A Vidékfejlesztési Minisztérium és az Agrármarketing Centrum az idén is közösen lép fel a magyar dinnye piaci pozíciójának erősítése érdekében, amiben szerepet vállal Fazekas Sándor miniszter és Budai Gyula parlamenti államtitkár is. A miniszter közölte: a tárca, az érintett szakmai szervezetek, valamint a kereskedelmi vállalkozások együttműködése fontos a 15 ezer hazai dinnyetermelőnek, mert ez hozzájárulhat az ágazat stabilitásához.

Így lehet sikeres a dinnyepiac
Így lehet sikeres a dinnyepiac
Gerry Gray, a Tesco vezérigazgatója hangsúlyozta: jelenleg áruházaikban a magyar termékek aránya 74 százalék, és arra törekszenek, hogy a regionális magyar beszállítóikat először országossá, majd nemzetközivé tegyék. A Tesco tavaly 7,2 millió kilogramm magyar dinnyét értékesített, idén pedig 9 millió kilogramm eladásával számol a magyar, a cseh, a lengyel és a szlovák piacon.

Simonka György, a Magyar Dinnyeszövetség elnöke nagyra értékelte, hogy a szaktárca tavaly felkarolta az dinnyeágazatot, mert míg 2003-ban Magyarország a harmadik legnagyobb dinnyeexportőr volt, addig 2010-re a termelők megélhetése került veszélybe, és az ágazat tavaly éppen nullszaldós volt. Jelenleg kilogrammonként 40 forint körül van a dinnye nettó felvásárlási ára, amely 5–6 forint hasznot hoz a termelőnek, és ez már megélhetést jelent az ágazatban – ismertette a szövetség elnöke.

Simonka az MTI kérdésére elmondta: szeretnék, ha évente ezer hektárral növekedne a dinnyetermő terület Magyarországon, ehhez pedig arra van szükség, hogy megérje termelni. Emlékeztetett arra, hogy 2003-ban hazákban a jelenleginek több mint a duplája, 10 ezer hektár volt a dinnye termőterülete.

A Vidékfejlesztési Minisztérium szerdai tájékoztatása szerint a nyári élelmiszerlánc-ellenőrzés során a hatóság kiemelt figyelmet fordít a szezonális termékek, ezen belül elsősorban a görögdinnye ellenőrzésére. A vizsgálatokat egész nyáron folytatják.

Az ellenőrzés első időszakában 146 hazai és 60 külföldi tételt vizsgáltak. A külföldi termékek mintegy negyede, a hazai dinnyetételeknek viszont mindössze tizede volt kifogásolható. Az ellenőrök jelölési hiányosság, engedély nélküli előállítás és forgalmazás vagy minőségi hiba miatt összesen közel két és fél millió forint bírságot szabtak ki, amelynek háromnegyedét külföldi termékekkel kapcsolatos hiányosságok miatt rótták ki. Öt esetben a külföldi görögdinnyének nem tudták igazolni az eredetét, és ugyancsak öt hazai termelőt, illetve kereskedőt büntettek meg engedély nélküli előállítás, illetve ismeretlen eredetű termék forgalmazása miatt.

A dinnyeszállítmányokat zöldség–gyümölcs szakboltokban, szuper- és hipermarketekben és egyéb élelmiszerboltokban vizsgálták, ellenőrizték a nagykereskedőket, az út menti árusokat és az őstermelőket is.

Budai Gyula államtitkár július 13-án közölte: megkezdődött a kampány a magyar görögdinnye népszerűsítése érdekében, amelynek célja a Békés, a Jász-Nagykun-Szolnok, a Szabolcs megyei dinnye fogyasztásának ösztönzése. Budai azt is elmondta, hogy a termelők, a kereskedők – a nagy multinacionális áruházláncok – és a szakmaközi szervezet (FruitVeB) képviselői július 6-án egyeztettek a minden piaci szereplő számára átlátható viszonyok kialakításáról.

Mint azt július 16-án megírtuk, megkezdődött a dinnyeexport a kelet-magyarországi térségből; a régió legnagyobb exportőr cége, a nyíregyházi Rádium Kft. mintegy 50 kamion termést indított el észak-európai országokba.