Oktatás

A pedagógusok tüntetése magával rántotta az államtitkárt

MNO, 2016. február 6., szombat 11:06, frissítve: szombat 17:22
Czunyiné Bertalan Judit távozott a köznevelési államtitkári posztról, a helyére Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkár kerül – jelentette be szombaton Balog Zoltán.

Az Index nem sokkal a sajtótájékoztató előtt beharangozta Czunyiné távozását. 11 órakor Balog Zoltán miniszter be is jelentette a döntést: Czunyiné Bertalan Judit távozik a köznevelési államtitkári posztról, Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkár jön a helyére. Czunyinét nem süllyesztik el, mostantól a digitális tartalomfejlesztésért felel kormánybiztosként.

Orbán nem kritizált
Az Origo kérdésére Balog Zoltán elismerte, hogy ő és Orbán Viktor döntött úgy, hogy Czunyinénak mennie kell. Ugyanakkor mivel a kormányfő nem fogalmazott meg kritikát a leváltott államtitkár tevékenységével kapcsolatban, és kérte, hogy kapjon komoly feladatot a köznevelés területén, így a politikus kormánybiztosi megbízatást kapott.

Balog Zoltán jelezte: a köznevelési kerekasztal keddi alakuló ülését már Palkovics László vezeti majd – írja az MTI. A miniszter kérdésre válaszolva azt mondta, a kormányfő, akivel a változtatásokról egyeztetett előző nap, nem fogalmazott meg kritikát Czunyiné Bertalan Judit munkájával kapcsolatban, sőt ragaszkodott ahhoz, hogy az eddigi államtitkár a köznevelés területén komoly szerepet kapjon. Szintén kérdésre felelve közölte: a saját pozícióját nem érzi veszélyben.

Konzultációk, egyeztetések

A miniszter kifejtette: a 2012-ben a köznevelés megújítása területén elindított folyamat első szakasza lezárult, elkészült az új nemzeti alaptanterv és fontos eredmény az életpálya is. Az idei évet beszámítva három év alatt 234 milliárd forinttal több jut a tanárok bérezésére, mint korábban. Lezárult az a fejlesztési időszak, amely alatt 500 intézmény újult meg 120 milliárdból. A következő fejlesztési időszakban nagyrészt uniós és magyar forrásokból 210 milliárd érkezik a területre – említette meg.

Kitért arra is, hogy 198 tankerületben tartottak köznevelési konzultációkat és 2207 iskolával egyeztettek, számos javaslat és kritika fogalmazódott meg, ezeket megvizsgálják. A legfontosabb kérdések között a gyermekek terhelését, a tudásanyag mennyiségét, az intézményfenntartásban a pedagógusok által megnevezett szervezeti problémákat, a pedagógusok munkaterhelését és minősítését említette. Ezekről a köznevelési kerekasztalon a megfelelő konkrétsággal tárgyalni fognak – fogalmazott.

A kerekasztalra meghívást kapott a Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézet, az Eszterházy Károly Főiskola, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, az Országos Köznevelési Tanács, a Pedagógusok Szakszervezete, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, a Nemzeti Pedagógus Kar, a Nemzeti Ifjúsági Tanács, az MTA Közoktatási Elnöki Bizottság, a Magyar Művészeti Akadémia, a Nagycsaládosok Országos Egyesülete és a Kárpát-medencei Családszervezetek Szövetsége.

A pedagógusképzés komoly átalakítása már elindult, egyre hangsúlyosabb a gyakorlati képzés – mondta a miniszter. Szeretnének olyan megoldást találni, hogy továbbképzés ingyenes vagy rendkívül kedvezményes lehessen.

Átalakul a Klik

Balog Zoltán jelezte, hogy a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ nem szűnik meg, de átalakul. Az intézményvezetők nagyobb hatáskört kaphatnak – mondta –, várhatóan szeptembertől olyan kerettel rendelkezhetnek majd, amely a kisebb beszerzéseket lehetővé teszi számukra.

A felszínes tudás rosszabb eredményhez vezet

Pénzügyi csődbe került az oktatás, a gyerekek teljesítménye romlott – ilyen és ehhez hasonló kritikákat fogalmazott meg Orbán Viktor miniszterelnök rádiós interjújában. Pilz Olivér, a pedagógustüntetéseket szervező miskolci Herman Ottó Gimnázium tanára szerint senki nem akarja a 2010 előtti rendszert visszahozni, viszont a mostani csak felszínes tudású gyerekeket „termel ki”.

Hangsúlyozta: az állami fenntartást megtartják, a kormányfőtől szabad kezet kaptak Palkovics Lászlóval annak meghatározásában, mi az, amit javíthatónak tartanak. A minősítés is marad, de azt elismerte, hogy a bürokratikus terhek túlzóak lettek.

Czunyiné Bertalan Judit, aki február 15-étől tölti majd be a kormánybiztosi tisztséget, azt mondta: igazuk van azoknak, akik szerint a 21. században nem lehet 19. századi módszerekkel, eszközökkel a megsokszorozódó információmennyiséget átadni a gyerekeknek. Ezen a területen sokat haladtak előre az elmúlt másfél évben. Felidézte az otthoni tanulásban is segítséget nyújtó Okosportál decemberi elindítását, majd jelezte: a tartalom, a tananyag fejlesztése a versenyképes tudás érdekében fontos feladat lesz a jövőben is.

Versenyképesebb tudás

Palkovics László azt mondta: a felsőoktatás területén a kerekasztal sikeresen működik, a köznevelési kerekasztal keddi alakuló ülésén minden résztvevő véleményére kíváncsiak. Szükséges lesz munkacsoportok létrehozására is – tette hozzá.

Kitért a pedagógusképzés átalakítására és a felsőoktatási intézmények nagyobb szerepvállalására a köznevelés területén. Fontos, hogy a gyerekeket jobb, versenyképesebb tudással lehessen felvértezni – fogalmazott.

A döntésre már lehetett számítani. Mint az Index írta, Czunyiné kedden délután Komáromban tartott volna sajtótájékoztatót a januárban életbe lépett jelentős kormányzati intézkedésekről. A helyszínre érve azonban kiderült, hogy a rendezvény pénteken lesz. Csütörtökön délután telefonon érdeklődtek Czunyiné titkáránál, aki közölte: a pénteki sajtótájékoztató is elmaradt. Amikor meg akarták tudni, hogy miért, azt a tájékoztatást kapták, hogy erről „nincs információ” – tették hozzá.

Rendszerszintű hibák

Ismeretes, nemrég az Emmi háttérintézményének, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetnek (OFI) a vizsgálatából kiderült: jelentős gondokat okozott a közoktatás államosítása, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) jóval több problémát hozott, mint amennyit megoldott. Az OFI tanulmánykötete szerint rendszerszintű hibákról van szó, és a közoktatásban 2012 óta csak akadályozó tényezőként van jelen a Klik. A tankerületekre a stratégiai gondolkodás teljes hiánya jellemző, az intézmények nem látnak előrelépést szakmai kérdésekben, az igazgatók helyzete pedig ellehetetlenült.

Mint megírtuk, a győri Révai Miklós Gimnázium igazgatója, a Nemzeti Pedagógus Kart elnöklő Horváth Péter is azt közölte: abszurd helyzeteket teremt a Klik. Horváth szerint a miskolci Herman Ottó Gimnáziumból indult tiltakozás is jelzi, hogy nincs jó hangulat pedagóguskörökben, és maga is ugyanezt tapasztalta az egész országban. Úgy véli, az intézményfenntartó túl nagy és alulfinanszírozott, és „vonatkozik rá a közbeszerzési törvény, ezért iszonyatosan nehézkes minden beszerzés”. Így például a tízezer forintos vásárlási utalványt is közbeszereztetni kell. Emellett növekedtek a tanári kötelező óraszámok és a diákok óraszámai is.

Korábban Balog Zoltán miniszter elismerte, miután a miskolci tanárok tiltakozásba kezdtek: „túltoltuk a biciklit egy kicsit”.

A fenti problémák miatt a Herman Ottó Gimnázium pedagógusai február 3-án tiltakozó felvonulást hirdettek Miskolcon. A megmozduláshoz országszerte csatlakoztak iskolák, tíz helyszínen több ezren vonultak utcára.

A PDSZ felfüggeszti a bojkottot

Felfüggeszti az emberi erőforrások minisztere által a pedagógustiltakozások nyomására összehívott köznevelési kerekasztal elleni bojkottot a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ), és részt vesz a jövő keddi tárgyaláson – közölte Mendrey László, a szakszervezet elnöke a Népszabadsággal és a Népszavával.
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása