elítélő szavait. A The Daily Mail és a The Independent arról cikkezett, nem szabad a „fürdővízzel együtt a gyereket is kiönteni”: meg kell találni a felelősöket, de észben kell tartani, hogy a NC lapjai fontos részét képezik a brit médiának, megszűnésükkel komolyan sérülne a piac változatossága. Még az egyébként harcosan Murdoch-ellenes és baloldali The Guardian is dicsérte a milliárdost „szenvedélyes hitéért az újságírásban”, és rámutatott, megüresedő helyét valószínűleg orosz oligarchák vagy arab olajsejkek vennék át, ami nem feltétlenül lenne pozitív fejlemény.

Az ügy megítélése közben egyre inkább pártpolitikai síkra kezd áttevődni. A „Murdoch alkalmatlan” kitételt ugyanis a parlamenti vizsgálóbizottság konzervatív tagjai nem szavazták meg, mivel szerintük egy ilyen megállapításhoz nincs elégséges bizonyíték. A toryk szerint a baloldal elítélendő módon saját politikai céljaira kívánja felhasználni a botrányt, a munkáspártiak pedig nem értik, miért védenek ellenfeleik egy erkölcsileg bukott milliárdost. Az ellenzék szerint az sem kizárható, hogy különféle háttéralkuk állnak a dolog hátterében, mivel bizonyítható, hogy Murdoch cégei több prominens konzervatív politikussal is találkozgattak – a dokumentumok tanúsága szerint Boris Johnson londoni polgármestert például egy új iskola és a Temzén átívelő libegő ígéretével próbálták lekenyerezni. Tom Watson képviselő, a NC egyik leghangosabb kritikusa néhány napja már egyenesen arról beszélt, az ügy az egyszerű emberek és a hatalmaskodó gazdagok közti küzdelemmé magasztosult.

The Guardian (guardian.co.uk), The Daily Mail (dailymail.co.uk), USA Today (usatoday.com), The Independent (independent.co.uk)

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés