A dinoszauruszok csontjai gyakran tartalmaznak növekedési „gyűrűket”, pontosabban vonalakat (Lines of Arrested Growth, LAG): a LAG-eket a lassú és gyors növekedési periódusok hozzák létre. Számos tanulmány a növekedési „gyűrűk” segítségével számítja ki a dinoszauruszok korát. A kutatók korábban a LAG-eket egyértelműen a hidegvérűséggel azonosították, abból indulva ki, hogy a melegvérű állatok, amelyek képesek állandó testhőmérsékletet biztosítani és nem függnek a kedvező vagy kedvezőtlen külső feltételektől, folyamatosan növekednek – olvasható a tanulmányt ismertető LiveScience és a PhysOrg tudományos hírportálon.

A spanyol és norvég kutatók 41 melegvérű, vadon élő kérődző lábcsontjainak szerkezetét vizsgálták, olyanokét, mint az antilop, a szarvas vagy a zsiráf. Az adatokat összevetették a szezonális hőmérséklettel, csapadékmennyiséggel, az állatok hőmérsékletével és nyugalmi metabolizmusával (anyagcseréjével). A tudósoknak sikerült kimutatniuk az „évgyűrűket”, azt, hogy a melegvérű állatokra is jellemző a gyors és a lassú növekedés fázisa; az utóbbi a kedvezőtlen évszak hosszától függ. Az „évgyűrűk” hasonlatosak voltak a dinoszauruszok LAG-jeihez, vagyis a kérődzőkhöz hasonlatosan azok is melegvérűek lehettek.

„Összevetve ezeket a szöveteket a dinoszauruszok szöveteivel, láthatjuk a hasonlóságot. Az emlősök és madarak csontozatában soha senki nem kereste az »évgyűrűket«. Ideje felülvizsgálni a dinoszauruszokkal kapcsolatos nézeteket” – hangsúlyozta Meike Köhler, a Barcelonai Autonóm Egyetem kutatója. Mint kifejtette, a dinoszauruszoknál a gyors és lassú növekedési szakaszok között kiterjedt, erekkel gazdagon átszőtt szövetrészeket figyeltek meg, ami igen gyors növekedési rátára utal. „Ez azt jelenti, hogy nemcsak nagyon gyorsan növekedtek, hanem a növekedést igen magas anyagcsere biztosította” – fogalmazott Köhler.