Portré Renault-ról

A kegyetlen főnök, aki feltaláló és műszaki zseni is volt

Énekes András Előd, 2017. február 15., szerda 21:49, frissítve: csütörtök 10:55
A burzsoá családból származó Louis Renault az egyetem helyett saját barkácsműhelyében érezte jobban magát, ahonnan már tizenévesen forradalmi találmányokkal állt elő. Amellett, hogy egész életében a lehető legújszerűbb járműveket akarta megépíteni, több mint negyven éven át vezette saját vállalatát az autógyártás hőskorszakában, mégis fogságban, betegen kellett meghalnia. Száznegyven éve született, neve pedig a világ legfontosabb márkájaként él tovább halála óta.

Nem teljesen tiszta, hogy ma vagy három nappal korábban kellett volna Louis Renault születésnapját ünnepelnünk, mert ugyan legtöbb forrás szerint 1877. február 15-én született, számos más orgánum február 12-ére hivatkozik. Hivatalos Wikipédia-bejegyzésében a homályos részleteket elegánsan oldották meg: mind a két időpontot megemlítik…

Abból a kisgyermekből, aki már tízévesen megjavítja az udvaron hagyott kiszuperált bojlert, és újra üzembe helyezi, szinte elképzelhetetlen, hogy ne váljon tehetséges műszaki ember. Louis Renault-ból azonban nem feltétlenül tanult mérnök lett, inkább sikeres gyáriparos, és a huszadik század eleji autóipar egyik legnagyobb hatású feltalálója.

Családjának vidéki birtokán, Billancourt-ban saját barkácsműhelyt kapott szüleitől, első nagy építménye pedig a Voiturette nevű négykerekű jármű, melyet egy tricikliből szerelt át jelentős változtatásokkal: közvetlen sebességfokozattal, mechanikus vezérléssel, három előremeneti és egy hátrameneti váltófokozattal. Találmányát a Montmartre-on, Párizs neves dombján tesztelte.

A 13 százalékos emelkedőn a mindössze 0,75 lóerős, 250 kilogrammos autója probléma nélkül kaptatott fel 1898. december 24-én.

Mutatványával fogadást is nyert, illetve tizenhárom megrendelést, aminek eredményeképp két bátyjával, Marcellel és Fernand-nal megalapították a Renault Freres (Renault fivérek) céget.

 
Louis Renault 1899-ben saját kocsijának volánja mögött
AFP
 

Renault ekkor már túl volt a kötelező katonai szolgálatán is, ahol szintén műszaki kreativitásával tűnt ki, miután épített egy olyan kétcélú eszközt, mely a személyszállítás mellett aggregátorrá volt átalakítható, és nagy teljesítményű keresőlámpát is tudott működtetni.

Az autóversenyzéstől a monopóliumig

Az 1900-as évek legelején testvéreivel az amatőr autóversenyeknek hódolt, Louis Renault nyerte például az 1901-es Párizs–Berlin-futam kis tömegű járműveknek kiírt számát. A száguldásnak családi tragédia lett a vége, miután 1903-ban egy Párizs–Madrid-versenyen bátyja, Marcel óránkénti 130 kilométeres sebességnél kisodródott egy földutas szakaszon, és a balesetben szerzett belső sérüléseibe a kórházba menet belehalt.

 
Marcel Renault a Párizs–Madrid-versenyen 1903-ban
Wikipédia

Louis és Fernand a történtek hatására nem ült többet volán mögé autóversenyen – ám továbbra is fontos szereplői maradtak a sportágnak. Ezt jól mutatja egy magyar érdekeltségű siker, hiszen 1906-ban a világ első Grand Prix futamát Szisz Ferenc nyerte meg egy Renault volánja mögött.

 
Szisz Ferenc az autóban, tőle jobbra Louis Renault 1906-ban a Le Mans-i versenypályán

Louis Renault határozott, sokak szerint kegyetlen cégvezető volt, Marcel halála után Fernand részvényeit is kivásárolta, és innentől csaknem negyven évig egyedül irányította a vállalatot. Akármilyen kemény is volt a magánéletben, a társaság virágzása ennek a hozzáállásnak volt köszönhető, hiszen Louis a pénzügyekkel is legalább olyan szigorúan bánt, mint folyamatos növekvő létszámú munkásaival; nem szeretett tartozni sem befektetőknek, sem bankoknak, így bármiféle külső segítség nélkül vészelte át a huszadik század első felének gazdasági válságait.

Renault nevéhez fűződik a taxióra feltalálása is, 1906-ban a párizsi taxivállalat 1500 járművet rendelt tőle. A gyár két- és négyhengeres automobilokat is gyártott ekkoriban, külön megrendelésre pedig buszokat és tehergépkocsikat is épített az 1913-ra már elképesztően nagy, 136 ezer négyzetméter üzemterületű egységben.

Ilyen számok mellett, illetve a külföldi kereskedések megnyílásával Louis Renault vált Franciaország első számú gyáriparosává, és természetesen a legfontosabb autógyártójává.
Az 1910-es években személyesen is megismerkedett Henry Forddal, a tömeggyártás tökéletesítőjével, és a módszereit hamar átvette, így a Renault-gyárban is megjelent a futószalag-technika és a vaskalapos kapitalizmus, melyben a munkások számára csupán a bérek voltak elfogadhatók, a munkakörülmények már sokkal kevésbé. Renault-t azonban csak a számok érdekelték.

A szélsőjobbos milliomos, aki rabságban veszti életét

Renault mindkét világháborúban fontos tényezője volt a francia hadigazdaságnak, csak más szempontból. Az első világháború legelején az ő taxijaival jutottak el a francia katonák a németek előtt a Marne folyó partjához, hogy megállítsák az előrenyomulásukat. Louis Renault tervezett új repülőgépmotorokat, illetve az ő nevéhez fűződik a francia hadsereg egyik legsikeresebb katonai járműve, a Renault FT tank is, melynek érdekessége, hogy szellőzési problémái miatt csak 173 centiméternél kisebb sofőrök vezethették.

A két világháború közt Renault a kommunizmus és a szakszervezetek fokozatos előrenyomulásától félve elkezdett szélsőjobboldali nézeteket vallani, legnagyobb szakmai riválisát, André Citroent nemes egyszerűséggel le petit Juifnek, vagyis kis zsidónak gúnyolta, és sokszor etikátlan eszközökkel próbálta kiszorítani a piacról. Ilyen volt például az a lépése, amikor megvásárolta a Citroen-gyár melletti telket, hogy egy „Renault – 2 kms to Billancourt” feliratú táblát helyezzen el, melyre André éppen rálátott az irodájából.

Találmányok minden mennyiségben

Louis Renault évről évre igyekezett új modelleket kiadni olyan találmányokkal, mint a mágneses gyújtás, a termoszifonos hűtés és a motor mögé helyezett hűtő, a lökhárító és a szervofék. Két legfontosabb találmánya talán a hidraulikus lengéscsillapító és a modern dobfék, melyek a mai napig meghatározzák az autógyártást.

Az évek során egyébként olyan monopóliummá nőtte ki magát a Renault vállalat, hogy saját bányájában és öntödéjében maga termelte ki a gyártáshoz szükséges nyersanyagokat is. Emellett a versenypályákra is megfelelő figyelmet fordított Louis Renault, hiszen a GP-versenyeket utcahosszal nyerték a folyamatos fejlesztésen áteső versenyautói.

Ellenállás vagy együttműködés?

A második világháborút már nem tudta átvészelni veszteség nélkül a vállalat, ugyanis Franciaország német lerohanása után a nagy cégek vezetőihez hasonlóan Louis Renault-nak is választania kellett az ellenállás és az együttműködés között. A francia nemzeti front nemtetszését kiváltva Renault a kollaborációt választotta életművének egyben tartása érdekében.

 
Louis Renault (középen) Adolf Hitlerrel és Hermann Göringgel 1937-ben a berlini autókiállításon
AFP
 

Miután a Renault-gyár, a franciaországi hadiipar egyik legfontosabb bázisa német kézre került, a szövetségesek rögtön kipécézték maguknak a billancourt-i egységeket, és a brit Királyi Légierő bombázói szinte teljesen elpusztították őket 1942-ben. Louis Renault a kedvezőtlen történések miatt is egyre rosszabb egészségi állapotba került, a billancourt-i gyár porba döngölése után egy agyvérzés következtében afáziában szenvedett, így újra meg kellett tanulnia írni és beszélni. Franciaország felszabadítása után a hadibíróság német kollaboránsként azonnal bebörtönözte – többször kellett kórházi kezelésben részesíteni. Perre várva, még rabságban veszítette életét 1944. október 24-én.

Renault örökösei az utóbbi években kezdtek jogi eljárást nagyapjuk rehabilitálása érdekében, hiszen abban az időszakban sokan valóban nem önszántukból, hanem fenyegetések, akár kínzások árán működtek együtt a megszállókkal. Louis Renault is valószínűleg hasonló incidens áldozata lett, ráadásul egész életében épített márkáját sem akarta elveszíteni. A legtöbb gyáregység ugyan elpusztult a háborúban, Louis Renault öröksége azonban túlélte a világégést, és manapság is az egyik legfontosabb márkának számít.

hirdetés
hirdetés
hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása