Választék

Pólyától az iskoláig: nem mindegy, mit sportol a kicsi

SzE, 2016. január 19., kedd 12:45, frissítve: kedd 18:36
Fotó: Béres Attila / Magyar Nemzet
A rendszeres testmozgás már csecsemőkorban kulcsfontosságú, és nem csak az izomzat és a tartás miatt: bizonyított, hogy a kúszás, mászás segíthet a többi között a diszlexia és a diszgráfia megelőzésében és korrekciójában is. Persze ez idő tájt a lehetőségek tárháza még elég szűk, hisz a kicsik csak mocorogni tudnak. Viszont a későbbiekben már rengeteg lehetőség közül választhatnak a szülők. Az viszont koránt sem mindegy, hogy merre indulnak.

Amíg növésben vannak a gyerekek, nem szabad saját testsúlyuknál nehezebb eszközzel dolgozniuk – egyebek között ez az egyik és egyben a legfontosabb alapszabály, amit be kell tartaniuk a szülőknek, amikor mozgásformát választanak csemetéiknek – hívja fel a figyelmet Darabosné Tim Irma, a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karának mestertanára.

A gyógytornász kiemeli, hogy a kicsik rendszeres testmozgására a szülőknek már csecsemőkorban oda kell figyelniük: nagyon fontos, hogy naponta többször lehetővé tegyék a babák számára, hogy hason fekve emelgethessék a fejüket. Ezt követően a kúszás és a mászás jelentősége nő meg, ami erősíti azokat a felületes és mély hátizmokat, amelyek a törzs egyenes tartását meghatározzák. Pedagógiai kutatások szerint a diszlexiás és a diszgráfiás gyermekeknél ez a mozgásfejlődési szakasz kimaradt, a négykézláb helyzetben végzett ügyességi és gyorsasági feladatok pedig mindezek megelőzésében és korrigálásában is segíthetnek.

Játékba rejtve

A 2-3 éveseknek a játékos mozgás a leghasznosabb, majd kisiskolás kortól érdemes bevezetni a gyerekeket az analitikus mozgásformákba – ilyen például a táncos gimnasztika. Az ilyen jellegű mozgásformák nagyban segítik a megfelelő izomzat, mozgáskoordináció és testtartás megalapozását. Ráadásul ezek a gyakorlatok nemcsak a testet, hanem az elmét is megdolgoztatják.

Míg a kisgyerekek imádnak futkározni, a tinédzserek már kevésbé lelkesek ezen a téren. Fiúknál ilyenkor a testépítés kerül előtérbe, arra azonban mindenképpen oda kell figyelni, hogy amíg növésben van a gyerek, nem szabad a saját testsúlyánál nagyobb súllyal dolgoznia, különben a csontok növekedési zónája károsodhat. A súlyzók helyett jó választás a TRX, amely egyszerre több izmot is megdolgoztat a saját testsúllyal. A lányok, sőt a fiúk számára is vonzóak lehetnek a különféle táncok, amelyek az analitikus és esztétikus mozgásfejlesztés hatékony eszközei. A labdajátékok is nagyon hasznosak, lévén azok a rendszeres mozgás mellett a csapatszellemet is erősítik, és fejlesztik a kreativitást, a térbeli tájékozódást és az állóképességet.

Tálcán kínálni

A gyerekeket érdemes idejekorán minél többféle testmozgással megismertetni, hogy ki tudják választani a nekik megfelelőt. Ennek érdekében a gyógytornász azt javasolja, hogy az anyuka, sőt az apuka is tornázzon otthon a gyerekével, vigye el jógára, pilatesre, ismertesse meg vele azokat a testképzési módszereket, amelyeket ő is szívesen végez. Ugyancsak hasznos, ha a család együtt jár kirándulni, kalandparkba, síelni. A vízben végzett mozgás szintén nagyon előnyös, számos kutatás támasztja alá, hogy a vízben tartózkodás, pontosabban a mellkasig érő vízben való állás már önmagában egyensúlyfejlesztő.

hirdetés
Tornasor
A szabadidősportok kedvelőinek rovata: tippek és trükkök a futópályáról, a konditeremből és a jógamatracról.
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása