• 7 °C, esős

Legyőzték a hepatitiszt a laborban

KG, 2012. július 21., szombat 13:38
Olyan nanorészecskéket sikerült kifejleszteniük amerikai kutatóknak, amelyek 100 százalékos hatékonysággal semmisítették meg a hepatitisz C vírusokat a laboratóriumi tesztekben.

A nanozim nevet kapott részecske aranyszemcséből és a felszínére felvitt két biológiai hatóanyagból áll – írták közleményükben a Floridai Egyetem kutatói. Az egyik biológiai komponens egy enzim, amely megtámadja és elpusztítja a betegséget okozó fehérje létrehozásához nélkülözhetetlen mRNS-t. A másik biológiai alkotórész egy olyan oligonukleotid, amely képes azonosítani a betegséget okozó fehérjét, és jelet küld az enzimnek, hogy pusztítsa el.

A nanorészecskék működésének alapját az képezi, hogy lemásolja az RNS interferencia elnevezésű biológiai folyamatot, amelyet laboratóriumban már a HIV vírus ellen is hatékonyan vetettek be kutatók. Charles Cao és Chen Liu eredményéről az amerikai tudományos akadémia folyóirata, a PNAS online kiadásában számolt be.

Egyelőre nincs vakcina a vírus ellen

Világszerte mintegy 170 millió hepatitisz C vírusfertőzött van, akiknek azzal kell szembenézniük, hogy egyre rosszabbodó májgyulladás, vagy akár májrák alakulhat ki náluk. Korábban a fertőzés leggyakoribb forrása a nem megfelelően ellenőrzött vérkészítmény volt, ma már inkább a drogfogyasztás közben közösen használt tű vagy a védekezés nélküli szex a jellemző.

Jelenleg nincs vakcina a hepatitisz C ellen, a legtöbb vírusfertőzött tünetmentesen él évekig, ezért sokszor túl későn kezdik meg náluk a ma használatos, kétkomponensű (peginterferon és ribavirin hatóanyagú) kezelést.

Legolvasottabb