Conrad Colman az új Odüsszeusz

Bucsy Levente

Bucsy Levente

2017. február 17., péntek 07:47, frissítve: péntek 09:23

Sikeresen pótolta nagyvitorlája kisebb tartórúdjából az eltört árbócot, sétatempóban halad Les Sables-d’Olonne felé.

Ha lesz egyetlen igazi „sztorija” a nyolcadik alkalommal megrendezett Vendée Globe földkerülő szóló vitorlásversenynek, akkor az az amerikai–új-zélandi Conrad Colmané lesz. A 33 éves óceáni kalandor, akit Fa Nándor által a 2015-ös Barcelona World Race óta – amelyen ők ketten 110 nap alatt „tekerték körbe” a földet párban, a Spirit of Hungary legénységeként – öccsének tekint, 120 napra elegendő élelmiszerrel megrakodva sokáig kis különbséggel haladt az egyéni földkerülőn, de többször is bajba került, 8 vitorlájából nem egyet el is veszített, míg „végül” a verseny 96. napján, múlt péntek este egy nagy reccsenést nem hallott: majdnem tőből nemes egyszerűséggel kitört a Foresight Natural Energy árbóca. Noha tutajt nem is kellett ácsolnia, mint ókori „példaképének”, a mitológiai Odüsszeusznak, azért nagy döntés elé kényszerült.

A már a vitorlavesztések miatt is időzavarba és némi élelmiszerhiányba keveredett sportoló két lehetőség közül választhatott: vagy feladja a versenyt és bevontatja magát a „közeli” Portugália egyik kikötőjébe, vagy kezd valamit a helyzettel, és kizárólag a kommunikációs csatornákat használva tanácsokat kér csapatától, és egyedül pótolja a vitorlázáshoz legszükségesebb hiányzó eszközt: az árbócot és a vitorlát – valamint az ezekhez szükséges szerelékeket.

 
Conrad Colman látványos megoldása az idei verseny különlegessége. Az egész világ szurkol neki
Facebook
 

Conrad Colman pedig az utóbbit választotta, tudván, hogy ha tán sikerrel jár is, a poroszkálás közben teljesen kifogyhat az élelmiszerből, és mint Fa Nándor hajónaplójából tudjuk, Colman – úri gyomra lévén – semmit nem eszik meg, amit a tengerben talál, büszke zöldként pedig tisztaságmániás is és az első hajós, aki kizárólag természetes erőforrásból próbál végigmenni az úton. A szerelést tehát múlt szombaton, hajnalhasadtakor megkezdte: a törött árbóctól nagy nehezen – és óvatosan, hogy a hajótest meg ne sérüljön – megszabadulván nagyvitorlája vízszintes feszítőrúdjából, a bummból fabrikált több nap szorgalmas munkájával pótárbócot, majd a 85 kilós rudat tartó-feszítő kötélzetet is elkészítette, a pótárbóchoz pedig ezek után hozzá kellett szabni az új vitorlát – ezzel elment a keddi napja –, ezt a nagyvitorla megmentett részéből kellett kihasítani. A munkát egyébként nem tudta folyamatosan végezni, mivel nagy (7-9 méteres) hullámzásban vagy lehetetlen szélben képtelen volt dolgozni, olyankor várakoznia kellett, hosszú órákon, fél napokon át. Az öszvér vitorlázatot aztán egy ideig tesztelgette Colman, majd szerda késő este jelezte a csapatnak, ő bizony ezzel a hihetetlen vakmerőségre valló konstrukcióval nekivág a hátralévő, bő 700 tengeri mérföldes távnak. Hogy az élet még ennyire se legyen egyszerű, a bummrudat folyamatosan figyelnie kell, mert az árbóctól való szabadulás közben az is megsérült egy kicsit.

A csapat tájékoztatása szerint azért az lehetséges, hogy Conrad Colman nem fog éhen halni a Natural Foresight Energy vitorlás fedélzetén, amelyet úttörő és egyedülálló módon drónnal kamerázott az út során többször is.

A versenyzésre visszatérve: a hajó sebessége természetesen töredéke a normál tempónak, úgy képzeljük el, hogy hol lassabb, hol gyorsabb sétairamban tudja szelni a habokat, de a lényeg, hogy halad, és a Versenyigazgatóság – rendre – talán kicsit optimistának tűnő prognózisa szerint a jövő hét végén akár el is érheti a Les Sables-d’Olonne-i célvonalat. Ha hétvégén érkezik, bizonyára tízezres tömegek fogják várni. És még az is lehet, hogy nem utolsóként fut be azon 18 egység közül, amely még versenyben van a 29 rajthoz állóból.

Ismert, Fa Nándor a múlt hét derekán, nyolcadikként partot ért, kevesebb mint 94 nap versenyzés után.