Szinyei Merse Pál: Szerelmespár II.
Szinyei Merse Pál: Szerelmespár II.

Többek között egy valódi bombanő is licitált Szinyei Merse alkotására. Nem tudni, kinek a megbízásából szállt versenybe, az is lehet, hogy önmagát képviselte, mindenesetre az elegáns hölgy festői megjelenéséhez tökéletesen illett ez a szerep. Ezen a szinten már milliónként kúszott felfelé az ár. 48 milliónál a dáma végül kiszállt a versenyből, amit a továbbiakban már csak két, inkognitóját megőrző licitáló folytatott tovább – telefonon keresztül. Az aukciót vezető Polgár Árpád mesterien vezette a licitet, nagy hozzáértéssel korbácsolta fel a hangulatot. De nem kellett sok erőfeszítés hozzá, az izgalom az árverés végére már amúgy is felfokozott volt. Ahogy az ár ütemesen, másodpercről másodpercre kúszott az egek felé, a teremben szinte sisteregve izzott a levegő. A katarzis pillanatában, amikor a kalapácsütés pontot tett a hosszú vetélkedés végére, kitört a taps a közönségből. A fontos műveket megillető pillanat volt ez, amiért érdemes volt megvárni az aukció végét.

Lotz Károly: Három grácia
Lotz Károly: Három grácia

Pedig előtte is volt néhány nagy csörte. Az első komolyabb pénzt egy Rippl-Rónaiért szurkolták le, igaz, esetében nem volt nagy a csata, mivel az 1,1 milliós árat csak százezer forinttal toldotta meg a licit. Szőnyi István Tájképe is kikiáltási árán, 1,7 millióért kelt el, és miután Vaszari János 9,5 millióért kikiáltott Zsolnay-porcelán madonnájáért senki sem jelentkezett, már azt lehetett hinni, hogy a válság az aukciós világot is teljesen hazavágta. A pesszimista hangulatot Lotz Károly Három gráciája mentette meg. A gyönyörű, meztelen, buja női idomokért nagy volt a tülekedés: 800 ezerről fel is kúszott a licit 2,8 millióig.Ezután elkelt egy Ligeti-tájkép 6,5 millióért, egy kisfiút ábrázoló  Munkácsy-mű pedig 4,8 millióért. Ekkor jött meg a licitálási kedv. Két itáliai barokk mester nagyszabású bibliai és mitológiai jeleneteket ábrázoló egy-egy méretes művét alacsonyan indították, mégis eljutottak 1,7 és 1,9 millióig. Madarász Viktor Urbinói Vénusza ugyan kikiáltási áron ment el, de a vevő így is 4,6 milliót szurkolt le érte és ugyanez történt Székely Bertalan Aichelburg grófot ábrázoló portréjával is, amely 3,6 milliót ért meg valakinek. Bruck Lajos németalföldi szobabelsőket idéző Rossz hír című festménye viszont valóságos diadalmenetet futott be, amikor 340 ezres kiinduló árról az érte licitálók eljutottak 1,5 millióig. A csúcsponthoz közeledve végül eljött a „nagyvadak” ideje. Vaszary János Pompadour, 1926 körül című alkotása potom 12 milliónál indult, míg Aba-Novák Vilmos Fürdőzők című képe 14 millióról dobbantott. Mindkét kép 20 millióért kelt el.