Hujber Ottó visszavonult az üzleti életből?

Az Intertraverz balsikerű helikopterüzlete

Huth, 2000. április 4., kedd 00:00, frissítve: kedd 00:00
Összesen tíz átalakított katonai helikoptert hozott be az országba, majd értékesített külföldön az elmúlt évek során a főként fegyverkereskedelemmel foglalkozó Intertraverz. Az olajgate-botrányban elhíresült Hujber Ottó, az MSZP vállalkozói tagozatának egykori elnöke, a cég igazgatótanácsának vezetője szakmai körökből származó értesülésünk szerint visszavonult, azt azonban nem tudni, hogy a háttérből továbbra is ő irányítja-e a fegyverügyleteket. A helikopter-adásvételeket az előző kormányzati ciklus alatt a Nemzetbiztonsági Hivatal is vizsgálta.Még Magyarországon állomásozott a szovjet hadsereg, amikor a tököli szovjet-magyar közös használatú repülőtéren 1990-ben landolt az a tíz Mi-8TV típusú helikopter, amelyeket az Intertraverz Rt. vásárolt a Szovjetunióban. Hujber Ottó kiváló orosz kapcsolataira támaszkodva transzferábilis rubelért tett szert a MiL tervezőiroda kazányi gyárában készült új, katonai és polgári használatra egyaránt alkalmas szállítóhelikopterekre, nagy üzletet sejtve a gépek majdani, kemény valutáért történő értékesítésében. A gépek a felszámolás alatt álló Pest Vidéki Gépgyár tököli repülőgépgyárába kerültek. A gépgyár feladata a helikopterek tárolása és karbantartása volt. Ez a szolgáltatás nem csekély összegbe kerül, tekintettel, hogy a gép fontos egységeit az előírások szerint időrő időre darabokra kell szedni és fel kell újítani. Akkor is, ha a helikopter egyetlen percet sem repül.Kovács Géza Péter, a gépgyár akkori vezérigazgatója talán éppen az együttműködés könnyítéséért lett tagja az Intertraverz Rt. igazgatótanácsának. Ez a pozíciója később megváltozott, 1993-tól napjainkig már csupán az rt. felügyelőbizottságában kapott helyet. Közben a Szovjetunió széthullása miatt hatalmas mennyiségű katonai eszköz jelent meg a világ piacain, így Hujber álma a busás haszonról romba dőlni látszott. A gépek továbbra is a tököli hangárokban vesztegeltek, de karbantartójuk már nem a gépgyár volt, hanem a repülőgépgyártó üzemet a felszámoláskor megvásárló Dunai Repülőgépgyár Rt. A cég résztulajdonosa és elnök-vezérigazgatója Kovács Géza Péter lett.A helikoptereket kezdetben a Daigle Rt. is hirdette. A Panamában bejegyzett vállalkozás szintén Hujber Ottó érdekeltségébe tartozott, s tulajdonos volt az Intertraverz Rt.-ben. A gazdasági törvénykönyv korábbi rendelkezése alapján az Intertraverz Rt. adókedvezményt kaphatott, mert külföldi tulajdonosának 30 százaléknál nagyobb részesedése volt benne.Kovács Géza Péter elmondása szerint a helikopterek fegyverzet nélkül érkeztek a tököli telephelyre. A továbbértékesítéssel gondjai támadtak az Intertraverz Rt.-nek, s csak 1993-ban, közvetítőkön keresztül sikerült három gépet eladniuk Peruba. Ezeket Tökölön szerelték szét az elszállításhoz. Az Intertraverz Rt. később nem fizette ki a szerződés szerinti karbantartási számlákat, ezért a Dunai Repülőgépgyár Rt. a következőkben nem vállalta a gépek műszaki kiszolgálását. 1995-ben kettő, majd 1996-ban további egy gépet adott el az Intertraverz Rt. úgy, hogy a felkészítést és az elszállítást orosz szakemberek végezték. Kovács Géza Péter tudomása szerint a három helikopter nem is Tökölről szállt ki az országból, hanem Ferihegyről, mert csak ott tudták elintézni a szükséges engedélyeket. 1997-ben az Intertraverz Rt. ismét megállapodott a tököli gyárral. Ennek értelmében a maradék négy helikoptert Etiópiában értékesítették. A felkészítést és az elszállítást Kovács Géza Péter cége végezte.A vezérigazgató elmondta, hogy a közös ügyletek miatt kapott felügyelőbizottsági helyet az Intertraverz Rt.-ben, és azok lezárása után tavaly leváltották tisztségéből. Berecz János, a részvénytársaság ügyvezető igazgatója nem kívánt választ adni az elhúzódó helikopterügyletről feltett kérdéseinkre. Hujber Ottó az oljgate-botrányt követően fokozatosan visszavonult a szocialista pártból, fegyverüzletekben jártas informátoraink szerint ritkán látható hazai üzleti körök összejövetelein. Az Intertraverz Rt.-ben ugyanakkor továbbra is megtartotta tulajdonrészét és elnöki pozícióját, így neve nem választható el a lapunkban a közelmúltban taglalt kérdéses aknavető- és harckocsimotor-ügyletektől.
hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb