Pornót adnak, a Hír TV-t viszont nem sugározzák

Körülbelül 70 ezer háztartásból száműznék Magyarország első hírcsatornáját

Horváth Csaba László

Horváth Csaba László

2016. december 6., kedd 21:00, frissítve: kedd 20:44

Bár a Hír Televízió adása csaknem 14 éve jut el a PR-Telecom nevű kábelszolgáltató előfizetőihez, a társaság úgy döntött, januártól nem sugározza tovább körülbelül 70 ezer ügyfelének Magyarország első hírcsatornájának műsorait. A cég múlt héten az ügyfeleihez eljuttatott közleményében és sajtóhirdetés útján értesítette előfizetőit arról, hogy a Hír Televízió mellett másik hat – többségében külföldi tematikus – csatornát töröl a kínálatából. Arról is tájékoztatták az ügyfeleket, hogy ezzel egy időben nem szűkül a kínálatuk, hanem bővül, ugyanis 14 új televízióadás kerül be a fogható csatornák közé. Ezek között hat – FEM3, Kiwi TV, Zenebutik, Chili TV, Humor+, Mozi+ – a kaszinóüzletet is uraló Andy Vajna filmügyi kormánybiztos érdekeltségébe tartozik. De másik hat tematikus és két pornócsatornával – Eroxxx és Brazzers TV – is erősít a PR-Telecom. Épp a bővülő kínálat miatt nehezen értelmezhető az a magyarázat, amire hivatkozva a többek közt Jász-Nagykun-Szolnok, Veszprém és Vas megyében is működő kábelszolgáltató idő előtt felbontotta 2017. december 31-ig szóló szerződését a Hír Televízióval.

A társaság a szeptember közepén közölt felmondásában vis maiorra hivatkozott. Mint írták, az RTL Klub és a TV2 részére fizetendő műsordíj olyan hatalmas anyagi terhet jelent a cég számára, hogy a Hír TV-t így már nem tudják sugározni. Ellenben a 14 új csatornára láthatólag mégiscsak jut pénz.

A lapunkkal közös cégcsoporthoz tartozó Hír Televízió ugyanakkor nem fogadja el a kábelszolgáltató szerződésbontását. A csatorna jogászainak álláspontja szerint ugyanis a szerződést idő előtti rendes felmondással nem lehet megszüntetni. Éppen ezért jelezték is a PR-Telecomnak, hogy ha január elsejétől a televízió elosztását a társaság bármilyen módon korlátozza vagy megszünteti, a keletkező kárt a csatorna egy összegben a kábelszolgáltatóra terheli majd. Mindezek alapján nem kizárt, hogy a vita a bíróságon folytatódhat. A szolgáltató lépése egyébként különösen annak fényében érdekes, hogy a Hír Televízióval az adó 2003-as indulása óta szerződésben áll a PR-Telecom, úgy tudjuk, mindeddig komolyabb nézeteltérés nélkül.

Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy a cégadatbázis szerint a PR-Telecom többségi tulajdonosa egy máltai offshore cég, a Central Eastern Cable & Media Group Limited. A máltai cégbíróságtól beszerzett iratok alapján ennek a társaságnak tavaly még ugyanaz a máltai vagyonkezelő cég volt a tulajdonosa, mint annak a luxusjachtnak, amelyen a milliárdossá lett felcsúti gázszerelő, Mészáros Lőrinc nyaralt.

A Magyar Narancs még augusztusban számolt be arról, hogy Orbán Viktor miniszterelnök barátja, a felcsúti polgármester egy 35,4 méter hosszú, 4,5 millió euró (1,4 milliárd forint) értékű hajó fedélzetén nyaralt feleségével. A hetilap szerint az Artemynek keresztelt – jacuzzival és fitneszteremmel is felszerelt – hajó egyedüli tulajdonosa egy bizonyos L&L Charter Ltd. nevű, szintén máltai bejegyzésű cég.

Mészáros Lőrinc a luxusjachton
Fotó: Sióréti Gábor / Magyar Narancs

A társaságot 1200 euró, vagyis körülbelül 370 ezer forint alaptőkével hozta létre a PKF Fiduciaries International Limited. Vagyis ugyanaz a cég, amelynek nemrég még a tulajdonában állt a PR-Telecom kábelszolgáltató anyavállalata. Nem mellékes körülmény Mészáros Lőrinc nyaralása kapcsán, hogy a szóban forgó jachtot a Magyar Narancs szerint kizárólag a tulajdonosok és vendégeik használhatják, bérbe nem adhatók.

Mindez akár a véletlen műve is lehet, ám nem elhanyagolható az a bejelentés, amit Széles Gábor, az Echo TV eddigi tulajdonosa tett a minap. A milliárdos üzletember közölte, hogy hosszas tárgyalások után eladta az Echo Televíziót, a vevő pedig nem más, mint Mészáros Lőrinc. Ennek a csatornának biztos helye van a PR-Telecom kínálatában.

A kábelszolgáltató máltai tulajdonosának, a Central Eastern Europe Cable & Media Group Limitednek egyébként magyar tisztségviselői is vannak. Nagy Péter Jánoshoz és Selényi Zsolthoz több tucat magyar társaság is köthető a cégadatbázis szerint. Mindkét személyhez kapcsolhatók olyan vállalkozások, amelyek tartozást halmoztak föl, ezért felszámolással szűntek meg.

A PR-Telecomra egyébként sokan panaszkodnak. Többen sérelmezték például, hogy akadozik az internet. A hatályos szerződés szerint az előfizetők számára 2017 végéig biztosítani kellene a hozzáférést az összes, korábban előfizetett csatornához; ha ez elmarad, a nézők akár azonnali hatállyal felmondhatják szerződésüket a társasággal.

Reakció

A Hír TV ügyfélszolgálatára folyamatosan érkeznek a nézői észrevételek. Sokan nehezményezik, hogy a PR-Telecom kiveszi csomagjából a csatornát. Az érintett területeken található alternatív műsorszolgáltatói lehetőségek listája megtalálható a Hír Televízió honlapján.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2016.12.07.