A tanulmányból a www.sciencedaily.com internetes portál azt emelte ki, hogy leginkább a tizenévesek hajlamosak a vezetés közbeni mobilbeszélgetésre és SMS-ezésre. Az amerikai Országos Közlekedésbiztonsági Tanács becslése szerint a halálos kimenetelű balesetek húsz éven aluli áldozatainak 16 százaléka figyelmetlen vezetés miatt vesztette életét, ami az összes korcsoport között a legnagyobb részarányt képviseli – húzta alá David Hosansky, a jelentés készítője.

A vezetés közbeni szövegküldés és -olvasás különösen veszélyes. Egy 2009-es, a nagyobb járművek és teherautók vezetőire összpontosító vizsgálat megállapította, hogy az SMS-ezés 23-szorosára emeli az összeütközés kockázatát. Hosansky sokkolónak nevezte a felmérés alapján, hogy az SMS-ező vezetők átlagosan 4,6 másodpercre vették le szemüket az útról, mialatt a mobilkészülékkel foglalkoztak, ami azt jelenti, hogy óránkénti 88 kilométeres sebességgel haladva egy focipályányi utat tettek meg anélkül, hogy felpillantottak volna.

A mobilbeszélgetés hasonlóképpen veszélyes. Szakértők szerint a vezetés közbeni mobiltelefon-használat lényegesen zavaróbb, mint egy felnőtt utassal folytatott beszélgetés, ugyanis több kognitív erőforrást vesz igénybe, egyebek között azzal, hogy a mobilozó akaratlanul is mentális képet hoz létre a vonal másik végén lévő emberről. Az autóvezetőket szimulátor segítségével vagy tényleges vezetési helyzetben tanulmányozó kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a mobiltelefonon folytatott beszélgetések óhatatlanul csökkentik a vezetők figyelmi képességét.

A Harris közvélemény-kutató intézet 2011-es felmérése szerint a felnőtt amerikai vezetők 59 százaléka elismerte, hogy beszélgetett mobiltelefonján vezetés közben, 37 százalékuk pedig azt, hogy SMS-ezett. Jelenleg tíz szövetségi államban és Washington D.C.-ben van betiltva hordozható telefon használata vezetés közben. Bár az autógyártók azt állítják, hogy a gépkocsik műszerfalába beépített új technológiákat – például webböngészőket és GPS-készülékeket – nagyon gondosan és a biztonsági szempontok alapján tervezték meg, a biztonság hívei attól tartanak, hogy valójában még veszélyesebb vezetési feltételeket teremtenek.