Sikerült leállítani az egerek agysejtjeinek pusztulását

WL, 2012. május 8., kedd 17:18
Prionbeteg egereknél brit kutatóknak sikerült leállítaniuk az agysejtek pusztulását; a felfedezés közelebb vihet az emberi neurodegeneratív betegségek, így az Alzheimer-kór és a Parkinson-kór mechanizmusának megértéséhez is.

Mint a Nature tudományos magazinban közzétett dolgozatukban írták, rábukkantak egy alapvető útvonalra, amely a prionbeteg egerek agyában a sejtek pusztulásához vezet. Kidolgozták azt is, hogy miként lehet leállítani a folyamatot, sikerült megakadályozniuk az agysejtek pusztulását, így az egerek tovább éltek.

Az eredmény áttörést jelent annak megértésében, hogy mitől pusztulnak a neuronok olyan idegrendszert érintő betegségekben, mint az Alzheimer-kór, a Parkinson-kór vagy a Creutzfeld-Jacob-kór.

Ezekben a neurodegeneratív betegségekben közös, hogy a fehérjék – eltérő módon ugyan, de – hibásan „csomagolódnak” össze, majd plakkot képezve kirakódnak az érintett személy agyában. Giovanna Mallucci kutatásvezető, a Leicesteri Egyetem munkatársa kiemelte: különösen izgalmasnak találták, hogy az eltérő módon hibásan tekeredett fehérjék a betegségek hosszú soránál végül az agysejtek pusztulásának közös mechanizmusához vezetnek.

„Az a tény, hogy prionbetegségben szenvedő egereknél képesek voltunk beavatkozni ebbe a mechanizmusba és megvédeni az agysejteket, azt jelenti, hogy talán előreléphetünk más betegségek kezelésében is” – tudatta a kutató közleményében.

Legolvasottabb