A vésés tulajdonképpen kémiai folyamatokkal zajlik, lyukakat, apró üregeket váj ki a nanorészecskéből az alkalmazott kationos – pozitív töltésű – arany. A kutatók szerint egészen bonyolult alakzatokat, dupla falú apró tartályokat, több kamrás csőrendszereket is létrehozhatnak így, amelyeket például a gyógyászatban alkalmazhatnak.

A bellaterrai Katalán Nanotechnológiai Intézet munkatársai aprócska ezüstkockákat tettek ki kationos arany hatásának. Az elektronhiányban szenvedő aranyionok elvonták a negatív töltésű elektronok egy részét az ezüsttől. Az így megtámadott ezüstatomok ionizálódtak és feloldódtak, az arany pedig elemi formájában kivált a kocka felületén. Ahová nem jut az aranyból, ott az ezüst oldódása folytatódik atomról atomra, így alakulnak ki a miniatűr lyukak és üregek.

Új technológiájukkal a kutatók elsősorban a gyógyászat számára kínálnak majd nanoadagolókat vagy az emberi testen belül használható, energiaelnyelő részecskéket különböző orvosi diagnosztikai eljárásokhoz.

Az egyelőre a demonstráció szintjén lévő anyagtudományi fejlesztést a Science tudományos folyóirat legfrissebb számában ismertették.