A gép páncélozása okozhatta Horthy halálát

KG, 2012. július 11., szerda 19:28
A repülőgép páncélozása miatt megváltozott repülési tulajdonságok, a géptípusra való átképzés rövidsége, valamint a pilótánál fellépő rosszullét együttesen okozhatta Magyarország kormányzóhelyettesének, Horthy Istvánnak 1942. augusztus 20-án a keleti fronton történt halálos repülőbalesetét – olvasható abban a vizsgálatban, amelynek megállapításairól tartottak sajtótájékoztatót szerdán az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison.

A 25. bevetésén meghalt tartalékos főhadnagy balesetének első kivizsgálása során nem derítették fel az összes körülményt, és nem neveztek meg felelőst – emlékeztetett a mostani kutatást vezető Magó Károly zászlós, a Szolnoki Repülőmúzeum munkatársa. Aki részt vett a baleset okainak feltárásában, azt titoktartásra kötelezték, lehetőséget adva ezzel a rosszindulatú magyarázatok elterjedésére, tette hozzá.

Máig nem tisztázott, hogy Horthy István kormányzóhelyettes halála mögött légi baleset vagy merénylet állt-e. Míg a hivatalos verziónak számító első álláspontot inkább a repülésügyi szakértők képviselik, addig a másodikat özvegye, Edelsheim-Gyulai Ilona grófnő vallja teljes meggyőződéssel. Bővebben>>>

A most végrehajtott baleseti kivizsgálást politikától mentesen, modern vizsgálati módszerekkel, aerodinamikai kísérletekkel, az orvostudomány, valamint az előkerült bizonyítékok segítségével végezték – jelezte a kutató, aki 600 órát fordított rá, 1500 oldal dokumentumot nézett át, hogy az esettel kapcsolatos kérdésekre választ kapjon.

Az utólagos páncélozás miatt farnehéz lett a gép

Mint ahogy Magó Károly fogalmazott, repülőgép-katasztrófa általában akkor történik, amikor több jelentéktelennek tűnő körülmény egy időben következik be. Ezek külön-külön könnyen kivédhetők, azonban ha együtt jelentkeznek, a kialakult helyzet megoldhatatlan. Horthy főhadnagy halálos baleseténél is több negatív körülmény egyszerre jelentkezett, és ez okozhatta a tragédiát.

Tájékoztatása szerint ide sorolható, hogy a Horthy által vezetett, Olaszországból páncélozás nélkül hazánkba érkezett Héja nevű repülőgépekbe magyar páncéllemezeket építettek be. A rendelkezésre álló adatok alapján elvégzett számítások bebizonyították: az utólag kapott nehéz páncéllemezek miatt a gép farnehéz lett. A helikopterbázis két pilótájának egy Héjához hasonló repülővel elvégzett repülési kísérletei pedig azt igazolták: a farnehéz gép hajlamosabbá vált olyan repülési manőverbe (lapos dugóhúzóba) kerülni, amelyből Horthy István még „kivette” a gépet, de felemelkedni már nem tudott. A Honvéd Kórház két orvosának szakvéleménye szerint pedig a pilóta szervezetét a repülés közben érhette olyan túlterhelés, amely eszméletvesztéssel jár, ez az állapot ma is gyakori oka a katonai légi baleseteknek.

Tábori misével emlékeznek meg a vadászpilótáról

A kutató egyben cáfolta azt a mendemondát, hogy a 37 éves főhadnagy túl idős lett volna vadászpilótának. A felszállás előtti estén névnapja alkalmából nem fogyasztott alkoholt, és az aerodinamika segítségével kizárták a németek által elkövethetett szabotázst is – mondta, megjegyezve: utóbbit úgy igazolták, hogy más repülők az elvégzett kísérletek közben éppúgy viselkedtek, mint Horthy főhadnagyé a zuhanáskor.

Magó Károly bejelentette: az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis és a Magyar Roncskutató Egyesület képviselői 2012 augusztusában, a haláleset 70. évfordulóján felkeresik Ilovszkoje településnél Horthy István lezuhanási helyét, és tábori mise keretében emlékeznek meg az elhunyt vadászpilótáról.

Forrás: MTI
hirdetés
hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  1. 20:48
  2. 20:44
  3. 20:35
  4. 20:23
  5. 20:17
  6. 20:12
  7. 20:12
  8. 20:10
  9. 20:09
  10. 20:02
  11. 19:59
  12. 19:53
  13. 19:51
  14. 19:50
  15. 19:45
  16. 19:40
  17. 19:38
  18. 19:31
  19. 19:29
  20. 19:19
  21. 19:19
  22. 19:15
  23. 19:13
  24. 19:08
  25. 19:01
  26. 18:58
  27. 18:54
  28. 18:49
  29. 18:47
  30. 18:46
  31. 18:34
  32. 18:20
  33. 18:08
  34. 18:04
  35. 17:50
  36. 17:47
  37. 17:46
  38. 17:43
  39. 17:36
  40. 17:30
  41. 17:27
  42. 17:26
  43. 17:25
  44. 17:23
  45. 17:11
  46. 17:04
  47. 16:51
  48. 16:46
  49. 16:42
  50. 16:28
  51. 16:24
  52. 16:20
  53. 16:20
  54. 16:14
  55. 16:13
  56. 16:05
  57. 16:05
  58. 16:00
  59. 16:00
  60. 15:52
  61. 15:51
  62. 15:41
  63. 15:30
  64. 15:17
  65. 15:17
  66. 15:05
  67. 14:54
  68. 14:52
  69. 14:47
  70. 14:38
  71. 14:35
  72. 14:25
  73. 14:13
  74. 14:07
  75. 13:59
  76. 13:56
  77. 13:45
  78. 13:42
  79. 13:38
  80. 13:36
  81. 13:33
  82. 13:32
  83. 13:25
  84. 13:20
  85. 13:18
  86. 13:13
  87. 13:02
  88. 13:00
  89. 12:59
  90. 12:56
  91. 12:55
  92. 12:47
  93. 12:39
  94. 12:34
  95. 12:33
  96. 12:30
  97. 12:25
  98. 12:21
  99. 12:20
  100. 12:20
hirdetés

Hozzászólások - 1 db

A hozzászólások mutatása