A létszám nem végleges

A vasutasok is a sztrájk mellett döntöttek

Markotay Csaba, 2016. február 4., csütörtök 05:35
Csaknem egyhangúlag a sztrájk mellett döntött tegnap a Vasutasok Szakszervezetének választmánya arra az esetre, ha továbbra sem járnak eredménnyel a MÁV vezetésével folytatott bértárgyalások. Mivel a másik „erős” érdekképviselet, a VDSZSZ Szolidaritás is hasonlóan foglalt állást, egyre nagyobb az esélye a munkabeszüntetésnek.

Kotter József, a Vasutasok Szakszervezetének alelnöke a Magyar Nemzetnek azt mondta, hogy a többi érintett érdekképviselettel holnap egyeztetnek, és a tervek szerint hétfőn jelentik be a tervezett munkabeszüntetés részleteit.

Azt még nem tudni, hogy pontosan hány érdekképviselet csatlakozik az akcióhoz, mindenesetre tegnap a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezetének országos elnöksége is jelezte, hogy a munkabeszüntetés mellett van. Nem kizárt, hogy más, a közlekedési ágazaton belüli szakszervezetek is csatlakoznak. A BKV-nál sem tudni, mi lesz a béremeléssel, bár ott még nincs szó hónapok óta tartó bértárgyalásokról, ennek ellenére elképzelhető, hogy lesz valamilyen szolidaritási akció, ha a vasutasok valóban sztrájkot kezdenek.

A MÁV-nál egyébként november óta húzódnak a bértárgyalások. A munkavállalói oldal ötszázalékos alapbérfejlesztést, és elsősorban a létszámhiánnyal küzdő területeken 2,7 százalékos differenciált bérfejlesztést követel. A MÁV kezdetben 0,5 százalékos differenciált bérfejlesztést és az alapbér további fél százalékának megfelelő nyugdíjpénztári tagdíj-kiegészítést javasolt. Úgy tudjuk, a vasúttársaság vezetése azóta elmozdult erről az álláspontról, de még mindig csak kevesebb mint a felét ajánlotta annak az öt százaléknak, amit az érdekképviseletek alapbérfejlesztésben kérnek. Bár folyamatosak a tárgyalások a béremelésről, a különbség továbbra is jelentős a felek között. A szakszervezetek a többi között azzal érvelnek, hogy a MÁV dolgozóinak bére leszakadt a nemzetgazdasági átlagtól. Ezért a bérfejlesztésen túl olyan középtávú stratégiát akarnak, amivel a vasutasok életkörülményei stabilizálhatók.

A tervezett hétfői bejelentés azért is érdekes, mert az új sztrájktörvény értelmében munkabeszüntetés csak akkor tartható, ha előtte a szakszervezetek megállapodnak a munkaadóval a még elégséges szolgáltatásról. Ennek hiányában a bíróság dönthet erről, ami hosszadalmas folyamat. – Viszont így is több eszköz van a vasutasok kezében, hiszen például a teherforgalom nem tartozik az elégséges szolgáltatások kategóriájához, így ott akár teljes mértékben leállhat a munka – fejtette ki az Origónak Halasi Zoltán, a VDSZSZ elnöke. Ezt közvetlenül az utazók ugyan nem éreznék meg, de komoly károkat és bevételkiesést eredményezhet. A mintegy 40 ezer vasutas 80 százaléka egyébként szakszervezeti tag, így a sztrájk támogatottsága jelentős.


Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2016. 02. 04.

hirdetés
hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása