• 8 °C, változóan felhős

Ezekre nagyon kell figyelnie a vegetáriánusoknak

PR, 2011. december 4., 17:37, frissítve: 17:37
Minél szigorúbban vegetáriánus valaki, annál jobban kell figyelnie az étrendjére, mert hiánybetegségek fenyegetik. A növényi ételekben kulcsfontosságú tápanyagok csak kis mennyiségben fordulnak elő, vagy nincsenek, illetve nem szívódnak fel a bélből – hívja fel a figyelmet az Európai Táplálékinformációs Tanács folyóirata, a Food Today, amely áttekinti a kérdés táplálkozástudományi szempontjait.

Vallási, filozófiai vagy egészségügyi elképzelések alapján sokan követik a vegetarianizmus különféle változatait, ennek lényege, hogy állati eredetű ételt nem fogyasztanak. A teljesen vegetáriánusok semmiféle állati eredetű ételt nem esznek, még a méhek által termelt mézet sem. A lakto-ovo vegák nem esznek húst, de elfogyasztják a tejtermékeket és a tojást is. Léteznek pesco vegetáriánusok, akiket ezért pescetariánusnak is hívnak. Ők megeszik mindazt, amit a tenger vagy a folyóvíz adhat: halat és egyéb vízi termékeket.

A növényi ételekben kulcsfontosságú tápanyagok csak kis mennyiségben fordulnak elő vagy nincsenek, illetve nem szívódnak fel a bélből. Ide tartoznak a fehérjék, az omega-3 zsírsavak, a vas, a cink, a kalcium, illetve a D- és B12-vitamin. A pescetariánusok, illetve a lakto-ovo vegák étrendjében ezek általában megfelelő mennyiségben megtalálhatók. A vashiányos állapot azonban minden ilyen diéta esetén jelen van, mivel a legjobban fölszívódó vas, amely az állati vértestekben található, a vega étrendből hiányzik. Ez vérszegénységhez vezet: főleg a növekedő gyerekek és a változó kor előtti, rendszeresen vért vesztő nők veszélyeztetettek.

A vega koszt kevés kalciumot tartalmaz, és ez a fehérjében és D-vitaminban hiányos étkezés miatt a csontok fejlődése, karbantartása szempontjából szintén elégtelen. Csak az állati eredetű ennivalókból kapjuk a B12-vitamint is. Ennek a vitaminnak a hiánya különösen terhesség időszakában veszélyes, mert a születő baba visszafordíthatatlan idegrendszeri károsodást szenvedhet.

Az omega-3 zsírsavak a zsíros halakban, mint a lazac vagy a makréla találhatók, és ezekre szintén alapvető szüksége van az emberi szervezetnek. Az alfa linolénsav vegetáriánus bevitele bőséges dióevéssel, illetve repceolaj fogyasztásával megoldható. Igen hasznos növényi eleme lehet az étrendnek a szója, ha pedig valaki lakto-ovo vega, különböző tejtermékek és tojáskészítmények között válogathat. Sokféle táplálékkiegészítő is kapható a vitaminok és hiányelemek pótlására, de ezek szedése alaposan megkérdőjelezi a vega életmód természetességét – mutat rá a folyóirat.

Forrás: MTI
hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 02:52
  2. 00:55
  3. 00:01
  4. 23:55
  5. 23:47
  6. 23:33
  7. 23:20
  8. 23:07
  9. 23:00
  10. 22:53
  11. 22:48
  12. 22:40
  13. 22:27
  14. 22:26
  15. 22:13
  16. 22:04
  17. 21:51
  18. 21:45
  19. 21:37
  20. 21:30
  21. 21:30
  22. 21:26
  23. 21:21
  24. 21:12
  25. 21:00
  26. 21:00
  27. 21:00
  28. 20:55
  29. 20:55
  30. 20:50
  31. 20:43
  32. 20:41
  33. 20:37
  34. 20:33
  35. 20:30
  36. 20:30
  37. 20:20
  38. 20:19
  39. 20:17
  40. 20:10
  41. 20:01
  42. 19:55
  43. 19:45
  44. 19:40
  45. 19:37
  46. 19:36
  47. 19:30
  48. 19:23
  49. 19:14
  50. 19:13
hirdetés