Jakubász Tamás

A biztonság ára

Magyar Nemzet

2012. február 16., csütörtök 00:01
Egyelőre nem látunk világosan, hiszen nem ismerhetjük a feltételeket. Hivatalos közlések híján még nem tudhatjuk, milyen pontok szerepelnek majd nemzetközi hitelezőink kívánságlistáján. Nem tudni, milyen követeléseket támaszt a pénzügyi segítség fejében az Európai Unió és a Nemzetközi Valutaalap (IMF). Csupán találgatni lehet róla, végül mekkora árat kell fizetnünk a biztonságunkért.
Hirdetés

Különféle történésekből kiindulva az előző hetekben, hónapokban jórészt a hazai sajtó is csak találgatott. Hallhattunk már arról, hogy a pénzügyi megállapodás feltételei között szerepelhet az új jegybanki szabályok eltörlése, a médiarendelkezések módosítása, a régi ombudsmani rendszer visszaállítása, a bírák nyugdíjkorhatárának újragondolása, s felvetődött az év eleje óta hatályos alaptörvény átírása is. Az újabb és újabb kérdéskörök felbukkanása gondolkodóba ejtheti a gyanútlan szemlélőt. Vajon elképzelhető-e, hogy a globális pénzügyi viszonyok fő irányítóját, a Nemzetközi Valutaalapot és az éppen a saját válságával küzdő Európai Uniót a magyar belpolitikai események apró részletei is foglalkoztatják? Lehetséges, hogy a kétharmados felhatalmazással bíró Fidesz–KDNP-kormány eddig csak hibás és elvetendő döntéseket hozott? Vajon nem arról van szó, hogy a hazai ellenzék napi önös érdekeit igyekszik belekeverni a pénzügyi egyezkedésbe?

Az bizonyosnak látszik, hogy nemzetközi partnereink több feltételt, köztük akár adóügyi kívánságokat is megfogalmaznak majd. Keveseket érne váratlanul, ha az EU–IMF-megállapodásban helyet kapna a bankokra, a távközlési cégekre, az áruházláncokra és az energetikai vállalatokra kivetett magyar különadók gyors eltörlése. A kérés teljesítése nem is látszik megoldhatatlannak. Más viszont a helyzet az új személyijövedelemadó-rendszer esetleges átalakításával. A jelentős gyermekkedvezményeket tartalmazó, tizenhat százalékos, egykulcsos szisztéma több egyszerű közteher-viselési intézkedésnél: a kormány gazdaságpolitikájának hangsúlyos eleme. Egyfajta értékválasztás, a szocialista idők adórendszerének ellentéte. Emlékezhetünk rá, a 2000-es évek közepén a társadalom majd minden rétege megtalálhatta a maga adóügyi lehetőségét. Aki tehette, minimálbérre jelentkezett be, s abban bízott, hogy folyamatosan növekedni fog a zsebébe kapott összeg. A vagyonosabbak offshore cégbe utalhatták a pénzüket, más vállalkozók Szlovákiát vagy Ciprust tekintették célpontnak. Eközben másfél-két millió embernek csak a munka és az adófizetés jutott, valamint az: akármennyit tanul is, bárhogyan törekszik is, nem fog egyről a kettőre jutni. A tízmilliós társadalmat ugyanis valakinek el kellett tartania. A Fidesz–KDNP-kormány változtatni szeretne ezen a helyzeten – egyelőre mérsékelt sikerrel.

Nehezen elképzelhető, hogy a – sokak szerint a tekintélyének visszaszerzéséért küzdő – valutaalap a második kulcs bevezetését szorgalmazva beszállna az egykulcsos adó miatt kialakult hazai belpolitikai kötélhúzásba. Mindez már csak azért sem látszik valószínűnek, mert az IMF az utóbbi időben több térségbeli államot is kisegített, és a hitel megadásáért egyik esetben sem követelte ellentmondást nem tűrően az ottani egykulcsos rendszer felszámolását. Nem kétséges, hogy az Európai Unió is támaszt bizonyos elvárásokat, ám a közösség akár meg is elégedhet a számos nyugat-európai vállalatot érintő krízisadók eltörlésével.

Az előzetes számításokat persze bármikor felboríthatja az üzleti tárgyalások sajátos logikája, aktuális szempontrendszere. A nemzetközi hitelezők ezzel együtt is akkor cselekszenek a leghelyesebben, ha nem ülnek fel a politikai hecckampánynak, s nem vesznek részt pártpolitikai küzdelmekben.

Hozzászólások

  1. katalin 2012. február 18., szombat 21:33
    saller3d
    2012. február 18., szombat 20:56

    Áááh szóval egész véletlenül te is ott voltál? EGÉSZ VÉLETLENÜL nem TE VOLTÁL AZ A BÉRSÉTÁLGATÓ AKI vonogatta a vállát amikor az arab cnn megkérdezte miért is van itt? :-)

    „óvatosabban kellene ezzel a hír céggel szemben vádaskodni,mert hamar átnevezhetik orbánt is Kkadhafinak,ÉS őK NEM TRÉFÁLNAK!“

    Abban biztos is vagyok! és abban is hogy még arra is sor kerülhet hogy a terrorista ország bélyegét is megkaphatjuk, ha a saját utunkat próbáljuk járni és nem engedelmeskedünk. De egyelőre mégcsak a media-lejáratás szakaszában vagyunk. Ez szokott lenni az első fázis. Hintsük el a hazugságokat a világban hogy ne legyen feltűnő és ne tűnjön felháborítónak más országok szemében amikor beavatkoznak a belpolitikánkba.
  2. saller3d 2012. február 18., szombat 20:56
    Katalin egészen véletlenül én is ott voltam,és láttam a pulikat akik mindenkit megpróbáltak eltéríteni a megvezetett bérsétálóktól.Az arab CNN ,viszont nem sikerült nekik mert azt hitték a pulik hogy ők kerülnek adásba,hozzátenném hogy az arab CNN nem híreket csinál mint a magyar MTI fidesz hírgyár,hanem híreket közöl.Egyébként óvatosabban kellene ezzel a hír céggel szemben vádaskodni,mert hamar átnevezhetik orbánt is Kkadhafinak,ÉS ŐK NEM TRÉFÁLNAK!
  3. saller3d 2012. február 18., szombat 20:50
    Kanyamadár Tudod itt az MNO online oldalán tombol a cenzúra,és csak a művelt.okos embereket tiltják ki,a félművelt,személyeskedőkő egyedeket,akik az orruknál sem látnak tovább és tapsolnak a melósok kizsigereléséhez,és a rákosi féle diktatúrához azokat nem.De a diktátoroknak nem okos emberek kellenek hanem buták,mert azokat könnyedén meglehet vezetni!
  4. Kanyamadar 2012. február 18., szombat 14:05
    @Facebook User 2012. február 17., péntek 14:50
    "Minden topikon van egy hülye saller,vagy csak ezen? Adjatok már neki egy sallert,hogy duguljon el mint a WC. "
    Igen, legalább négy - kicsit sokan vannak, de legalább ugyanazt mondják.

    Arra jók, hogy látható legyen: az mno.hu nem moderálja ki az ellentétesen
    "gondolkodókat".
  5. 2012. február 17., péntek 14:50
    Minden topikon van egy hülye saller,vagy csak ezen? Adjatok már neki egy sallert,hogy duguljon el mint a WC.
  6. katalin 2012. február 17., péntek 09:10
    @saller3d2012. február 16., csütörtök 23:35
    ezmiez

    Az arab cnn a világ végéről ne mondja meg mi volt a tüntetésen. Én ott voltam. Láttam mennyi ember volt. Bocsánat, nem láttam, mert nem láttam el a tömeg végéig egyik irányba sem
    Én itt élek és nap mint nap szembesülök a LIB média hazugságaival, tehát sose fognak meggyőzni az arab cnn hírei. amit a magyar lib média csinál nevezhetjük puccsnak amit. Mert a támadásuknak mindent alárendelnek még az igazság elhallgatását is. A cnn meg átveszi vagy maguktól - mindegy.
  7. ezmiez 2012. február 17., péntek 00:03
    katalin 2012. február 16., csütörtök 23:15
    persze kulturálisan megtarthatja a magyarságát és a nyelvet ez jó is. De a választások mostanság leginkább a pénzügyi dolgokról szól. Na most egy határon túli aki nem ide fizet adót, miért döntse el hogy az egy vagy két kulcsos adó legyen jó, vagy hogy mennyit jut a közszolgáltatásokra.
    Szép gesztus az állampolgárság megadása, de a választójog olyan számára aki nem MO-n lakik vagy dolgozok nem igazán fair azokkal szemben akik igen. Mintha gyűjtenél bankszámlán pénzt 4 évig aztán más mondja meg hogy mire költsd a felét..
  8. saller3d 2012. február 16., csütörtök 23:35
    Kanyamadár,az arab CNN tudósítását kellene megnézned,az a szimpla vonulókat is megkérdezte,és azok erősen bizonytalanok voltak a séta okának megnevezésével. A meginterjúvolt fidesz emberkéket adásba se vitték,ugyanis ők nem propagandát hanem híreket közölnek.Ennyit a "bértüntetőkről",és a "bértúristákról", és a bértapsolókról,bértollnokokról!
  9. katalin 2012. február 16., csütörtök 23:25
    ezmiez2012. február 16., csütörtök 23:02

    tehát van a határontúliakra közvetlenül hatással a kormány döntése. mert a szoc korm. semmit nem tett, segített azért hogy a kulturájukat gyakorolni tudják, sőt trianon évfordulóján, ami sok magyarnak fáj Medgyessy kocintott a román nagykövetségen. göncz kinga is külügyminiszterként a szlovákokat biztatta a magyar kisebbséggel kapcs. elnyomásban.
  10. katalin 2012. február 16., csütörtök 23:15

    @ezmiez

    Kulturálisan és szellemiségében egy blokkot képeznek az itteni magyarokkal – nem a hatalom bebetonozásásról van szó. Képzeld magad olyan helyzetbe hogy téged választanak le. Akkor te feladod nyelvedet és hipp-hopp ízig vérig románná válsz vagy ragaszkodsz eddigi kulturádhoz és gyökereidhez és örülsz hogy van Duna tv, amit nézni tudsz, sőt ezt még a világ túloldalán élők is nézik nemcsak a határontúliak.
  11. ezmiez 2012. február 16., csütörtök 23:13
    katalin 2012. február 16., csütörtök 17:19
    végülis 2002-be is azt mondták, hogy 2 millióan voltak mégis elvesztették a választást. Azért ezeket a becsléseket erős fenntartással kell kezelni.
  12. ezmiez 2012. február 16., csütörtök 23:02
    Kanyamadar 2012. február 16., csütörtök 22:41
    Daul szemléletével pl én egyet értek, mert ha nem itt él, nem fizet adót és nincs közvetlenül rá hatással a kormány döntése akkor mi alapján szavaz a határontúli magyar? Csak a hatalom bebetonozására jó már megint.
    A többiről nyugodtan írhatsz pár sort, vagy linket hadd művelődjek picit, nekem nem sikerült érdemben nagyobb infót megszerezni róluk, németül meg hadd ne bogarásszak.
  13. Kanyamadar 2012. február 16., csütörtök 22:41
    @ezmiez és saller3d
    Persze, lehet vitatkozni a youtube-al, meg az mno videoarchívumával, meg reménykedni, hogy elterelhetitek a témát.
    Feltűnő, hogy Tuskot, Spindeleggert, Dault, valamint pld. a GDP-növekedéssel
    foglalkozó cikket szép nagy balkanyarral kerültétek el.
    Ja, és ha netán holnap - véletlenül - mégis javít a forint, akkor mi lesz?
  14. 2012. február 16., csütörtök 19:39
    saller3d 2012. február 16., csütörtök 18:33 Elmélkedtem ezen a szövegfélén, de nem nagyon tudtam értelmet felfedezni benne. Azon gondolkodtam még, hogy én is bérsétálgató lettem volna? Vidékről utaztam fel, tömegközlekedési eszközzel utaztam.
  15. katalin 2012. február 16., csütörtök 19:37
    @ezmiez
    re: „Piac ad 10%-ért IMF ad 4%-ért úgy hogy csökkentik a kockázatukat, ennyi az egész.“
    @saller
    re: „Tudomásul kell venni hogy haszon nélkül én sem hitelezek senkinek”
    „meggondolom hogy kinek segítek,nos antidemokratikus országoknak,diktátoroknak nem“

    Visszatérve az IMF-re. 2010-ben a kormány megmondta nem kell kölcsön. Az IMF azt mondta oké, de ne olyan áron, hogy megadóztatja a multikat, bankokat. OV azt mondta azIMF-nek ne szóljon bele. De tényleg az IMF minek is szól bele ilyesmibe? Főleg akkor amikor senki nem kéri a hitelét. (2010-ben) Hát lehet h nem az ellenzék hibája volt nélkülük is megtörtént volna hogy leminősítsék az országot, leessen a Ft és az ország kénytelen legyen mégis az IMF-hez fordulni akik mostmár mondhatják hogy a multikra kivetett különadókat ki kéne vezetni. És a különutas megoldásokat el kéne felejteni, azt a szót is hogy nemzeti szuverenitás, mert az nem fér bele a pénz szabad áramlásába hogy egyes országok akiknek van valamilyen értékük pl olaj és történetesen az Ő területükön található úgy viselkedjenek hogy ezt saját helyzetük javítására fordítsák esetleg adósságaik kifizetésére mert akik ilyenféle nemzeti szuverenitás gyakorlatát próbálják folytatni azok súlyos lejáratókampány áldozatai lesznek. Kezdődik a médiával és ha az ilyen kormányfők végképp meggyőzhetetlenek egész véletlenül lezuhan velük a repülőgép mint 2 délamerikai kormányfővel történt, akik végképp elkötelezték magukat amelett hogy kirántják az országukat a sz….-ból puszta hazájuk, népük iránti elkötelezettségből. Vagy talán nem kell eddig elmenni ha történetesen van egy bábkormány amely az adott nem kívánatos kormány helyére helyezhető és az ezt támogató ellenzék (nem baj ha kevesebben vannak,) ki lehet találni súlyos vádakat. Akkor elég a média lejárató kampánya előkészítésnek
  16. katalin 2012. február 16., csütörtök 19:08
    ezmiez

    egyébként nem tudom hogy kaptak-e támogatást, de még ha igen is, nem jelenti hogy nem önszántukból jöttek és hogy ne akartak volna részt venni
  17. katalin 2012. február 16., csütörtök 18:54
    ezmiez
    saller

    nem tudom h kaptak-e támogatást akiket busszal hoztak vidékről. de a bérsétálgatókban nem hiszek, ez rágalom. azok inkább bérinterjúadók lehettek. ezt te sem gondolod komolyan? bár ilyen nicknévvel nem csodálkozom ezen a felvetésen..! :-)))
  18. saller3d 2012. február 16., csütörtök 18:33
    Katalin csúnya dolog hazudni,maguk a bérsétálgatók mondták el hogy azt sem tudták hogy miért voltak itt,és hogy egy kanyijukba se került.Egyébként az arab CNN kellett volna megnézned,a fidesz nyilatkozókat nem is hozták le a tudósításaikba.Nos 2 találhatsz ,vajon miért?/Csak nehogy azt mond hogy ők is megpuccsolták Orbánt!/
  19. katalin 2012. február 16., csütörtök 17:22
    @ezmiez

    nemsokára folytatom, de most ki kell lépnem..
  20. katalin 2012. február 16., csütörtök 17:19
    @ezmiez

    én ott voltam és tanúsítom a 400-at. mire én elindultam a hősökről, az eleje a körútnál volt. bámulatos az a hazudozás amit a ballib sajtótok csinál kar kartöltve a nemzetközivel - én tudom...!
  21. ezmiez 2012. február 16., csütörtök 17:15
    katalin 2012. február 16., csütörtök 17:13
    azért lehetett hallani hogy "jelképes összeget" fizettek..
  22. ezmiez 2012. február 16., csütörtök 17:15
    katalin 2012. február 16., csütörtök 17:08
    lehet mindent az ellenzékre fogni,de elég erős belső támogatásuk is volt az emberek részéről, sőt jobboldali szakemberek részéről is. Az hogy egyszeri pénzbeszedéssel javítják a statisztikát hosszú távra nem sok jót jelent, főleg a nagyobb időtávra lekötött betéteknél mint a mnyp-nél.
  23. katalin 2012. február 16., csütörtök 17:13
    @saller
    re: "Azokra a külhoni magyar és hazai túristákra,bérsétálókra gondolsz akiket az én pénzemen hoztak ide"

    Tévedsz, a saját pénzükön jöttek, volt aki a félhavi nyugdíját erre költötte inkább mint IMF kamatokra, erre szívesebben.
  24. ezmiez 2012. február 16., csütörtök 17:11
    Kanyamadar 2012. február 16., csütörtök 15:31
    400+ezer ó jaj talán még a 200al is nagyon sokat mondtál volna és ezt úgy hogy az önkormányzatok hozatták buszokkal az embereket.
    Ha már ennyire szeretnénk hasonlítani az USA vagy egyéb erősen kapitalista országhoz akkor talán meg kéne érteni a befektetők gondolkodását.. Ha pénzt ad kölcsönbe akkor annak visszavárja az értékét, ha nagyobb a kockázat többet, ha kisebb akkor kevesebbet. Piac ad 10%-ért IMF ad 4%-ért úgy hogy csökkentik a kockázatukat, ennyi az egész.
  25. katalin 2012. február 16., csütörtök 17:08
    @saller 2012. február 16., csütörtök 15:05

    az ellenzék tett róla hogy lejárassa az országot, beingott a forint a sok balhétól és azzal a forint árfolyammal már túl sok lett az adósság, ami devizában van, tehát változik az értéke. azaz olyan mintha megnőtt volna az adósság a forint zuhanásától. ezért kellett hogy szóba jöjjön újabb hitel felvétele hogy a meglévőt abból fizessük ha minden kötél szakad. eredetileg épp az volt a cél hogy ne a kölcsönökre adózzanak az emberek ne az adósság vigye ki az országból a pénzt. hiába fizetsz be 1 mill adót, abból 750 000 megy az adósságok törlesztésére. te is beláthatod hogy így nem sokra lehet jutni. marad belőle 250 000. így nehéz finanszírozni az országot.
  26. Tria 2012. február 16., csütörtök 17:06
    saller3d 2012. február 16., csütörtök 15:50

    Érdekes, hogy ez sokak által tényekkel megcáfolt hülyeség és pofátlan hazugság mindig felbukkan az ilyen "megmondó-beszoló" emberkéktől.
    Akik igazán nem is a cikk miatt írogatnak, hanem várva az alkalmat,hogy valamibe/valakibe belekössenek egy minden alapot nélkülöző kijelentéssel.

    Az IMF tényleg nem olyan mint egy uzsorás.ROSSZABB!! Egy olyan pénzes bácsi, aki nem csak a pénzét (kamatostul) szeretné visszakapni, hanem a moralitást mellőzendően a pénz hatalmát is szeretné erősíteni mindenhol. Hogy a pénz (!) diktáljon......
  27. saller3d 2012. február 16., csütörtök 15:50
    Kanyamadar Azokra a külhoni magyar és hazai túristákra,bérsétálókra gondolsz akiket az én pénzemen hoztak ide,ja meg a kiparancsolt közszolgákra!Nos 8,1 millió választó polgár él ma MAGYARORSZÁGON,kevesen voltak mert nem tudtak több embert behülyíteni!
  28. Kanyamadar 2012. február 16., csütörtök 15:31
    saller3d 2012. február 16., csütörtök 15:19
    "kanyamadár Baj van a szemléleteddel,"

    Hála Istennek :D
    Meg a bukarestben tüntetők, meg a békemenet 400+ ezer főjének, meg Donald Tusknak és majd' 40 millió lengyelnek , meg Michael Spindeleggernek, meg
    Jospeh Daul szemléletével is baj van.
  29. saller3d 2012. február 16., csütörtök 15:19
    kanyamadár Baj van a szemléleteddel,javallom tanulmányozni Széchenyi Hitel című művét!Hozzáteszem nem vagyok uzsorás,és meggondolom hogy kinek segítek,nos antidemokratikus országoknak,diktátoroknak nem,még ha sok pénzem lenne mint Krőzusnak, akkor se!
  30. saller3d 2012. február 16., csütörtök 15:14
    Nos kedves cikkíró kérdéseire a választ már rég kipostázta az EU-IMF duó,ez köztudott.A magánbefektetők pedig csak 10% körüli ho9zamra vásárolgatnak meg nem is magyar állampapírokat.Az IMF-EU duó viszont 3-4% kamatot kóstál,mint említettem kemény feltételekkel.Hozzátartozik hogy ezek a feltételek még keményebbé válhatnak ,mivel ma az EU parlament elítélte a magyarországi antidemokratikus,kormányzást,és valószínűleg újjabb büntetések is lesznek a folyajavascript:;matba levőkön kívül.Tehát vagy kapitulál a kormány vagy itt az államcsőd,még lehet választani,de nincs sok idő,ugyanis lejáróba van a piros ultimátum!

Új hozzászólás írása

Hozzászólás elküldéséhez előbb be kell jelentkeznie!

Hirdetés
Hirdetés
Időpont
2012
05
25
Megye
Város
Mozi
KERESÉS

Fülbevaló