Új mutációját fedezték fel a betegségnek

BL, 2012. május 22., kedd 18:46
Három nagy amerikai intézmény együttműködésével készül a prosztatarák genetikai alapjainak feltérképezése, amelynek részeként most egy eddig nem ismert, a korábbiaktól eltérő altípusát fedezték fel a betegségnek.

A Nature Genetics című szakfolyóiratban közzétett tanulmány szerint az altípus az összes prosztatarákos eset 15 százalékáért felelhet. A Harvard és az MIT Broad Intézete, a Dana-Farber Rákintézet és a Weill Cornell orvosegyetem kutatói új mutációra bukkantak az SPOP jelű génen prosztatatumoros páciensektől vett mintákban. A szakemberek szerint a mutáció jellege annyira különböző, hogy a rák diagnózisának felállítására is alkalmas lehet.

Úgy vélik, hogy a szóban forgó mutáció megváltoztatja annak módját, ahogyan a sejtek a lebomlásra ítélt fehérjéket megjelölik, ezért a veszélyes molekulák felhalmozódnak, ami tumorképződéshez vezet. A mostani megállapítás korábban felfedezett prosztatarákgének sorához csatlakozik, amelyeket az együttműködésben részt vevő intézetek kutatói írtak le. „Ezek a tanulmányok egyedi, aprólékosan kidolgozott és átfogó képet alkotnak a prosztatarákról, arról, hogy milyen mechanizmusok irányítják ezt a betegséget” – méltatta a genetikai kutatások fontosságát Mark A. Rubin, a Cornell munkatársa.

Legolvasottabb