Paleontológia

Kiderült, miért halhattak ki az ichtioszauruszok

MTI, 2016. március 9., szerda 18:54
A globális felmelegedés és nem elég gyors evolúciós alkalmazkodásuk okozta egy átfogó, új tanulmány szerint a delfin alakú tengeri őslények, az ichtioszauruszok kihalását mintegy 94 millió évvel ezelőtt.

A tudósokat hosszú ideje foglalkoztatja a kérdés, mi vezetett az ichtioszauruszok, vagyis a halgyíkok kihalásához, miután több mint 150 millió évig benépesítették a tengereket, ez a paleobiológia egyik legrégebbi megoldatlan kérdése.

Az ichtioszauruszok ugyanis a többi tengeri hüllővel ellentétben több tíz millió évvel a kréta időszak végén lezajlott nagy fajpusztulás előtt kihaltak már. Ekkor ért véget a Földön a dinoszauruszok kora és jött el az emlősök ideje.

A Nature Communications folyóirat aktuális számában közzétett új tanulmány szerzői szerint az intenzív globális felmelegedés és nem elég gyors evolúciós fejlődésük vezetett az eltűnésükhöz.

A témával foglalkozó, mindeddig legátfogóbb elemzés arra is rámutatott, hogy egyes korábbi tanulmányok megállapításaival ellentétben nem tartott több tíz millió évig az ichtioszauruszok hanyatlása, és abban más tengeri ragadozók – többek között a moszaszaurusz nevű tengeri hüllők – nem játszottak szerepet. Az új tanulmány szerint a moszaszauruszok már az ichtioszauruszok eltűnése után jelentek meg.

Gyors felmelegedés

Valentin Fischer, a belga Liege-i Egyetem tudósa, a tanulmány egy szerzője elmondta, hogy kihalásuk előtt az ichtioszauruszok családja virágzott, számos, egymástól különböző testalkatú fajuk élt, az evolúciós fejlődésük ugyanakkor sokkal lassabb volt, mint korábbi történetük során.

A tudósok összevetették az ichtioszauruszok különböző korú, különböző fajokhoz tartozó leleteit az éghajlatváltozásra vonatkozó adatokkal, mindenekelőtt a változás ütemét vették figyelembe.

Bizonyítékokat találtak arra, hogy a globális felmelegedés egybeesett kihalásukkal. A Föld gyorsan melegedett, az elmúlt 250 millió évben ekkor volt a legmelegebb, ennek következtében a tengerek szintje és hőmérséklete is erősen ingadozott. Fisher szerint a felmelegedés megváltoztatta az ichtioszauruszok vándorlási útvonalait, táplálékszerzését és szaporodási helyét.

Az ichtioszauruszok 248 millió évvel ezelőtt jelentek meg. Miközben a dinoszauruszok a szárazföldet uralták, a tengerek ökoszisztémájában az ichtioszauruszok játszották a kulcsszerepet.

Áramvonalas, delfin alakú testükkel gyorsan siklottak a vízben, tüdővel lélegeztek, a farokuszonyuk a delfinekével és bálnákéval ellentétben függőleges volt, mint a cápáké. Elevenszülők voltak. Szokatlanul nagy szemükkel jól látták zsákmányukat, a halakat és tintahalakat a mély vagy zavaros vizekben is.

Legolvasottabb