• 7 °C, esős

Verseny az idővel: magyar hibrid született

Bertók T. László, 2011. december 16., péntek 20:07, frissítve: péntek 20:07
Megszületett az első hazai fejlesztésű hibridhajtású teherautó, amely egy újabb lépést jelenthet az olajkorszak utáni közlekedésért az idővel folytatott versenyben. A kísérleti járművet december 7-én mutatták be Győrben. A Ford Transit alapjaira épített hibridhajtás egy sor műszaki fejlesztést tartalmaz. A magyar fejlesztők elsősorban a vezérlési problémák megoldásában jeleskedtek, de több különleges műszaki problémát is meg kellett oldaniuk.

A projektet az AMC Europe Kft., az Intermotor Kft. és a győri Széchenyi István Egyetem konzorciuma valósította meg csaknem 100 millió forintos fejlesztés eredményeként. A tanulmányjármű kialakítását a Baross Gábor-pályázat mintegy 70 millió forinttal támogatta. A fejlesztés vezetője Varga Zoltán, a győri Széchenyi egyetem docense volt, aki az MNO-nak elmondta, hogy a hibridhajtás alapjának egy olyan 3,5 tonnás kisteherautót kerestek, amelynek létezik első- és hátsókerék-meghajtású változata. Ilyen egyedül a Transit volt.   

A feladat tehát egy hétköznapi tehergépkocsi átalakítása volt hibridhajtásúvá a hátsó kerekek elektromos meghajtásának kifejlesztésével. A jármű dízel vagy elektromos üzemben működik a vezető döntése szerint. Az elektromos meghajtást két, egyenként 30 kilowatt teljesítményű villamos motor végzi, amelyek a jármű hátsó tengelyét hajtják meg. A kocsi városi forgalomban 70-80 kilométert tud megtenni tisztán villamos hajtással. A járműre lítiumion-akkumulátorokat szereltek, a teljes beépített villamos hajtáslánc össztömege 600 kilogramm – értelemszerűen ennyivel csökkentve a teherbírást.

A győri hibrid és vezető konstruktőrei balról: Szénásy István főiskolai docens és Varga Zoltán egyetemi docens
A győri hibrid és vezető konstruktőrei: Szénásy István főiskolai docens és Varga Zoltán egyetemi docens


Az akkumulátorokat elsősorban hálózaton keresztül kell tölteni szabványos, 16 amperes töltőegységen keresztül. Ez esetben a teljes töltési idő 4-5 óra. A tápegység teljesítményét növeli, hogy megteremtették a lehetőséget a fékezési energia visszanyerésére is. Az úgynevezett vonszoló töltés energiája az akkumulátorcsomagban tárolódik el.

Ma még csak „szimbolikus jelentősége” van annak, hogy a teherautó tetején elhelyeztek egy 4,5 négyzetméteres napelemes egységet is, amelynek az a funkciója, hogy rátöltsön az akkumulátorra – tudtuk meg a professzortól. A napelemek hatásfoka – bár ez a fejlesztések dinamikájának köszönhetően évről évre többszöröződik – ma még mindig csak arra elég, hogy néhány százalékkal javítsa az akkumulátor teljesítményét, viszont Varga professzor szerint már most ideje vezérléstechnikai szempontból felkészülni arra az időre, amikor a fotovoltaikus rendszerekkel már számolni kell az autótervezésben is.

Addig is maradnak az evolúciós úton, viszonylag lassan fejlődő lítiumion-akkumulátorok, de a magyar fejlesztőknek ezekkel kapcsolatban is volt újításuk. A villanyautók nagy hátránya a belsőégésűekkel szemben, hogy hosszadalmas a „tankolásuk”. Ezt a hátrányt csökkentheti, hogy egy modulrendszerbe szervezték az akkumulátorokat, amely lehetővé teszi a 21 kilogrammos akkumulátoregységek viszonylag gyors cserélhetőségét.

A konzorcium vezetője, az amerikai AMC magyarországi fejlesztő leányvállalata, az AMC-Europe Kft. a jármű elektronikus rendszereit fejlesztette a projektben. Az Intermotor Kft. feladata a villanymotorok fejlesztése volt. Az egyetem a járműfejlesztést, az átalakítást és a hajtástechnika optimalizálását végezte, továbbá a teherautó számítógépes vezérlését dolgozta ki. A járművet a továbbiakban országúton és városban is tesztelik majd. A tanulmányautó további kutatás-fejlesztés és oktatás alapját képezi az egyetemen. A fejlesztők azonban arra is számítanak, hogy piaci termék lesz belőle, akár az egész autó, akár a benne működő egységek piacképesek lesznek.

A hibridhajtású teherautót főként városi környezetben akár már ma is érdemes lenne alkalmazni – mondta Varga Zoltán, hozzátéve: a villamos hajtás elterjedését ma még korlátozza az akkumulátorok nagy tömege, terjedelme, hosszú feltöltési ideje, magas ára és viszonylag gyakori (5-6 év) elhasználódása. E hátrányokkal szemben az emissziómentes üzem és az olcsó feltöltés lehetősége áll, amely javítja a költségegyenleget. A technológia azonban gyorsan fejlődik, és a fejlesztők az említett hátrányok kiküszöbölésére fókuszálnak. A fosszilis üzemanyagok folyamatos drágulásával és a villamos hajtás műszaki problémáinak megoldásával egyre közelebb kerülünk a közlekedés forradalmasításához. Ebből vették ki a részüket a hibridhajtású teherautó fejlesztői.

Az EON energiaszolgáltató tervei szerint rövidesen Budapesten, Tatabányán, Győrben, Mosonmagyaróváron és Bécsben, valamint a Balatonnál felállít egy-egy szabványos elektromos „töltőkutat” a villamos meghajtású és hibridjárművek számára.




hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 00:01
  2. 23:23
  3. 23:09
  4. 22:56
  5. 22:50
  6. 22:50
  7. 22:32
  8. 22:20
  9. 22:20
  10. 22:06
  11. 22:05
  12. 21:54
  13. 21:41
  14. 21:30
  15. 21:29
  16. 21:18
  17. 21:10
  18. 21:07
  19. 20:57
  20. 20:50
  21. 20:50
  22. 20:43
  23. 20:41
  24. 20:35
  25. 20:33
  26. 20:30
  27. 20:24
  28. 20:22
  29. 20:20
  30. 20:13
  31. 20:10
  32. 20:01
  33. 20:01
  34. 19:50
  35. 19:49
  36. 19:36
  37. 19:20
  38. 19:19
  39. 19:14
  40. 19:04
  41. 18:58
  42. 18:52
  43. 18:36
  44. 18:32
  45. 18:30
  46. 18:28
  47. 18:18
  48. 18:16
  49. 18:15
  50. 18:09
  51. 17:59
  52. 17:59
  53. 17:43
  54. 17:39
  55. 17:31
  56. 17:28
  57. 17:14
  58. 17:02
  59. 17:01
  60. 16:48
  61. 16:34
  62. 16:22
  63. 16:20
  64. 16:19
  65. 16:14
  66. 16:08
  67. 16:01
  68. 16:01
  69. 15:57
  70. 15:56
  71. 15:51
  72. 15:44
  73. 15:43
  74. 15:34
  75. 15:29
  76. 15:20
  77. 15:03
  78. 15:00
  79. 14:50
  80. 14:43
  81. 14:35
  82. 14:27
  83. 14:17
  84. 14:10
  85. 14:05
  86. 14:02
  87. 13:55
  88. 13:55
  89. 13:52
  90. 13:50
  91. 13:40
  92. 13:35
  93. 13:26
  94. 13:14
  95. 13:01
  96. 13:01
  97. 12:57
  98. 12:50
  99. 12:36
  100. 12:23
hirdetés