• 13 °C, időnként felhős

A gép páncélozása okozhatta Horthy halálát

KG, 2012. július 11., szerda 19:28
A repülőgép páncélozása miatt megváltozott repülési tulajdonságok, a géptípusra való átképzés rövidsége, valamint a pilótánál fellépő rosszullét együttesen okozhatta Magyarország kormányzóhelyettesének, Horthy Istvánnak 1942. augusztus 20-án a keleti fronton történt halálos repülőbalesetét – olvasható abban a vizsgálatban, amelynek megállapításairól tartottak sajtótájékoztatót szerdán az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison.

A 25. bevetésén meghalt tartalékos főhadnagy balesetének első kivizsgálása során nem derítették fel az összes körülményt, és nem neveztek meg felelőst – emlékeztetett a mostani kutatást vezető Magó Károly zászlós, a Szolnoki Repülőmúzeum munkatársa. Aki részt vett a baleset okainak feltárásában, azt titoktartásra kötelezték, lehetőséget adva ezzel a rosszindulatú magyarázatok elterjedésére, tette hozzá.

Máig nem tisztázott, hogy Horthy István kormányzóhelyettes halála mögött légi baleset vagy merénylet állt-e. Míg a hivatalos verziónak számító első álláspontot inkább a repülésügyi szakértők képviselik, addig a másodikat özvegye, Edelsheim-Gyulai Ilona grófnő vallja teljes meggyőződéssel. Bővebben>>>

A most végrehajtott baleseti kivizsgálást politikától mentesen, modern vizsgálati módszerekkel, aerodinamikai kísérletekkel, az orvostudomány, valamint az előkerült bizonyítékok segítségével végezték – jelezte a kutató, aki 600 órát fordított rá, 1500 oldal dokumentumot nézett át, hogy az esettel kapcsolatos kérdésekre választ kapjon.

Az utólagos páncélozás miatt farnehéz lett a gép

Mint ahogy Magó Károly fogalmazott, repülőgép-katasztrófa általában akkor történik, amikor több jelentéktelennek tűnő körülmény egy időben következik be. Ezek külön-külön könnyen kivédhetők, azonban ha együtt jelentkeznek, a kialakult helyzet megoldhatatlan. Horthy főhadnagy halálos baleseténél is több negatív körülmény egyszerre jelentkezett, és ez okozhatta a tragédiát.

Tájékoztatása szerint ide sorolható, hogy a Horthy által vezetett, Olaszországból páncélozás nélkül hazánkba érkezett Héja nevű repülőgépekbe magyar páncéllemezeket építettek be. A rendelkezésre álló adatok alapján elvégzett számítások bebizonyították: az utólag kapott nehéz páncéllemezek miatt a gép farnehéz lett. A helikopterbázis két pilótájának egy Héjához hasonló repülővel elvégzett repülési kísérletei pedig azt igazolták: a farnehéz gép hajlamosabbá vált olyan repülési manőverbe (lapos dugóhúzóba) kerülni, amelyből Horthy István még „kivette” a gépet, de felemelkedni már nem tudott. A Honvéd Kórház két orvosának szakvéleménye szerint pedig a pilóta szervezetét a repülés közben érhette olyan túlterhelés, amely eszméletvesztéssel jár, ez az állapot ma is gyakori oka a katonai légi baleseteknek.

Tábori misével emlékeznek meg a vadászpilótáról

A kutató egyben cáfolta azt a mendemondát, hogy a 37 éves főhadnagy túl idős lett volna vadászpilótának. A felszállás előtti estén névnapja alkalmából nem fogyasztott alkoholt, és az aerodinamika segítségével kizárták a németek által elkövethetett szabotázst is – mondta, megjegyezve: utóbbit úgy igazolták, hogy más repülők az elvégzett kísérletek közben éppúgy viselkedtek, mint Horthy főhadnagyé a zuhanáskor.

Magó Károly bejelentette: az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis és a Magyar Roncskutató Egyesület képviselői 2012 augusztusában, a haláleset 70. évfordulóján felkeresik Ilovszkoje településnél Horthy István lezuhanási helyét, és tábori mise keretében emlékeznek meg az elhunyt vadászpilótáról.

Forrás: MTI
hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 00:01
  2. 23:20
  3. 22:55
  4. 22:37
  5. 22:24
  6. 22:11
  7. 21:57
  8. 21:45
  9. 21:44
  10. 21:33
  11. 21:30
  12. 21:21
  13. 21:14
  14. 21:10
  15. 21:07
  16. 20:59
  17. 20:58
  18. 20:48
  19. 20:46
  20. 20:41
  21. 20:33
  22. 20:30
  23. 20:20
  24. 20:16
  25. 20:13
  26. 20:11
  27. 20:08
  28. 19:57
  29. 19:57
  30. 19:56
  31. 19:55
  32. 19:41
  33. 19:39
  34. 19:39
  35. 19:29
  36. 19:28
  37. 19:27
  38. 19:15
  39. 19:05
  40. 19:02
  41. 18:50
  42. 18:34
  43. 18:31
  44. 18:28
  45. 18:22
  46. 18:09
  47. 17:55
  48. 17:41
  49. 17:40
  50. 17:27
hirdetés

Hozzászólások - 1 db

A hozzászólások mutatása