Miért éri meg az elektromos kerékpározás?

MA

2016. július 16., szombat 08:57, frissítve: szombat 08:57

Ha a Tour de France versenyzői rejtett motort építenek kerékpárjukba, úgynevezett mechanikus doppingolást követnek el, ami bizony csalásnak számít. Ugyanakkor azoknak, akik nem versenyszerűen űzik a sportágat, az elektromos biciklizés remek mód lehet arra, hogy hatásossá, ugyanakkor még elviselhetővé váljon a testmozgás.

Ma már mindannyiunk számára nyilvánvaló, hogy az egészséges életmód fenntartásában elengedhetetlen szerepe van a testmozgásnak: azoknál, akik fizikailag aktív életet élnek, jóval alacsonyabb a szív- és érrendszeri betegségek, a diabétesz, a depresszió, a stroke, a daganatos megbetegedések vagy az idős kori rendellenességek kialakulásának a kockázata, és kisebb a korai halálozás esélye is.

Ennek ellenére a felmérések azt mutatják, hogy az emberek többsége egyáltalán nem edz. Amikor a kutatók arra voltak kíváncsiak, mi ennek az oka, a legtöbb esetben ugyanazt a választ kapták: az illetőnek nincs elég ideje arra, hogy beiktassa a sportolást a hétköznapokba, vagy nem érzi elég fittnek magát ahhoz, hogy vállalja a testgyakorlást – írja a The New York Times.

A kiegészítő elektromos hajtással rendelkező kerékpárok azonban jóval egyszerűbbé tehetik a testmozgást: segítségükkel a meredekebb emelkedők és a hosszabb távolságok sem okoznak problémát, miközben a klasszikus biciklizés élményéről sem kell lemondania használójának, hiszen a motor a legtöbb szerkezet esetében bármikor kikapcsolható. Ráadásul az eszköz által biztosított segítséggel könnyebben beépíthetjük a biciklizést a mindennapokba, és még egy hosszúra nyúlt, fárasztó munkanap után is könnyen hazatekerhetünk. Ugyanakkor arra vonatkozóan, hogy valóban vannak-e jelentős egészségügyi előnyei az elektromos kerékpározásnak, már megoszlanak a vélemények, lévén eddig viszonylag kevés tudományos bizonyíték állt rendelkezésünkre a kérdéssel kapcsolatban. A boulderi Coloradói Egyetem kutatói azonban megkísérelték, hogy eloszlassák ezeket a kételyeket.

Hasznos edzésforma

A szakemberek azt vizsgálták, hogy mi történik akkor, ha alapvetően nem fizikailag aktív életet élő férfiak és nők használják rendszeresen az elektromos kerékpárt. A kutatásnál csak olyan szerkezeteket alkalmaztak, amelyek kiegészítő elektromos hajtással rendelkeztek, tehát nem végeztek el mindent használójuk helyett (mint például egy moped), hanem pedálozással is hozzá kellett járulni működtetésükhöz. Eredményeiket végül az European Journal of Applied Physiology című tudományos szaklapban publikálták. A tanulmánnyal azt akarták bebizonyítani, hogy ezek a kerékpárok – még a beépített motor ellenére is – hasznos edzésformát jelenthetnek azoknak, akik egyébként nem sokat sportolnak. Emellett arra is kíváncsiak voltak, hogy alapvetően biztonságosak-e ezek a biciklik.

Egy elektromos kerékpárt használ James Peterman, a kutatás vezetője. Mellette a kutatásban ugyancsak részt vevő William Byrnes látható
Egy elektromos kerékpárt használ James Peterman, a kutatás vezetője. Mellette a kutatásban ugyancsak részt vevő William Byrnes látható
Fotó: www.colorado.edu

Húsz, alapvetően ülő életmódot folytató önkéntest hívtak a laborba, hogy ellenőrizzék fizikai tulajdonságaikat, vércukorszintjüket, vérnyomásukat és koleszterinszintjüket. Ezután elektromos kerékpárral, pulzusmérővel és GPS-készülékkel látták el őket, valamint ismertették velük a használattal kapcsolatos utasításokat. Végül arra kérték az önkénteseket, hogy a műszereket alkalmazva a következő hónapban legalább egy héten háromszor használják a speciális biciklit, és minden alkalommal legalább 40 percet töltsenek a nyeregben. A sebesség és az erőkifejtés szintjét a résztvevők választhatták meg az alapján, hogy mi kényelmes számukra.

Egy hónap elteltével az önkéntesek visszatértek a laborba, ahol újabb vizsgálatokon estek át, valamint átadták a szívfrekvencia- és GPS-adataikat. Az eredmények szerint egyébként a legtöbben az előírt 40 percnél átlagosan 50 százalékkal több időt töltöttek edzéssel.

Szórakoztató és hatékony

A kapott adatok alapján a szívfrekvencia átlagosan mindenkinél a maximális érték 75 százaléka volt, vagyis – még az elektromos hajtás ellenére is – mérsékelt, egy tempós sétához hasonló edzésről volt szó. Szerencsére a kutatás egyetlen résztvevője sem sérült meg vagy okozott kárt valaki másban a kísérlet során. Az önkéntesek átlagosan 12 mérföld/órás (ami 19,2 kilométer/órának felel meg) sebességgel haladtak – árulta el James Peterman, a vizsgálat vezetője, végzős egyetemi hallgató.

A legfontosabb eredmény az volt, hogy a kutatás végére javult a résztvevők egészségi állapota: nem csupán fittebbek lettek, de csökkent a testzsírszázalékuk és megfelelőbb lett a vércukorszintjük is. Ráadásul úgy találták, hogy ez a mozgásforma igen szórakoztató módja a sportolásnak – több önkéntes is vásárolt a kísérlet befejezése óta saját elektromos kerékpárt, még Peterman is használ egyet a campuson.

Elektromotorokkal csalnak a Tour de France-on

Mint megírtuk, egyre gyakrabban csalnak rejtett motor beépítésével a Tour de France-on. Noha önmagukban ezekkel a vázban vagy kerékagyban tartható eszközökkel nem lehet megnyerni a versenyt, azért a tekerést nagyban könnyítik: a versenyzőknek az is rengeteget számít, ha néhány wattal támogatják a tekerést.

Az utóbbi években egyre több gyanús incidens történt. Volt például, hogy egy bukás után a versenyző fejre álló biciklijének hátsó kereke még percekkel később sem akart leállni, amit akkor a széllel próbálták magyarázni. Még árulkodóbb volt, amikor egy francia tévécsatorna és az olasz Corriere della Sera lap hőkamerával rögzítette a Strade Bianche, valamint a Coppi és Bartali elnevezésű olaszországi versenyek indulóit. A hőkamerás felvételeken összesen hét bicikli vázában, illetve kerékagyában volt látható forró pont, ami a működő motor jelenlétén kívül mással nem magyarázható. A leleplezett versenyzők személyét nem fedték fel.

Nem sokat kellett várni az első tényleges lebukásra sem: idén februárban a 19 éves csillag, a belga Femke Van den Driessche biciklijében találtak motort a belgiumi Zolderben rendezett ciklokrossz-világbajnokságon (a ciklokrossz az országúti kerékpár és mountain bike házasítása). Az előzmény az volt, hogy Van der Driessche favorit létére technikai problémák miatt kiállni kényszerült a versenyből: szemtanúk szerint elektromos vezetékek kandikáltak ki a biciklijéből. Ezután vizsgálták meg az egyik kerékpárját, és megtalálták benne a motort.

Hogyan biciklizzünk anélkül, hogy kivégeznénk ízületeinket?

Üvöltő zene, sötét terem, edzői utasítások, bulihangulat, csapatszellem és függőség – ez mind a teremkerékpár. Na de mi a jó abban, ha szabadságérzés nélkül tekerünk? Az általunk kérdezett szakértő csípőből megadja erre a választ, ahogy arra is, hogyan lehet ésszel csinálni ezt a mozgásformát.