Nánási Tamás

A dinnyeárak logikája

Magyar Nemzet

2012. július 25., szerda 00:01
Összedugták egy hátsó, sötét minisztériumi szobában a fejüket a termelők, a kereskedők és az agrártárca képviselői, majd közösen eldöntötték, hogy átverik a magyar népet. Egymás tenyerébe csaptak, kartellt alakítottak, aminek az árát most a vásárlókkal fizettetik meg.

Lényegében így kommentálták az ellenzéki lapok, portálok és televíziós műsorok azokat az erőfeszítéseket, amiket a Vidékfejlesztési Minisztérium tett az elmúlt időszakban a hazai dinnyepiac egyensúlyának megteremtése érdekében. Ezekkel a kispénzű emberekre hivatkozó álságos érvekkel próbálták igazolni az elmúlt években a kereskedelmi multiláncok is létüket, mindent elborító terjeszkedésüket. A „vásárló polgár mindenekelőtt” jelszóval akadályoztak meg ebben az országban eddig minden olyan próbálkozást, amelyik tartós jövőt, megélhetést szeretett volna teremteni a falvakban élőknek.

Vajon tényleg a rablás kategóriájába tartozik-e, hogy most, július második felében, a dinnyeszezon kifutását jelző Lőrinc napja felé közeledve még mindig kilónként 80-90 forintért árulják a mézédes gyümölcsöt az áruházakban és a standokon? Nemrégiben még az volt a szokás, hogy már július elején ott virítottak az óriásplakátokon azok a dinnyék, amelyek kilogrammját mindössze 30-40 forintért vesztegették a bevásárlóközpontok. A kereskedőket és a csalogató akcióra ráharapó polgárokat azonban a legkevésbé érdekelte az, hogy valójában milyen sokba kerül ez az olcsóság.

Hirdetés

Mindenki a maga pillanatnyi előnyét nézte: az üzletlánc a forgalom növekedését, a vásárló a pénztárcáját, és azzal senki sem foglalkozott, hogy a pár száz forintos megtakarításért cserébe családok ezrei veszítették el vidéken a megélhetésüket. Hiszen a dinnye termesztése némelykor már többe került, mint amennyit az üzletláncok adtak érte. Ezért sokan befejezték az értelmetlen munkát, amit szemléletesen mutat az is, hogy a gyümölcs hazai termőterülete több mint a felére zsugorodott. A kieső mennyiséget pedig egyből pótolták a kereskedők az egyértelműen rosszabb minőségű importból.

Minden mindennel összefügg: miközben boldogan a kosarunkba tettük a szuperolcsó dinnyét, ugyanazzal a mozdulattal segítettünk az áruházláncnak, a külföldi termelőknek, és padlóra küldtük a magyar gazdálkodókat. S rosszat tettünk magunknak, hiszen a legvégén mi, vevők is fizethetünk: ha már nem terem a jó minőségű magyar dinnye, marad a rosszabb import, és a kereskedők hazai konkurencia híján szabadon emelhetik az árakat.

Így néz ki tehát az olcsó élelmiszer-akciók ördögi logikája: a jövőben drága következménye lesz a pillanatnyi haszonnak. S nem csak a dinnyénél van ez így, hanem a tejnél, kenyérnél, húsoknál, és szinte minden más alapvető élelmiszernél. Ami a létfenntartáshoz kell, azzal szívesen csábítanak a láncok, és ennek kíméletlen következménye van a beszállítókkal folytatott ártárgyalásokon. Ugyanakkor a korábbi, hamvába holt kísérletek után a mostani az első olyan agrárvezetés, amelyik a jelek szerint érdemben képes fordítani ezen az önpusztító tendencián.

Az elmúlt években a magyar termelők védelmében egyik szónoklat követte a másikat. Azt az egyszerű lépést azonban mégsem tette meg senki, hogy megtiltsa a külföldi termékek előtérbe helyezését a láncoknak. Mióta ez a szabály életbe lépett, csodák csodájára a legnagyobb multik is piros-fehér-zöldre váltottak, az agrártárcához járnak egyeztetésre, és fontosnak tartják a hazai beszállítók sorsát. Új egyensúly van tehát kialakulóban. S e változás nyitja nem más, minthogy érdemben sikerült megváltoztatni az erőviszonyokat

Hozzászólások

  1. fouta 2012. augusztus 07., kedd 14:23
    Itt van 2012 augusztus5.e,de még csak egyszer evett a család görögdinnyét.Sajnos nem tudjuk megvenni mert igen borsos az ára!Ha a kenyérre úgy kell összekaparni a pénzt ,nem fogunk venni 99 ft/kg-ért dinnyét.Most meg azt hallom a termelőktől,hogy nem fogy a dinnye.Itt vidéken nem tudják megvenni ennyiért.Azoknak kellene megvenni akik igen jól jártak a 16%-os egykulcsos szja-val!Nekik állandóan görögdinnyét kellene enni,hogy Budai megegyezése alapján is fogyjon a görögdinnye!
  2. Gyula 2012. augusztus 06., hétfő 08:50
    Bocsánat!!!! Ezt nem tudom,hogy csináltam.

    Még egyszer elnézést.
  3. Kanyamadar 2012. július 27., péntek 00:45

    @basatu 2012. július 26., csütörtök 11:46
    "Az ország adósságállománya jelenleg cirka 400 milliárd euró-
    az állam közvetlen hiteltartozása+ önkormányzatok hiteltartozása+közintézmények hiteltartozása+közszolgáltatók hiteltartozása+ kamatok= 400 milliárd euró!"

    Szegénykém...
    http://www.kormany.hu/hu/nemzetgazdasagi-miniszterium/hirek/adossagnyomas-mero
    és
    http://www.kormany.hu/download/1/9a/70000/modszertan_addossagmero.pdf

    Külön kiemelném a 3. és 4. komponenst - ez így összesen volt 2011 dec. 31-én valamivel több, mint 72 milliárd euró (most több lehet, ui. a "forintrésze" az erősebb ft miatt több eurót ér)

    Tehát honnan szoptad a 400 milliárdot? Ki volt a forrásod?
  4. gamma 2012. július 26., csütörtök 21:59
    @ siskebab 2012. július 26., csütörtök 20:10

    .... a géntechnológia tényleg rossz, sőt maga a halál, nem is hosszú idő múlva ... amúgy természettudós lennék, civilben, tehát ...
    A többivel nem foglalkozom ...
  5. siskebab 2012. július 26., csütörtök 20:10
    Re gamma, 2012. július 26., csütörtök 19:24
    Egyes félmondatok önmagukban igazak (géntechnológia rossz, Nyugat hanyatlik, BRICS jön fel, mondjuk ilyen frázis-puffogtatásra bárki képes), amit együtt sugallni akarnak az persze nem :-). Jól ismert technika ez.
    A csak költői túlzás volt ;-)
  6. gamma 2012. július 26., csütörtök 19:24
    @ siskebab 2012. július 26., csütörtök 14:29

    Jó?... :-))) És "csak" annyi a szaga ..? ...:-)))
  7. siskebab 2012. július 26., csütörtök 14:29
    Re basatu, 2012. július 26., csütörtök 11:28
    Jó, amiket ír, csak terelés szaga van. Az általam említett hölgyek és urak – válság előtt – az amerikai bujtatott protekcionizmust, ártámogatást, kartellezést, illetve más olyan kérdéskört tárgyaltak (mezőgazdaságon belül és kívül), amiket a mi, keleti buckalakó fejünkhöz szoktak vágni. Az ezektől független, hogy milyen az ő mezőgazdaságuk versenyképessége, mert azt például befolyásolja az is, hogy szerte a világon hány buckalakójuk van.
  8. Mick66 2012. július 26., csütörtök 14:21
    A sehova nem vezető, személyeskedő vita helyett egy kis olvasnivaló.
    Ha a vége még messze is van, jól mutatja, hogy hova jutottunk, mikor és miért!

    http://www.kormany.hu/download/9/42/20000/Sz%C3%A9ll%20K%C3%A1lm%C3%A1n%20Terv-%20Elhangzott%20el%C5%91ad%C3%A1s.pdf
  9. gamma 2012. július 26., csütörtök 12:40
    @ basatu 2012. július 26., csütörtök 11:46

    Szegény ember, te tényleg elmebeteg vagy. Elvbarátaid, elvtársaid nem figyelmeztettek, hogy azért éppen ekkora hülyeségeket ne írj le, mert ezzel valahol őket is égeted?
  10. basatu 2012. július 26., csütörtök 11:46
    Re hülyemadár Az ország adósságállománya jelenleg cirka 400 milliárd euró-
    az állam közvetlen hiteltartozása+ önkormányzatok hiteltartozása+közintézmények hiteltartozása+közszolgáltatók hiteltartozása+ kamatok= 400 milliárd euró!
  11. Mick66 2012. július 26., csütörtök 11:40
    basatu 2012. július 26., csütörtök 11:28

    1. Az a remekül működö USA mezőgazdaság -a mai hírek szerint- eléggé sz@rban van a szárazság miatt.
    A gabonaárak az egekbe tartanak :(

    2. E mellett a munkanélküliség "rohamosan" tovább emelkedik.

    Azért ott se minden tejjel-mézzel folyó Kánaán!
  12. basatu 2012. július 26., csütörtök 11:28
    Re bsaiskebab Az USA mezőgazdasága remekül működik,egyetlen hibájuk hogy hormon és génkezelt termékeket is a picra visznek,ez káros az emberiségre nézve.Az másnapra tartozik hogy az USA gazdasága hanyatlóba van,ami előre vetíti hogy a katonai hatalma is elfogy,ha csak nem történik valami elmozdulás pozitív irányba! Ez nehéz ügy mert a feltörekvő államok óriási tempót diktálnak,ésw a versenyképességük zömét a fejlett államok kiáramló technológiájuk és az olcsó munkaerő adja némi tőkével együtt ami Kína esetébe már több mint 3000 milliárd dollár!
  13. Kanyamadar 2012. július 26., csütörtök 01:31
    @butasu 2012. július 25., szerda 21:52
    "Re Rasdi 2 Az EU és a piac nem tűri az állam közvetlen beavatkozását a piaci folyamatokba,tessék elolvasni a csatlakozási szerződést!"

    erre mai hír:
    "Míg a Jean-Marc Ayrault miniszterelnök vezette kabinet igyekszik elérni, hogy az elbocsátásra váró dolgozók jövője se legyen veszélyben, az ügybe már az Európai Bizottság is beavatkozni készül. Mint elmondták, a franciákkal együttműködve szeretnének segíteni a munkahelyek megvédésében. A válság alatt a PSA már négymilliárd euró állami támogatást kapott többek közt a dolgozók leépítésének elkerülése érdekében."

    Né' má'...

    Jut eszembe, továbbra sem árultad el, honnan szoptad a 400 milliárd eurós magyar államadósságadatot...

    . . .
    Amúgy dinnye:
    A görögöknek - állítólag - az az egy előnyük van, hogy KORÁBBAN érik meg a dinnye így hozzánk az árletörő "bármit fizetnek érte, az jó" szezonvégi dinnye jön, mikor a magyar szezon kezdődik.
  14. Rasdi2 2012. július 25., szerda 22:41
    @basatu2012. július 25., szerda 21:52

    célszerű volna tájékozódnod egy kicsit. A világon többé-kevésbé rejtett módon, de mindenhol támogatják az agrárgazdaságot. Támogatott agrárgazdaságokkal csak szintén támogatottak tudják felvenni a versenyt.

    terepjáróra pedig már azért is szükség van, mert Nyugat_Európában az állam kiépítette a termőföldek megközelítéséhez szükséges utakat, míg Magyarországon az államnak erre nem volt pénze. Azokon a dülőutakon pedig a Suzuki-val nem boldogulsz. (Ez is a támogatás egy indirekt, de jó eszköze.)
    Épp ezért van baj a "piacgazdasággal", hogy a gyengébb elbukik. A gyengébb, azaz a kisebb. A kistermelő akkor, ha a felvásárló annyival erősebb nála. És gyakorlatilag nincs verseny. Mert a felvásárlók felosztották egymás közt a piacot. (Akár illegális, maffiaszerű eszközökkel.) Az államnak kell(ene) bevatkoznia, hogy az a "szabadpiac" ne a "dzsungeltörvények" szerint működjön. És a hivatala ne törje le "kartellezés" miatt, ha a kicsik szakmai alapon összeállnak. (Pl. pár évvel ezelőtt a sütőipar esetében.)
  15. siskebab 2012. július 25., szerda 22:25
    Drága basatu, ne olvasson public choice-os szerzőket, meg egyes amcsi makroközgazdászokat se, mert egy világ omlana össze Önben...
  16. basatu 2012. július 25., szerda 21:52
    Re Rasdi 2 Az EU és a piac nem tűri az állam közvetlen beavatkozását a piaci folyamatokba,tessék elolvasni a csatlakozási szerződést! A magyar gazdák úgy akarnak korszerűsíteni,jobban mondva megélni hogy az árujuk értékén felül még az adófizető polgárok pénzére is igényt tartanak,ez így nem működik! Tessék terepjáró helyett gépeket vásárolni és dolgozni!Tessék tanulmányozni az USA farmergazdaságainak módszereit,ők összetartanak,termelnek,feldolgoznak,és értékesítenek,azaz nincs közbülső láncszem! A magyar gazdák nagyon rásazoktak arra hogy "nem éri meg",akkor adja el anmnak a földjét akinek megéri termelni,vagy temetkezen be az "ő füdjébe"Tessék tudomásul venni a piacgazdaság az piacgazdaság,ott nincs kecmec a gyengék,buták elbuknak,nincs lehetőség élősködni!
  17. nanehogymá! 2012. július 25., szerda 21:02
    Ja, tényleg, most nem is ő kormányoz, akkor viszont az orbányi!!!
  18. nanehogymá! 2012. július 25., szerda 21:02
    ezért is a gyurcsányi a hibás!
  19. b.maria 2012. július 25., szerda 20:46
    Rasdi2 20:08
    A dinnyeszedéssel kapcsolatban is igazad van. Nem lehet gépesíteni. Sőt..úgy hallottam, hogy a görögdinnye héján általában látható forradásszerű X a jó minőséget jelenti. Ezt a jelet egy hozzáértő ember karcolja be, és a többiek többnyire ezt szedik le. Persze a tévedés joga mindenkor fenntartva:)
  20. Rasdi2 2012. július 25., szerda 20:39
    @ezmiez2012. július 25., szerda 15:53

    A "szabadverseny" mindenhol csak az erősebb szólama, nem alapfeltétel. Az erősebb természetesen "alapfeltételként" kezeli. A "szabadverseny" következménye, hogy egyes multik a sokkal gyengébb, ezért kiszolgáltatott szállítóiknak napi termékért (az el nem fogyott termék visszavásárlásával, és rendszeres visszaszállítások esetén sem csökkenthető a rendelt mennyiség, hogy kevesebb legyen a visszárú) 90 napos határidővel szállítanak "szabad megállapodás" alapján. És ha a kisebb beszállítók összefognak, hogy nem tűrik ezt a visszaélést azt erőfölénnyel, a GVH "kartellezés" miatt megbünteti őket. Úgyanakkor a multi hálózatok egységes feltételrendszere (polcpénzzel, reklámújság kötelező hozzájárulása stb.) "nyugaton általánosan szokásos"-ként "természetesen" elfogadott.
  21. Rasdi2 2012. július 25., szerda 20:31
    @ezmiez2012. július 25., szerda 14:29

    Ameddig van nemzet, addig az ország vezetésének elsősorban nemzetben kell gondolkoznia, és nem piacban. Nem az a feladatuk, hogy munkaerőt, piacot, és termőföldet biztosítsanak a világ összes szélhámosának. Remélhetőleg még van.
  22. Rasdi2 2012. július 25., szerda 20:27
    @szamok_embere2012. július 25., szerda 13:16

    Ha erről az oldalról közelíted, akkor sem elég. Azonos árrést kelljen alkalmazni.
    Viszont az a "nagyobb gond" nagyon is létezik. Nevezetesen még mindig, 8 évvel a csatlakozás után kevesebb uniós támogatást kapnak a magyar termelők, mint a korábbi tagországok termelői. Az a 10 év, ami eltérő támogatással telik el, nagyon is elegendő a magyar gazdák teljes kivéreztetésére a föld piacának felszabadításáig. Úgyhogy "seggüket a földhöz verve" örülnek majd, ha eladhatják a földjeiket, és elmehetnek valahova segédmunkásnak. A "rendszerváltás" és az EU-tagságunk legnagyobb dicsőségére.
  23. Rasdi2 2012. július 25., szerda 20:20
    @Mick662012. július 25., szerda 12:08

    Nagyon igazad van, és pontosan összefoglaltad.
  24. Rasdi2 2012. július 25., szerda 20:16
    @Kanyamadar2012. július 25., szerda 10:38

    Van számos valóban jó ilyen kezdeményezés. Pl. a "termelői tej", amit tartályokból árusítanak sok helyen saját edénybe. Meg vannak egyéb "kisipari" termékek, amiket pl. a Lipóti Pékség üzleteiben árusítanak. Ahol a szőlőnk van, ott egy helyi gazdánál kapható sok minden amit a gazdaságában termel. Pl. tej, sajt, csirke, tojás, tőkehús.
  25. Rasdi2 2012. július 25., szerda 20:08
    @basatu2012. július 25., szerda 09:36

    ne haragudj, de a bevezető mondatod, ami az egész hozzászólásodat meghatározza egy emeletes marhaság. Meg vagyok róla győződve, hogy valamilyen "szakkönyvből" ollóztad. Egész gazdaságra nem lehet egy ilyen sablont ráhúzni. Biztos vannak egyes termékek és egyes technológiák amikre igaz, de úgy egészében a mezőgazdaságra nem. Még akkor se, ha a "szocializmusban" kialakult, a mezőgazdaságban sok elemében igencsak kedvező szerkezetet a "rendszerváltozás" során sikerült teljesen szétverni, és a viszonyok máig nem rendeződtek.
    Vannak termékek a mezőgazdaságban, amiknek a termesztése során csak egyes fázisokat lehet gépesíteni, az összes többi gépesítés (pl. gyümölcsszedés) jelentős minőségromlást jelent. (Teszem azt szedéskor rögtön "gyümölcslé" készül:)))) A dinnyeszedést pl. nem tudom gépesítve elképzelni, mivel egy-egy tövön a tenyészidőszakban folyamatosan érik a dinnye. Géppel pl. csak úgy lehetne betakarítani, hogy a gép tövestől kitépi.
  26. Rasdi2 2012. július 25., szerda 19:55
    @basatu2012. július 25., szerda 06:58

    Eggyel több ok, hogy kilépjünk ebből a gyarmati sorból. Békésen addig, míg esetleg egy új '56-ra kerülne sor az új gyarmattartó ellen.
  27. Rasdi2 2012. július 25., szerda 19:54
    @János Pelle2012. július 25., szerda 04:27

    Rövid távon lehet, hogy úgy tűnik. De minden ország egyben gazdasági egység is. Ha az országban a termelés leáll, visszafejlődik, akkor abban az országban a vásárlóerő is csökken. Akkor is, ha az ország "felső fele" megy a wellness szállodákba, akkor is. Minden olyan intézkedés, ami pillanatnyilag pár forinntal megemel is egyes árakat, de ugyanakkor másoknak munkát biztosít, több ágazatra alkalmazva csak azt teszi lehetővé, hogy a pár forinttal nagyobb mostani dinnyeár bitosítsa, hogy jövőre is biztosít keresletet más termékeknek az a pénz, ami a dinnyetermelőkhöz kerül. Ebben az országban. egyeseknek ez túl magas.
  28. Doda 2012. július 25., szerda 19:49
    Összegezve a mai napot, basatu még mindig nagyon beteg,mentálisan úgyhogy ne bántsátok !
  29. ezmiez 2012. július 25., szerda 18:52
    Mick66 2012. július 25., szerda 17:55
    1. Oktatás szinvonala egyre jobban esik 1-2 nagy egyetemen megmaradt a szinvonal a többivel nem ér sokat az ember. USA, Németország és Angliában fényévekkel jobb az oktatás szinvonala.
    2. Ebben egyetértünk.
    3.a befektetői bizalomról épp ma lehetett olvasni több oldalin is pl.
    http://vallalkozoi.negyed.hu/vnegyed/20120725-a-bloomberg-cikke-szerint-kulfoldi-cegek-egyremasra-vontak-vissza-befektetesi.html

    Svájcról én olyanokat hallottam magyar emberektől. hogy a belföldi termékek minősége ott elég silány, inkább elmennek sokan vásárolni Franciaországba vagy Németországba mert ott jobbat kapnak. Ha a frank árfolyama jó volt akkor kifejezetten olcsóbban is. (bár ilyen már nem lesz)

    b.maria 2012. július 25., szerda 16:50
    még van egy egész kontinens ahol lenne olcsó munkaerő ehhez a rendszerhez addig amig ők is felfejlődnek folytatódik a fejlődő országok kihasználása.
  30. Mick66 2012. július 25., szerda 17:55
    ezmiez 2012. július 25., szerda 15:53

    Ezzel csak részben tudok egyetérteni!

    A nyugati világ volt az, amelyik fillérekért megvásárolta, majd lerombolta a magyar termelő kapacitást! Szó szerint rombolta, használhatatlanná tette! Most ők várják el a piacgazdaságot? Ahhoz előbb fel kell építeni egy gazdaságot, ami nem arra épít, hogy mindent leraboljunk azonnal!

    1. Oktatás? - Az én időmben világszínvonalú volt! Már nem az, de még mindig nem olyan rossz, mint sokan szeretnék! És nem csak külföldön, hanem akik megpróbálták tönkretenni éveken keresztül. Nem véletlen, hogy annyian el tudtak/tudnak menni külföldre.
    2. Munkahely teremtés? - Ahhoz bizony összefogás kellene! Nem azt nézni, hogy hol lehet a másik alá tenni. E mellett pénz se árt... ami van, csak elő kellene venni (külföldre menekített, összelopott vagyonok).
    3. Befektetői bizalom? - Sztem javul, hiszen egyre kisebb kockázatot látnak a külföldi elemzők (ahogy kb. egy hete olvashattuk).

    Szabadverseny? Mire is jó ez? Hogy akinek elég nagy hatalma és vagyona van (ilyen magyar vállalatról még nem hallottam), az tönkreteszi a többi vállalkozót és amikor már csak ő lesz, akkor azt csinál, amit akar? Hát ebből nem kérek!

    Svájc nem éppen elmaradott ország, de náluk a szállodai kiskanálba és a törölközőbe is bele van írva, hogy náluk készült! Ezzel segítik a saját országukat, hogy ne segélyre költsék és ne vigyék külföldre a befizetett adót...

    Az meg hogy érdemes-e árral szemben úszni attól függ, milyen gyors a sodrás... és az lassul világszerte! Ha mi kezdünk hamarabb úszni a jo(bb) irányba, akkor lehet, hogy most hátrébb kerül(t)ünk, de amikor a többiek is észbekapnak mi eléggé elöl lehetünk :)

    Ld. bankadó és társai, amit egyre többen bevezetnek a "fejlett nyugati gazdaságok"!

Új hozzászólás írása

Hozzászólás elküldéséhez előbb be kell jelentkeznie!

Hirdetés
Időpont
2013
05
20
Megye
Város
Mozi
KERESÉS