Elűzheti a stresszt a mosoly

HF, 2012. július 31., kedd 21:16
Amerikai kutatók kísérleteikben úgy találták, hogy a mosolygás fizikailag is segíti, hogy túljussunk nehéz, stresszes helyzeteken.

A Psychological Science című szakfolyóiratban ismertetett tanulmányba 169 önkéntest vontak be a Kansasi Egyetem kutatói. Tara Kraft és Sarah Pressman különböző típusú arckifejezések hatását vizsgálta a résztvevők fizikai állapotára stresszel járó feladatok megoldásakor.

A semleges arckifejezésen túl az egyik típusú mosoly az úgynevezett standard, szokványos mosoly volt, amelynél csak a száj körüli izmok működnek, a másik pedig az őszinte vagy Duchenne-mosoly, amikor a szájat körülvevő izmokon túl a szem körüli izmok is működésbe lépnek. Korábbi kutatások megmutatták, hogy stresszhatás alatt vagy után segíthetnek a pozitív érzelmek, és hogy a mosolygás befolyásolhatja az érzelmeket. Kraft és Pressman azonban elsőként vizsgálta azt, hogy a mosolygás milyen hatással van a stresszen való túljutásra, a stressz feldolgozására.

Akkor is befolyásol, ha nem szándékos

A tesztre való felkészítéskor a résztvevők egy-egy csoportjának megtanították, hogy milyen a semleges arckifejezés, a normál mosoly és a valódi (Duchenne) mosoly. Az önkéntesek más csoportjainak azt tanították, hogy úgy tartsanak a szájukban evőpálcikát, hogy arcizmaik éppen ezeknek az arckifejezéseknek megfelelő módon húzódjanak össze.

A tesztek alatt olyan feladatokat kellett megoldaniuk a résztvevőknek, amelyek rövid időre óhatatlanul stresszel jártak. Eközben a kutatók mérték az önkéntesek szívritmusát és stresszének szintjét. Az értékeléskor kiderült, hogy a mosolygás valóban befolyásolja fizikai állapotunkat, még akkor is, ha nem szándékos, csak az arcizmaink húzódnak össze.

Valódi érzelmeinktől függetlenül segít a mosolygás

A leggyorsabban azok jutottak túl a feladat által kiváltott stressz hatásán, akiknek arcán közben Duchenne-mosoly volt, őket követték a normál mosolyúak, végül a semleges arckifejezésű tesztalanyok. Meglepő módon az evőpálcikát a szájukban tartó emberek közül is gyorsabban tértek magukhoz a stressz után azok, akik az utasítás szerint úgy tartották azt, hogy arcizmaik mosolyra húzódtak.

Mindez arra utal, hogy rövid stresszhatás alatt a mosoly segít csökkenteni a testben a stresszválasz intenzitását, függetlenül attól, hogy valójában érzünk-e közben boldogságot – idézte a tanulmányt a ScienceDaily című ismeretterjesztő portál.

Forrás: MTI
hirdetés
hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 07:00
  2. 06:47
  3. 06:30
  4. 06:00
  5. 00:01
  6. 23:38
  7. 23:17
  8. 22:55
  9. 22:38
  10. 22:21
  11. 22:15
  12. 22:02
  13. 21:55
  14. 21:46
  15. 21:45
  16. 21:40
  17. 21:35
  18. 21:30
  19. 21:30
  20. 21:30
  21. 21:23
  22. 21:20
  23. 21:11
  24. 21:10
  25. 20:58
  26. 20:58
  27. 20:55
  28. 20:45
  29. 20:43
  30. 20:40
  31. 20:33
  32. 20:25
  33. 20:25
  34. 20:22
  35. 20:20
  36. 20:18
  37. 20:15
  38. 20:15
  39. 20:11
  40. 20:10
  41. 20:05
  42. 19:52
  43. 19:38
  44. 19:21
  45. 19:10
  46. 18:58
  47. 18:42
  48. 18:34
  49. 18:29
  50. 18:28
hirdetés