6 tévhit az alvásról

2011. december 11., 23:01, frissítve: 23:01
Nem mindenki szenved rendszeresen álmatlanságban, de az emberek többségével időnként előfordul, hogy egy vagy több éjszaka nehezen tud elaludni, illetve rosszul alszik.

A szakértők szerint az alvászavar körülbelül minden negyedik magyart érinti. Ha tehát valakinek minden csukott szemmel töltött perc számít, érdemes tisztában lennie, mi segíti, és mi hátráltatja a jó alvást. Az EatingWell magazinban megjelent cikk a hat leggyakoribb tévhitet sorolja fel az alvással kapcsolatban.

1. tévhit: Jó a TV mellett elaludni.

Az igazság: A televízió mesterséges fénye elnyomja a melatonint, mely alvássegítő hormon termelését a sötétség váltja ki. A mesterséges fény ezen kívül a nappal és az éjszaka váltakozásán alapuló napi bioritmusunkat is felborítja.

2. tévhit: Egy pohár bor lefekvés előtt elősegíti a pihentető alvást.

Az igazság: Mivel az alkohol szedatív hatású, az alkoholos italok fogyasztása segít ugyan elaludni, de már két ital után rosszabbul alszunk, és gyakrabban felriadunk éjszaka. Ez a hatás ráadásul nők esetében rosszabb. Néhány órával az elalvás előtt tehát már érdemes kerülni az alkoholfogyasztást.

3. tévhit: Az esti edzés ébren tart éjszaka.

Az igazság: Ha lefekvés előtt három órán belül edzünk a konditeremben vagy kocogunk, ez a nem akadályozza az elalvást. Az alvás minőségét azonban ronthatja.

4. tévhit: Egy csésze gyógyteától hamarabb elalszunk.

Az igazság: Igaz ugyan, hogy a kamilla, a citromfű, a komló és a golgotavirág is híres nyugtató, alvássegítő tulajdonságairól, hatékonyságukat az Amerikai Alvásgyógyászati Akadémia szerint klinikai kísérletekkel még nem támasztották alá.

5. tévhit: Hétvégén be lehet pótolni az elmaradt alvást.

Az igazság: Ha hetente egyszer vagy kétszer rosszul illetve keveset alszunk, azt még be lehet pótolni. Ha azonban ennél gyakrabban nem alszunk éjjelente, egyre nehezebb ellensúlyozni az alváshiányt.

6. tévhit: Egy bögre meleg tej segít elaludni.

Az igazság: Az elmélet szerint a tej triptofánt tartalmaz, ami az agyba kerülve szerotonint termel. A kísérletekben azonban nem befolyásolta az alvásmintát. Art Spielman, a New York-i City University szakértője elmondta, hogy a triptofán tartalmú élelmiszerek nem váltják ki ugyanazt a hatást, mint a tiszta triptofán, mert az ilyen élelmiszerekben lévő többféle aminosav egymással vetélkedve próbál az agyba jutni.

hirdetés
hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 07:30
  2. 06:57
  3. 06:00
  4. 06:00
  5. 00:01
  6. 23:43
  7. 23:39
  8. 23:25
  9. 23:15
  10. 23:05
  11. 22:53
  12. 22:35
  13. 22:21
  14. 22:19
  15. 22:12
  16. 22:12
  17. 22:08
  18. 22:02
  19. 21:59
  20. 21:54
  21. 21:50
  22. 21:41
  23. 21:37
  24. 21:30
  25. 21:30
  26. 21:14
  27. 21:00
  28. 20:57
  29. 20:48
  30. 20:44
  31. 20:35
  32. 20:23
  33. 20:17
  34. 20:12
  35. 20:12
  36. 20:10
  37. 20:09
  38. 20:02
  39. 19:59
  40. 19:53
  41. 19:50
  42. 19:45
  43. 19:40
  44. 19:38
  45. 19:31
  46. 19:29
  47. 19:19
  48. 19:19
  49. 19:15
  50. 19:13
hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása