Utazási hírek

A világ legveszélyesebb útjai

MNO
Forrás: ÚtiSúgó.hu
2012. július 31., kedd 14:28
Ha számunkra ismeretlen vidéken indulunk útnak, nem árt előtte tájékozódni az útviszonyokról. A világ legveszélyesebb útjai ugyanis sok gyanútlan turistát csaltak már csapdába.

Az Észak-Yungas út, Bolívia

Az El Camino de la Muerte-nek, magyarul a halál útjának nevezett 60 kilométeres szakaszt paraguayi rabok építették a 1930-as években, és a bátor autósokat a bolíviai fővárosból, La Pazból vezeti Corioco városába. Mindkét irányban járnak az autók, ám az út csupán három méter széles, és nincs védőkorlát. Sokszor heves esőzések és köd is nehezíti a közlekedést, és egy apró figyelmetlenségnek akár 600 méteres zuhanás lehet a következménye. Az út ezrek életét követelte már, amit keresztek jelölnek ott, ahol lezuhant az autó. Az adrenalinlöket és a gyönyörű kilátás azonban a bicikliseket is arra buzdítja, hogy végigmenjenek az úton. Az utóbbi időben építettek egy kerülőutat, ami a legveszélyesebb szakaszt kerüli ki.

Skippers út, Új-Zéland

A 19. század végén épült abból a célból, hogy a bányászok meg tudjanak közelíteni egy aranyban gazdag kanyont, azonban ma már az izgalmakat kereső turisták körében népszerű. Az autósoknak engedély kell ahhoz, hogy rámenjenek az útra, és a legtöbb biztosító társaság nem nyújt fedezetet az itt történt balesetek esetén. Ha az utazók biztonságosan leérnek a folyóig, akkor pedig vár rájuk a bungee jumping és a vadvízi evezés.

Transz-szibériai országút, Oroszország

A Szentpétervár és Vladivostock között húzódó 11 000 kilométeres út – amelynek nagy részét gulág foglyok építették – a nyugati oldalon érintetlen autópálya, míg a keletin földút. Az év legötbb szakában kitűnő feltételek között utazhatunk rajta, azonban a meleg, esős nyarakon néhány szakasz áthatolhatatlan ingovánnyá változik. Az orosz autósok szerencséjére az út legelhanyagoltabb részei azóta sokat fejlődtek.

Karakoram országút, Kína és Pakisztán

A világ egyik legmagasabban fekvő betonútja a pakisztáni Abbottabadtól (ami Oszama Bin Laden rejtekhelyéről lett ismert) a kínai Kashgar városáig fut. Lenyűgöző tájon vezet végig, ami népszerűvé teszi a kerékpárosok és a motorosok körében, de számos veszélyt tartogat magában: monszunesők, földcsuszamlások, erős havazás és magaslati betegségek nehezítik az utazást.

Stelvio-hágó, Olaszország

Bár egy jó minőségű betonútról van szó – ami az olaszországi Lombardiát köti össze Ausztriával –, az autósoknak mégis kihívást jelent a Stelvio hágón való átkelés. Akik északról közelítik meg az utat, azoknak 48 hajtűkanyarral kell megküzdeniük, a csodálatos alpesi kilátás pedig elvonhatja a sofőrök figyelmét.

Canning Stock út, Ausztrália

A Canning Stock út 1850 kilométeren húzódik a néptelen sivatagban, éppen ezért igen kedvelt a kalandvágyó utazók körében. Legalább három hétre, egy négykerék-meghajtású járműre, elegendő élelemre, vízre és tartalék alkatrészekre van szüksége annak, aki meg akarja tenni ezt az utat, és az sem árt, ha meg tudja javítani az esetlegesen lerobbant autót. A tankolást is előre meg kell szervezni azoknál a benzinkutaknál, amik útközben fellelhetőek, bár néhány, az út mentén élő őslakos közösségtől is lehet üzemanyagot vásárolni.

Taroko-szurdok, Tajvan

Ez a keskeny hegyi út páratlan kilátást nyújt az utazóknak, azonban a heves esőzések gyakran okoznak földcsuszamlásokat, ezen a régión ugyanis évente három-négy ciklon vonul át, ami minden alkalommal több mint egy méternyi csapadékot hoz magával, éppen ezért érdemes a várható időjárásról tájékozódni.

Dalton országút, Alaszka

Ez az elszigetelt, 662 kilométernyi út azért épült, hogy az alaszkai olajkutatást támogassa. Az út mentén csupán három város található, amelyeknek az összlakossága 60 fő. Személyautóval nem érdemes nekivágni, mivel az óriási teherautók olyan port vernek fel, ami szinte nullára csökkenti a látási viszonyokat, ráadásul az út tele van hatalmas kátyúkkal. Ezen kívül a sarkvidéki időjárással is meg kell küzdeni.

Zoji La hágó, India

Ez az igen magasan fekvő út az erős széllökések és nagy havazások következtében szinte egész télen járhatatlan, de még jó idő esetén is veszélyes. Rendkívül keskeny és meredek lejtőkkel tarkított, ráadásul nincs védőkorlát a szakadék és a hágó között.

Transz-Szahara országút

Ez a 4500 kilométeren, a kopár sivatagban húzódó út Algéria fővárosát köti össze a nigériai Lagosszal. Mintegy 85 százaléka betonút, de a legnagyobb része rossz állapotban van, így a defekttel mindig számolni kell, ha valaki áthalad rajta. Csupán néhány, egymástól messze elhelyezkedő benzinkút van az út mentén, ráadásul vízhez is nehézkesen juthatunk hozzá. Ha ez nem lenne elég, sokszor 50°C-ig is felemelkedik a hőmérséklet, és a homokviharok olykor megakadályozzák a továbbhaladást.

Transzfogarasi út, Erdély

Egy másik közkedvelt út a kalandot keresők számára a Fogarasi-havasokban, ami a Kárpátok legmagasabb pontján kanyarog 90 kilométer hosszan, hajtűkanyarokkal, alagutakkal, meredek lejtőkkel várja az utasokat. Az út a 70-es években épült a kommunista diktátor, Nicolae Ceausescu uralkodása alatt. Építése során hatmillió kilogramm dinamitot használtak fel, és legalább 40 katona vesztette életét.

Szecsuán-Tibet országút, Kína

Ez a 2412 kilométeres út Chengdut és Lhászát köti össze, és több mint egy tucat hegyen vonul végig, ami számtalan hajmeresztő élményt garantál. A táj azonban csodálatos, így igen népszerűvé vált a turisták körében.

A Kabultól Dzsalalabadig vezető út, Afganisztán

Ezt a 64 kilométeres utat a New York Times tavaly a bolíviai El Camino de la Muertéhez hasonlította. A meredek lejtők, az éles kanyarok és a „kamikaze” sofőrök rengeteg életet követelnek, ráadásul az út tálib területen húzódik. 1842-ben, még az út megépítése előtt a brit csapatok gyalog vonultak vissza Kabulból, és körülbelül 16 500 katonát öltek meg vagy fogtak el közülük. Csupán egy katonának, William Brydonnak sikerült élve eljutnia Dzsalalabadig.

A537-es út, Anglia

A Buxton és Macclesfield között húzódó szakasz az egyik olyan út, ami elnyerte a „Nagy-Britannia legveszélyesebb útja” címet. Erős szélfúvással és éles, vak kanyarokkal kell szembenéznie az utazóknak, a balesetek magas arányát (2008-ban például 21 súlyos baleset történt itt) pedig nagyrészt a motorosok számlájára írják. Az ország további, veszélyesnek mondott újtai között szerepel az A5012 (Pikehalltól Matlockig), az A621 (Baslowtól Totley-ig), az A625 (Calvertől Sheffieldig), az A54 (Congletontól Buxtonig), az A581 (Ruffordtól Chorley-ig), az A5004 (a Whaley hídtól Buxtonig), az A675 (Blackburntől Prestonig), az A61 (Barnsley-től Wakefieldig) és az A285 (Chichestertől Petworth-ig).

Eritrea

A World Health Organisation (WHO) szerint az egy főre jutó közúti halálesetek száma az Afrikában fekvő Eritrea országában a legmagasabb. 100 000 emberből körülbelül 48 veszti életét az utakon, míg például Kínában csupán 16,5, az Egyesült Államokban 13,9, Nagy-Britanniában pedig 5,4.