Mellékhatás

Ártanak-e az edzéshez szedett szerek?

Molnár Csaba, 2016. január 6., szerda 22:00, frissítve: csütörtök 09:58
Fotó: Yann Guichaoua / Europress/AFP
Sokan járnak úgy konditerembe, hogy mellé étrend-kiegészítőket szednek, a legtöbbször azért, mert nem elégedettek az edzés eredményeivel. Úgy érzik, hiába törik magukat, nem fogynak elég intenzíven, folyton éhesek, izmaik nem növekednek az elvárt gyorsasággal. A táplálékkiegészítők esetenként ugyan valóban segítenek valamennyit a problémák leküzdésében, de kérdéses, hogy mindez jár-e negatív egészségügyi mellékhatásokkal.

Ahogy minden olyan termék esetében, amelyre nagy a kereslet, az edzésmunkát segítő készítmények piacán is szép számmal találni illegálisan forgalmazott termékeket. Ezeket főként az interneten lehet megvásárolni, és mivel rendszerint semmilyen engedélyezési eljáráson nem estek át, amellett, hogy valószínűleg hatástalanok, akár mérgezőek is lehetnek. Ugyanakkor a legálisan árult termékek hosszú távú hatásai sem egyértelműek.

Azok körében, akik testépítési célból edzenek, a fehérjekészítmények a legnépszerűbbek. A forgalmazók állítása szerint a shake-ké alakítható porok, kapszulák és szeletek amellett, hogy alapanyagául szolgálnak az izomnövekedést megalapozó fehérjeszintézisnek, az anyagcserét is serkentik, növelik a fizikai teljesítőképességet, sőt az öregedést is lassíthatják.

Tények és reklámok

A brit egészségbiztosító szervezet, a National Health Service (NHS) állásfoglalása szerint, noha a magas fehérjetartalmú szerek valóban nagyon fontosak a nagy fizikai aktivitást kifejtő emberek számára, a proteinszeletek biztosította kényelem dacára sem megfelelőek a teljes értékű étkezés helyettesítésére. A fehérjék mellett ugyanis hiányozhatnak belőlük más, ugyancsak esszenciális jelentőségű tápanyagok, például számos vitamin. E hiányosságok akár a készítmények fogyasztásának fő funkcióját, az izomépítést is negatívan befolyásolhatják.

A brit egészségügyi minisztérium közleményében emellett arra hívja fel a figyelmet, hogy a túlzásba vitt fehérjebevitel számos egészségügyi kockázattal jár. Ha ugyanis hosszú ideig túl sok fehérjét fogyasztunk, az megnöveli a csontritkulás esélyét és súlyosbíthatja az esetlegesen meglévő veseproblémákat. A minisztérium szakértői szerint a „túl sok” a napi ajánlott fehérjefelvétel (férfiak esetében 55,5 gramm, nőknél 45 gramm) dupláját jelenti. Éppen ezért sokkal egészségesebbnek tartják a kiegyensúlyozott, természetes összetevőket tartalmazó, fehérjedús étrendet. Példákat is hoznak a sok fehérjét tartalmazó táplálékra: különféle húsok, szárnyasok, tojás, tejtermékek, bab és tofu.

Ha valaki mégis fehérjetartalmú étrend-kiegészítőkkel szeretné gyorsítani például az izomgyarapodását, akkor feltétlenül olyan gyártó termékeit vásárolja, amely biztonságosságát független forrásokból is meg tudja erősíteni. Olvassa el a használati utasítást, és semmiképpen se fogyasszon a készítményből többet az ajánlott mennyiségnél.

Tiltott hormonok

Vannak olyan termékek is, amelyek nem fehérjét tartalmaznak, hanem a szervezet fehérjetermelését és izomnövekedését ígérik serkenteni. Minthogy az efféle hosszú távú változások szabályozását általában a hormonrendszer végzi, e készítmények közvetlen vagy közvetett módon a hormonrendszerre hatnak – legalábbis a reklámjuk szerint. A férfiak izomzatának növekedését – más faktorok mellett – a férfi nemi jellegek kialakításáért felelős tesztoszteron szabályozza. „A jelentős izomtömeg növekedéshez elengedhetetlen a szervezet magas tesztoszteron szintje, azonban előfordulhat, hogy a tested normál hormontermelése nem elegendő a masszív bicepszek, acélos combok és a kőkemény kockás has eléréséhez” – olvasható az egyik webáruház Facebook-oldalán.

Bár a világ legtöbb országában mára betiltották a izomnövelő hormonkészítményeket, az ezek után maradt piaci űrt csakhamar betöltötték a természetesként (és ezáltal a laikus számára veszélytelenként) hirdetett, növényi alapú „tesztoszteronserkenők”. Ezek nemcsak a bicepszeket növelik – olvasható szinte minden reklámban, de még a libidónak is jót tesznek (ellentétben a korábban dívó anabolikus szteroidokkal). Az egyik legnépszerűbb tesztoszteronszint-emelést ígérő hatóanyagot a Magyarországon is honos királydinnyéből vonják ki. A forgalmazók időnként még azt is megjegyzik, hogy olyannyira megnöveli a szervezet tesztoszteronszintjét, hogy a vizelet doppingellenőrzéskor pozitív eredményt hozhat.

A királydinnye olyannyira népszerű, hogy klinikai teszteket is végeztek vele – és megbukott. A Mens Health magazin idéz egy tanulmányt, amelyet a Journal of Ethnopharmacology folyóiratban publikáltak. Négy hétig adtak királydinnye-kivonatot vagy placebót huszonegy férfinak, de semmilyen különbséget nem tapasztaltak tesztoszterontermelésükben. Ugyanez lett a vége egy másik kísérletnek, amelyet ausztrál sportkutatók végeztek – stílszerű módon – rögbijátékosok bevonásával. Ők öt hétig kaptak kivonatot, miközben a szokásos edzésmunkát végezték. A vizsgálat végén azonban semmilyen különbséget nem tapasztaltak a kezelt, illetve a kontrollcsoport tagjainak izomtömegében, vizeletük tesztoszteronkoncentrációjában.

Rejtélyes kreatin

A fehérjeszeletekhez hasonló népszerűségnek örvend a testépítők, de az átlagos edzőterem-látogatók körében is a kreatin. A kreatin nitrogéntartalmú szerves sav, a szervezet energiatranszportjáért felelős adenozin-trifoszfát (ATP) egyik fő összetevője. A szervezetben természetes módon is megtalálható, a használói pedig pontosan azt a hatást várják tőle, mint a fehérjétől: megnövekedett izomtömeget és fizikai teljesítőképességet, gyorsabb regenerációt. A WebMD egészségügyi szakportál szerint az amerikai egyetemi és profi sportolók negyven százaléka szed kreatint.

A kreatin népszerűségének egyik oka könnyű hozzáférhetősége, hiszen gyakorlatilag korlátozásmentesen lehet megvásárolni. Minthogy a szervezet maga is termel kis mennyiségű kreatint, a legtöbb használó szerint veszélytelen. A hatásairól gyűjtött tudományos eredmények azonban korántsem egyértelműek. A vizsgálatok általában megerősítik, hogy a kreatin a hirtelen nagy erőkifejtést igénylő sportteljesítményt (például súlyemelés) valóban segítheti, ugyanakkor nincs tudományos bizonyíték arra, hogy a hosszan tartó, mérsékelt erőkifejtést igénylő sportokban bármiféle haszna lenne. Vannak olyan emberek is, nem is kevesen, akik teljesítményére nincs semmilyen hatással a kreatin. A vegyület gyógyszerként mindenképpen ígéretes: egyes vizsgálatok szerint hatékony lehet az izomsorvadással járó betegségek (szívinfarktus, Huntington-betegség, amiotrópikus laterális szklerózis) megelőzésében, kezelésében.

A kreatin mellékhatásairól szinte semmit sem tudunk. Bár a jelenlegi ismeretek birtokában megkockáztatható, hogy a szer kis mennyiségű, rövid ideig történő alkalmazása egészséges felnőttek számára veszélytelen, hosszú távú vizsgálatok hiányában a lassan megjelenő mellékhatások ismeretlenek. A WebMD is csak általános kockázati tényezőket tud felsorolni. Így a honlap orvos szerzője nem ajánlja a kreatin szedését 18 éven aluli fiatalok, betegek, terhes nők, egyéb gyógyszert szedők számára. Különösen kockázatos lehet ez a cukorbetegek számára, minthogy a kreatin megnövelheti a vércukorszintet.

Psziché a pohárban

Majdnem kétszáz embert vontak be vizsgálatukba azok a Los Angeles-i pszichológusok, akik a konditerembe járó és táplálékkiegészítőket fogyasztó átlagembereket kérdeztek tapasztalataikról. Eredményükből kiderült, hogy nagy részük fehérjeporokat, kreatint és hasonló népszerű étrend-kiegészítőket fogyaszt. Az Amerikai Pszichológiai Társaság néhány hónapja tartott éves konferenciáján bemutatott vizsgálatban az alanyok önértékelésére, testképére, táplálkozási szokásaira, nemi életére kérdeztek rá.

Az eredmények szerint több mint ötödük legalább egy étkezést teljesen kiváltott a proteinkészítményekkel, annak ellenére, hogy ez ellentétes a legtöbb orvos és dietetikus tanácsával. Három százalékuk került már kórházba e termékekkel esetlegesen kapcsolatba hozható betegség, így például vese- és májproblémák miatt. A táplálékkiegészítőket szedők körében gyakoribb volt a táplálkozási zavar, mint másoknál. Harmaduk aggódik amiatt, hogy „túl sok” ilyen készítményt szed, az egészségügyi veszélyeket azonban felülírják gondolkodásukban a vágyott eredmények.

A készítmények szedésének legfőbb oka – talán kevéssé meglepő módon – a testalakkal való elégedettség, illetve ennek folyományaként az általánosan elfogadott nemi szerepeknek való nem tökéletes megfelelés. Magyarul a kondizó férfiak többsége nem tartja magát elég férfiasnak, amelyet az izmos felsőtest jelent számukra. A táplálékkiegészítők szedését az intenzív testedzést végzők közösségében egyáltalán nem tartják szégyellendő, pláne káros szokásnak. A sportolókat gyakran az edzők és a gyúrók, esetenként a sportorvosok biztatják, hogy nyugodtan szedjék ezeket. A konditeremben a válaszadók bevallása szerint szinte lehetetlenség nem észrevenni, hogy azok, akik ilyen készítményekkel élnek, mennyivel sikeresebbek, mint akik nem használnak szereket.

hirdetés
Tornasor
A szabadidősportok kedvelőinek rovata: tippek és trükkök a futópályáról, a konditeremből és a jógamatracról.
Legolvasottabb
Legfrissebb
hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása