Fogyasztóvédelem

A gyermekekre és az idősekre figyelnek leginkább

Horváth Attila, 2016. január 13., szerda 18:52
Idén is az állampolgárok testi épségének, egészségének és vagyoni biztonságának védelme áll a fogyasztóvédelmi hatóság vizsgálatainak középpontjában. A nemzeti fejlesztési miniszter által jóváhagyott ellenőrzési program kiemelt területei közé tartoznak a termékbemutatók.

Megjelent a 2016-os ellenőrzési terv, amely meghatározza a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) és a kormányhivatalok fogyasztóvédelemért felelős egységeire vonatkozó menetrendet. A vizsgálatok során előtérbe kerülnek a korábbi években gyakran kifogásolt területek is. Így az árfeltüntetést, az árfelszámítást, a szavatossági és jótállási kifogások intézését, a termékbemutatókon tapasztalt visszaéléseket, illetve a szén-monoxid-riasztókat is kiemelten ellenőrzik.

A hatóság azután adott ki közleményt, hogy Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter jóváhagyta az idei fogyasztóvédelmi ellenőrzési programot. Az NFH közölte, továbbra is a fogyasztók védelme a fő szempont számukra, ugyanakkor az ellenőrzések kiterjednek a közelmúltban elfogadott jogszabályi változások betartására is.

Rászállnak a netre

A hivatal munkáját az idén egy speciálisan az online kereskedelem jogsértéseit kiszűrő úgynevezett internetes labor segíti majd. A hatóság ellenőrzi a digitális tartalmakat, az alkalmazáson belüli vásárlásokat, az ingyenes kipróbálásra kínált lehetőségeket és a kuponokat értékesítő oldalakat is. Az NFH közleménye szerint a weboldalak ellenőrzése egész évben, folyamatosan zajlik majd.

A januárban életbe lépett jogszabályi szigorítások nyomán a felügyelők vizsgálják majd a személyes, írásbeli, telefonos és elektronikus elérhetőségeken az ügyfélszolgálatok működését, valamint azt, hogy a rendezvényekre, állapotfelmérésekre és egészségügyi szűrésre invitáló meghívókon szerepel-e tiltott árengedmény, kedvezmény, vagyoni előny vagy más csalogató ajándék. Szintén jogkövetkezményekre számíthat az a kereskedő, aki az árubemutatón pénzügyi szolgáltatást nyújt, például áruhitelt köt. A termékbemutatók ezen a három ponton módosulnak, a KDNP még nyáron nyújtott be előterjesztést a szigorítással kapcsolatban. A párt elképzelése szerint az ügyfélszolgálati iroda miatt a fogyasztók ezentúl élhetnek az elállási jogukkal, tehát 14 napon belül vissza tudják kérni az áruért adott pénzt, ha elégedetlenek vele. A reklámtevékenységről szóló törvényt pedig úgy változtatták meg, hogy a termékbemutatóval egybekötött értékesítésnél tilos a megtévesztő kedvezmények használata: nem lehet ajándéksorsolást tartani, és nem mondhatják egy termékre, hogy ingyen van, ha kiderül, hogy fizetni kell érte. Hitelt pedig azért nem lehet nyújtani, mert szigorodott a pénzügyi vállalkozásról szóló törvény.

Alkohol és cigaretta fiataloknak

A fogyasztóvédelmi hatóság szerint a szigorítások legfőképpen a koruk, hiszékenységük miatt különösen kiszolgáltatott fogyasztókat védik. A gyermekek, fiatalkorúak, valamint az idősek kiemelt védelmet élveznek. A testi épségre, egészségre veszélyes játékok, csecsemő- és kisgyermek-ruházati termékek, rágók vizsgálatára külön figyelmet fordítanak. Vizsgálják még a fiatalkorúak alkohollal és dohánnyal való kiszolgálási tilalmának betartását is.

Hozzátették, az NFH Élelmiszer- és Vegyipari, illetve a Mechanikai és Villamos Laboratóriumában a különböző termékek összetételét, a címkéjükön szereplő tájékoztatók hitelességét, a szabályoknak és szabványoknak való megfelelőségét vizsgálják. Kiemelt ellenőrzési terület lesz többek között az utazóadapterek, a hajkezelő készülékek, a szén-monoxid-riasztók, a különböző építőanyagok és a szezonális finomságok vizsgálata.


Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2016. 01. 13.

hirdetés
hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása