Kormány negyed nélkül

Jámbor Gyula, 2008. január 19., szombat 00:00, frissítve: szombat 00:00
Eljött az igazság pillanata a Gyurcsány-kabinet számára, igaz, még csak a kormányzati negyed ügyében. A kormányszóvivő bejelentette, hogy a hónapok óta tartó fogadkozás ellenére mégsem épül meg az épületegyüttes 2009-ben a Nyugati pályaudvar mögött. Ahogy a szóvivő kármentési céllal magyarázta: szünetel a beruházás. Szünetel a soha meg nem valósulásig.
Kormányszóvivői értelmezésben ez rossz hír az adófizetőknek, hiszen – mint korábban hallhattuk – jobban jártunk volna a 141 milliárdos komplexummal, mert a „zöldszemléletben” megálmodott épülettömböt olcsóbb fenntartani, mint a különálló sok, öreg hivatali épületet. Sokan mégis úgy gondolják: ez az év első jó híre – az adófizetőknek. A közpénzek magánzsebekbe juttatására ugyanis két alkalom kínálkozik: amikor az állam – vagyis annak döntéshozója – megrendel, illetve amikor értékesít valamit. A kormánynegyedprojekt nagy találmánya az volt (ezt az ötletet Szilvásy György korábbi kancelláriaminiszternek tulajdonítják), hogy egyesítette a két módszert. Nemcsak a lehetséges beruházóktól remélhettek a pártok pénzfelhajtói „önkéntes” hozzájárulást, de a jelenlegi minisztériumi épületeknek, az értékes belvárosi palotáknak a piacra dobásakor is tarthatták volna a markukat. Lehet, hogy csak fügefalevél volt a zöldgondolat, mellyel egyesek álcázni kívánták az ingatlanbizniszt? – tette fel a kérdést internetes blogjában egy építész.
De nem csak ez volt a baj a negyeddel. Lapunk tavaly augusztus vége óta követte figyelemmel a beruházás körüli bonyodalmakat. Elsőként mi írtuk meg, hogy rendezetlenek a MÁV-telkek tulajdoni viszonyai. Azt is lapunk tette közzé, hogy a NATO biztonsági előírásai nem engedik meg államfők, vezető diplomaták által látogatott létesítmények vasúti közlekedés közvetlen közelébe építését. Bár a kormányszóvivők cáfolták a terrorfenyegetettség tényét, kiderült, hogy sem a Miniszterelnöki Hivatal, sem a honvédelmi tárca nem kívánt beköltözni a kormánynegyedbe. Az is nálunk jelent meg először, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság hosszú listát közölt a kormányzati negyed építési engedélyéhez a Nyugati pályaudvar környékén szükségesnek tartott közlekedési fejlesztésekről. A fentieken kívül kiderült, komoly baj van a tervekkel is, a Janesch-féle csapat vázlatterveit a mai napig nem fogadta el a megbízó. És nem sikerült felszabadítani a jogszabályok által be nem építhetőnek nyilvánított telkeket sem az építkezés számára.
Végül is a közlekedési kapcsolódó beruházásokon bukott el a projekt. A szükséges több tíz milliárdos fejlesztésekre ugyanis a kormány és a főváros egyesült erővel a magánberuházót akarta rászorítani. A WestEnd City Center meglévő és építés előtt álló beruházásaival birtokon belülinek tekinthető s ezért legesélyesebbnek tartott Demján-csoport akkor szállt ki a kormánynegyedprojektből, amikor az általa vállalt 8 milliárdos közcélú beruházáson felül további 12 milliárdnyit kívántak ráerőltetni.
Az igazság pillanata tehát elérkezett a Gyurcsány-kabinet számára, méghozzá egy jelképértékű, arculatformáló ügyben. Eredményeképpen egy témával kevesebb maradt, amelyben a kormány megteheti, hogy az ország közvéleménye ellenében, saját párttársainak rosszallása és az ellenzék tiltakozása mellett rendületlenül hirdet valamely programot, amelyről a vak is láthatja, hogy megvalósíthatatlan. Akad még ilyen ügy, úgymint egészségügyi reform, oktatási reform, nyugdíjreform. Elérkezik majd ezekben a témákban is az igazság pillanata. S akkor majd a negyed után bukik maga a kormány is.
hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  1. 00:01
  2. 22:48
  3. 22:26
  4. 22:07
  5. 21:55
  6. 21:45
  7. 21:30
  8. 21:23
  9. 21:10
  10. 20:59
  11. 20:41
  12. 20:32
  13. 20:23
  14. 20:20
  15. 20:05
  16. 20:01
  17. 20:00
  18. 19:43
  19. 19:21
  20. 19:05
  21. 19:00
  22. 18:55
  23. 18:42
  24. 18:32
  25. 18:12
  26. 18:10
  27. 18:08
  28. 17:54
  29. 17:46
  30. 17:25
  31. 17:05
  32. 17:00
  33. 16:50
  34. 16:48
  35. 16:44
  36. 16:30
  37. 16:24
  38. 16:09
  39. 16:05
  40. 16:02
  41. 15:54
  42. 15:45
  43. 15:34
  44. 15:12
  45. 15:05
  46. 14:51
  47. 14:30
  48. 14:16
  49. 14:11
  50. 14:01