Ott vagyunk

Ezüst, arany, ezüst - mámoros csütörtök

Bucsy Levente

2012. augusztus 09., csütörtök 10:58
Egy arany- és két ezüstéremmel zárta a csütörtöki napot a magyar kajakoscsapat az Eton Dorney centrumban. Kozák Danuta olimpiai bajnok, a férfi négyes és a Kovács–Janics korábbi aranykettős második lett.

A szerdai két arany (Dombi Rudolf és Kökény Roland duója, illetve a női négyes Szabó Gabriella, Kozák Danuta, Kovács Katalin, Fazekas Krisztina összetételben) és egy hatodik hely (Vajda Attila, c-1 1000 m) után valami hasonlóra voltunk éhesek csütörtökön is, annál is inkább, mert férfi kajak négyesünk futamgyőztesként jutott döntőbe, Kozák Danuta lendületből jött rá egyes döntőjére a szerdai négyesarany után, a Kovács–Janics duó pedig 2004-ben és 2008-ban sem talált legyőzőre 500-on.

Három érem története

A nap nyitányaként gyorsan lepergették a férfi kajakduók „magyarérintetlen” számát, majd jöhetett a Kammerer Zoltán, Tóth Dávid, Kulifai Tamás, Pauman Dániel (megkérdőjelezett, de erről cikkünk alján...) összetételű Fábiánné-group. Az első rajtnál kicsit kiugrottak, ami miatt csúszni kezdett a program, a második lövésnél viszont óvatosak voltak, a kelleténél tán kicsit nagyobb mértékben is. Ausztrália nagyon belekezdett, őket pedig egészen a végéig nem sikerült utolérni, és bár az elején a szlovák, a közepén a német egység ijesztett be, végül összejött az ezüstérem a kiválóan hajrázó Csehország négyese előtt.

„Nagyon összpontosítottunk, és talán emiatt volt rossz a rajtunk, bizony belehúztam, és kiugrottunk. Próbáltuk tartani az iramot az ausztrálokkal, de ők most nagyon jók voltak. Maximálisan mentünk, most ez erre volt elég, örülünk a második helynek is. Abszolút nem érzem, hogy kiöregednék, Kökény Roland is jó példa, hogy van bennünk erő.” – Kammerer Zoltán, háromszoros olimpiai bajnok

„Sajnos nem nyertünk, de a »fehér arany« is jól néz ki. Nagy siker ez! A rajt megismétlése nem okozott gondot, volt bennünk erő” – Tóth Dávid

„Tökéletes pályát mentünk, tele voltunk energiával, bírtuk végig. Jól beosztottuk az erőnket, örülünk a második helynek” – Kulifai Tamás

„Kati néni szépen összerakta ezt a hajót. Amikor tavaly októberben kihirdették a válogatási elveket, neki a fejében már készen volt a terv, s ennek megfelelően variálta a párosokat. Sokat támadtak minket, de szép meglepetést okoztunk. Nagyon erős a rajtunk, edzéseken mindig az első 250-et gyakoroltuk. Az előfutamban mentünk egy kamikázét, most figyeltünk, hogy a végére is maradjon erőnk. Ha fél óra múlva újraindítják ezt a futamot, lehet, hogy teljesen más lesz a sorrend.” – Pauman Dániel

„Én végig kitartottam az álláspontom mellett, amikor támadták a négyest. Igaza lett Botondnak és nekem. Tudtam, hogy az ausztrálok nyerik, ők Szolnokon készültek, láttam az edzéseiket. Tóthék vékonyak, nem erőből eveznek, inkább technikásak; úgy kellett taktikázni, hogy végig bírják. Ha együtt maradnak, legközelebb majd ők fognak nyerni.” – Fábiánné Rozsnyói Katalin, sokszoros olimpiai bajnok edző

Kisvártatva következett Kozák Danuta száma, az 500 egyes. A 25 éves Honvéd-versenyző féltávig kontrollálta a surranópályán haladó ukrán öreg, Oszipenko lapátolását, aztán az egész mezőnnyel együtt őt is faképnél hagyta, egy hajóhossz előnnyel lett olimpiai bajnok – neki ez Londonban már a második aranya. Tőle egyébként nem vártunk feltétlenül aranyérmet, a tavalyi szegedi vébén és az idei zágrábi Eb-n is másodikként kajakozott célba, ennél nagyobb értékű tehát az elsőség.

Kati néni nagyon jól összerakta a pályát

„Megpróbáltam teljes erővel menni, nem figyelni másra, így fogalmam sem volt, hogy hol állok pontosan. Csak azt érzékeltem, hogy a mellettem lévő pályákon nincs senki, aki velem tart. A célban tudtam meg, hogy az elején a nagy riválisom, az ukrán belekezdett, és csak második voltam a féltávnál. Sajnos nem tudtam nagyon aludni, hajnali fél négy óta fenn vagyok, azóta próbáltam magam nyugtatgatni. Plusz erőt adott, hogy az otthoni válogatón le tudtam győzni olyanokat, akik számos nagy sikert értek el. Remélem, ez még nem a csúcs, lesz még pár olimpiám. Köszönöm mindenkinek, aki segítette a felkészülésemet.” – Kozák Danuta, kétszeres olimpiai bajnok

„Csalódott vagyok, hiszen nyerni akartunk, és nem sikerült. A németek borzasztóan erősek voltak. Nem mentünk mi sem rossz pályát, de ha edzésen így teljesítünk, akkor visszamegyünk, és még egyszer végigevezzük. Valami miatt nem tudtuk kihozni magunkból a maximumot. A szerdai négyes sikernek nagyon örültem, feldobott, ezért fáj, hogy most nem győztünk megint. Az utolsó centiméterekig húztuk, nem volt elég.” – Kovács Katalin, háromszoros olimpiai bajnok

„Kikaptunk, pedig kieveztük magunkat, de ma ennyi erőnk volt. A németeknek a nőknél még nem volt aranyuk, szerdán kikaptak tőlünk négyesben, és lehet, hogy most jobban akarták a győzelmet. Nem égett bennünk az a láng, ami szokott. Van még egy versenyem, szeretném bebizonyítani, hogy képes vagyok újból győzni.” – Douchev-Janics Natasa, háromszoros olimpiai bajnok

(MTI)

Annál inkább vártuk a kétszeres aranyérmes (2004, 2008) Kovács Katalin–Douchev-Janics Natasa kettős csütörtöki fináléját. 500 méterüknek az is tétje volt, hogy a kajak-kenusport történetében először nyer-e valamely „nem szóló” egység három olimpiai bajnoki címet zsinórban. Sajnos a németek (Franziska Weber–Tina Dietze) éppen néhány másodperccel a mieink után kezdték a hajrát, így visszaverték Kovács Katiék ostromát. Janics Natasának ugyanakkor van még egy esélye, ő indul 200 méter egyesben.

A magyar kajak-kenus mérleg a napot tekintve egy arany, két ezüst, összesítésben három arany, két ezüst, egy hatodik hely, ezzel már felülmúlták a „központi várakozást” (öt érem, ebből két arany).

Így szurkol a magyar Londonban

Kozák csak nyomta a fúrót, Kammerer puszit kapott

PERCRŐL PERCRE

Női kajak-2, 500 m

11.43: Nagy hajrá, de a németek is megnyomják. Ez ezüstnek néz ki... Meg is van, trónfosztás, 2004 és 2008 után nem sikerült sporttörténelmet írnia Kovács Katalinnak és Janics Natasának, nem szerez zsinórban három olimpiai elsőséget ugyanolyan összetételű kajak-kenus egység. Az ezüstéremért minden tisztelet megilleti a lányokat!
11.42: Magyar-német verseny, második helyen megyünk.
11.41: Jönnek a lányok, Kovács Katalin és Douchev-Janics Natasa, 2004 és 2008 aranyérmese. Iszonyú jó rajt.

11.35:
Néhány percet még várni kell Kovács Katalin és Douchev-Janics Natasa számára, a k-2 500-ra, ezen 2004-ben és 2008-ban is nyertek.
11.29:
Az ausztrál nemzeti himnusz csak 1984-ben lett az, ami, előtte a britet használták. A himnuszról 1977-ben döntött népszavazás a kontinensországban. A dal szerzője Peter Dodds McCormick már 1878-ban megkomponálta, himnuszként a szerzemény első és harmadik strófáját éneklik.
11.25:
Díjátadó következik még, méghozzá az ezüstlegények (Kammerer Zoltán, Tóth Dávid, Kulifai Tamás és Pauman Dániel) a csehekkel az oldalukon hallgathatják meg az ausztrál himnuszt a Túzszekerek muzsikája után.

Női kajak-1, 500

Fotó: Kollányi Péter / MTI

11.16: Kozák Danuta elindult, óriási hajrá, arany lesz ebből!!! És megvan!!! Olimpiai bajnok Kozák Danuta! Egy hajóval verte az ukrán Oszipenkót.
11.15: Utazik a lányunk, Oszipenko az élen halad. Féltávnál Oszipenko még mindig az élen.
11.14: A rajt jó volt, harmadik helyen jön ki a darálásból.
11.12: És akkor Danutáék...
11.10:
A német óriás, Katrin Wagner-Augustin simán nyeri a 9. helyet (a lengyel Konieczna és a portugál Portela előtt), ő véletlenül maradt ki a döntő mezőnyéből, peche volt.
11.08: Kozák Danuta
futama jön, de először a B döntő. Kozák szerdán már nyert egy aranyat, tempóban van.

Férfi kajak-4, 1000 m

Fotó: Kollányi Péter / MTI

10.56: EZÜSTÉREM!!! Bravó: Kammerer Zoltán, Tóth Dávid, Kulifai Tamás, Pauman Dániel!!! Aranyérmes Ausztrália, bronzérmes Csehország négyese, a németek negyedik helyen végeztek, Szlovákia pedig a hatodik helyi csúszott vissza. Több mint 6 tized hiányzott az aranyhoz, a bronzérmest viszont csak 151 ezreddel vertük.
10.55: Ausztrália vezet, második helyen viaskodunk a szlovákokkal. Féltávnál harmadik hely. A kijelzőnek nem lehet hinni. Magyar hosszú hajrá.
10.54: A vezető hármas kiemelkedik a mezőnyből. Szlovákia vezet most már. A németek gyengék.
10.53: Ausztrália, Magyarország, Szlovákia a sorrend 200 előtt.
10.52: Gyengécske rajt, de nekilódulunk. Fél méter a hátrány. Gyorsan erőre kapunk, második helyen haladunk.
10.51:
A műsorközlő rimánkodik az ausztrál egységnek, hogy most már álljon be a gépbe. A lelátói hangulat fergeteges. Ütemes taps, éltetik a magyarokat.
10.50:
Sürgetik a versenyzőket, hogy álljanak gyorsan vissza a helyükre. Óriási a feszültség.
10.48:
RAJT! Zúg a lelátóról a hajrá, magyarok! Nem sikerül az első start, valaki bemozdult a magyar fejlesztésű rajtgépbe. Visszalövik. Ez ilyenkor mindig nagy idegesség a versenyzőknek. Ráadásul a magyar hajó ugrott ki...
10.46:
Nem könnyű az örökség, '88-ban Gyulay Zsolték, 2000-ben Storczék (Kammerer ott volt), 2004-ben pedig Vereczkeiék nyertek aranyat. Ám most nincs ott a mezőnyben a pekingi aranyérmes fehérorosz egység.
10.45:
3 perc, és jönnek Kammererék (Kammerer, Tóth Dávid, Kulifai Tamás, Pauman Dániel). Kammerer az ötödik olimpiáján szerepel Londonban. A négyes pálya lesz az övék. Érmesek lehetnek.

Férfi kenu-2, 1000 m

10.41:
Az A döntőben egy azerbajdzsáni duó rögtön az élre áll, és úgy tűnt, tönkre is veri a mezőnyt Bezuglij és Prokopenko. A végén a németek végül nyernek, aranyérmes Kretschmer, Kuschela páros.
10.38:
Kiváló idő van, szélcsend és szikrázó napsütés a Dorney-tó fölött. Ezek hasonló körülmények ahhoz, amit megszokhattunk Szegeden.
10.36:
A lengyel Grzybowski, Kaczor duó győzött és nyert 9. helyet.
10.35:
Nincs magyar érintettség, induló sem volt. Elsőként a B döntők kerülnek sorra a 9-12. helyért.

ELŐZMÉNYEK

Storcz Botond szövetségi kapitány igazáért is lapátol a csütörtökön soros három magyar egység az Eton Dorney-i programban. A kajak-kenusok felelős vezetője ugyanis egy személyben vette vállára a csapatkijelölés terhét; így fordulhatott elő, hogy a szerdán aranyérmet nyert női kajak-4-esbe Fazekas Krisztinát ültette „például” Paksy Tímea helyett, aki emiatt az összeállítás pillanatától nyíltan protestált. A férfi négyes – amely csütörtökön szerepel a Kammerer Zoltán, Tóth Dávid, Kulifai Tamás, Pauman Dániel felállásban, illetve beülésben – megmaradását Storcz eközben egy bizonyos Eb-eredményhez kötötte, amit az egység nem ért el – „csak” hatodik lett –, emiatt a rivális kvartett vezére, Vereckei Ákos érezte, hogy elő kell lépnie, új válogatót követelt, közvetlenül az ötkarikás játékok előtt. A végkifejlet ismert, a női négyes aranyat nyert, igazolva Storczot, a férfi négyes pedig futamgyőztesként került a döntőbe – igaz, a vezérevezős Kamera óva int az (arany)éremvárástól, mondván, igen szoros a mezőny, bármi megtörténhet.

Az olimpia hivatalos honlapja lehet, hogy már tud valamit, ugyanis „Magyarország aranynapja” címmel indítja a csütörtöki kiadást...

10.48-kor kell tapadni

Akiknek a legvadabb álmok valóra váltására esélyük van, azok először Kammererék, akik 10.48-kor kezdenek, és Fábiánné Rozsnyói Katalin biztosan kiagyalt valamit, hogy a legsimábban teljesítsék az 1000 métert a kajakos izompacsirták. A jó rajton ezúttal is sok fog múlni – szerdai két aranyunkhoz is tökéletes rajt kellett.

Körülbelül 11 órakor jön Kozák Danuta k-500-on: a 25 éves, honvédos lány magabiztos és energiatakarékos lapátolással kvalifikálta magát a legjobb 8 közé. Lendületet adhat neki a szerdai négyesarany, motivációt pedig a szegedi vébéezüst 2011-ből és a zágrábi Eb-második hely.

Fotó: Kovács Tamás / MTI

A csütörtök délelőtt negyedik magyar futama – az elsőn, a kenu kettesek közt nem vagyunk érdekeltek 10.30-kor – a kétszeres (2004, 2008) olimpiai bajnok kettős, Kovács Katalin és a 11 hónapja édesanya Douchev-Janics Natasa 500-as döntője lesz. Ha nyernének, ők lennének az első olyan páros vagy négyes a sportág történetében, akik háromszor egymás után ugyanabban az összeállításban érnek csúcsra. Mindketten negyedik olimpiai bajnoki címükre készülnek.

Kövesse az MNO szöveges tudósítását percről percre!