Gabay Balázs
Gabay Balázs

Habár a profi sport kegyetlenül őrlő malmaiban ma már úgy röpködnek a világrekordok, mint a ringben a pofonok, a nem mindennapi teljesítményt azért a legtöbben még manapság is megsüvegelik. Pláne akkor, ha olyan teljesítményről beszélünk, mely eladdig példa nélkül áll. Rakonczay Gábor, az első magyar Atlanti-óceánt átevező páros férfi tagja három, rövidebb távokat teljesítő óceánátkeléssel a háta mögött minden eddiginél nagyobb vállalkozásra készül: 100 nap alatt tervezi megtenni a 6400 kilométeres távot Portugáliától Közép-Amerikáig. Nem óceánjáróval, de nem is motorcsónakkal, egy 200 kilós kenuval.

A Tűzhangya nyomában

Ez lesz majd az első olyan kenuexpedíció, amikor valaki átevez az egész Atlanti-óceánon, rögzítette hétfői sajtótájékoztatóján a rekordra készülő férfi. Ezúttal ugyan nem a Tűzhangya lesz a célt szentesítő eszköz: a 2007-ben a nagy kékséget átutazó Rakonczay Viktória és Gábor ezzel a hajóval szelte a habokat. A Vitéz névre keresztelt, Fa Nándor által összerakott kenu más kaliber: jóval kisebb, mindössze két mázsát nyom, kabinja azonban légmentesen zárható, mely a csendesebb trópusi klíma ellenére sem utolsó szempont.

Fotó: Béres Attila / Magyar Nemzet

 

– A portugáliai Lagosból húsz nap alatt kell majd elérnem Las Palmasig. Az 1200 kilométeres szakaszt egy sokkal keményebb követi: a Kanári-szigetekről 80 nap alatt vezet az út Antiguára. A táv 5200 kilométer – sokkolta közönségét Rakonczay Gábor. A rekordkísérlet e hét vasárnapján indul.

16 óra „munka”

A expedíció kapcsán felmerülő ezer kérdés közül az egyikre hamar érkezik is a válasz: a szponzorációs háttér jelentős részét a BNI cég vállalkozásai, cégei állják majd, emellett a WWF is támogatja a környezetszennyezés visszaszorítását és az erőforrások fenntarthatóságát is zászlajára tűző túrát. A szükséges energiát egy 50 wattos napelem biztosítja, a navigációt pedig több GPS-szel oldja meg a harmincas éveiben járó Rakonczay. A világrekord felállításához egészen szoros napirendet kell majd tartania a bátor „tengerésznek”: 14-16 órányi kenuzás mellett mindössze 4-6 óra pihenést engedélyez majd magának – több részletben.

Fotó: Béres Attila / Magyar Nemzet

 

Hogy ehhez mi szükségeltetik elsősorban? Hatalmas elszántság, illetve megfelelő pszichikai és fizikai felkészülés. Utóbbival kapcsolatban Rakonczay Gábor elmondta: öt hónapja készül a rekorddöntésre. – Alapvetően rengeteget sportolunk feleségemmel és barátainkkal. Sokat futunk, de nem maradnak el a hosszabb, 80-100 kilométeres gyaloglások sem a teljesítménytúrák alkalmával. A jelenlegi vállalkozásra egy olyan hölgy készített fel, aki már átszelte az Indiai-óceánt, szóval tisztában van vele, milyen edzésmunka szükséges a megfelelő kondícióhoz. Nem maradt el persze a nyílt vízi helyzetek imitálása sem: speciális vizes kesztyűben, súlyzókat emelgetve próbáltam ki, milyen érzés lesz órákon keresztül evezni az óceánon – villantott fel pillanatképeket a hat hónapos felkészülésből a kenus.

Telefonos segítség

A folyamatos evezés természetesen nem lehetséges, így a rövid pihenések alkalmával Rakonczay egy erre a célra kialakított ernyőt bocsájt majd ki a víz alatt, amely megakadályozza, hogy a hajótestet rossz irányba sodorja a víz. Tomboló trópusi viharoktól egyébként nem kell majd tartania, a decembertől májusig tartó időjárás kevésbé korbácsolja majd fel a hullámokat. Ha mégis feltámadna a szél, segít az „operátor”. – Vikivel egy műholdas telefonon keresztül fogunk beszélni mindennap néhány percet. Azt is elmondja majd, milyenek az időjárási kilátások a következő napra. A szabadidőben egy speciális pumpával „sótalanítom” majd a tengervizet, megmelegítem a napon a magammal hozott konzerveket, és persze írom a hajónaplót, melyből a tervek szerint könyv készül – sorolja teendőit a fiatal sportember.

Fotó: Béres Attila / Magyar Nemzet

 

Rakonczay Viktóriára férje távollétében több feladat is hárul majd: nemcsak élete párját, de Gábor szurkolótáborát, a szponzorokat és a médiát is ellátja naprakész információkkal. Antiguáról egy teherszállító hajó hozza majd haza a Vitézt, melyet a WestEndben és az ország több pontján is megcsodálhatnak majd az érdeklődők. Addig azonban vár még rá néhány ezer habos kilométer.

A magány lesz a legnagyobb ellenség

– A tengeri betegséget, miután pszichés problémáról van szó, a többség esetében lehet kezelni, ezzel nekem sem lesz gondom. Ennél sokkal keményebb kihívásnak ígérkezik az egyedüllét és a civilizáció hiányának leküzdése – magyarázza Rakonczay Gábor. – A biztonságos hajózás 99 százalékban az ember felkészültségén múlik, a véletlen alig játszik szerepet. Annyi bizonyos, hogy egy olyan világ vár majd rám, melyben tökéletesen egyedül leszek, ezt pedig a mai körülmények között szinte lehetetlen előidézni. Manapság szinte mindenhol szól valami az ember fülébe, akár otthon, akár az utcán van. Fa Nándor egyszer úgy fogalmazott: aki normálisan el tudja viselni magát a hétköznapok során, annak „odakint” sem lesz problémája. Én is ezt a filozófiát vallom.