Az új Maszovlet

Bodacz Péter, 2016. február 11., csütörtök 00:01

Négy évvel a Malév bedőlése után új nemzeti légitársaság alapításának lehetőségével van tele a hazai sajtó. A megkülönböztetett figyelem nem meglepő, hiszen az ügyre valószínűleg nem pusztán nehezen megválaszolható gazdasági kérdésként tekint a közvélemény. A nemzeti légitársaság léte – vagy nemléte – ma is kiemelt ügynek számít.

Az eddig napvilágot látott hírek szerint az ötlet felmelegítése – csakúgy, mint a zavaros hátterű vállalkozói csoport kalandorkodásának bizonyuló Sólyom Airways beindítása még 2013-ban – nem a kormánytól, hanem ezúttal az orosz állami tulajdonban lévő repülőgépgyártó cégtől, a Szuhojtól származik. A társaság vezérigazgató-helyettese, Jevgenyij Andrasnyikov – talán épp a nehezen gyógyuló sebek miatti nagy közérdeklődésre ráérezve – a köztévében beszélt arról, hogy az első polgári célra szánt, Superjet 100 típusú, 78–98 üléses gépeikre alapozva jöhetne létre az újabb magyar légicég. A bedobott ötlet hat gép rendelkezésre bocsátásáról szól, a Szuhoj emellett az üzemeltetésre is adna pénzt. Nem nehéz kitalálni, az oroszokat mi motiválja: piacot szeretnének találni a 2011-ben forgalomba helyezett gépnek, amelyért finoman szólva nem tapossák egymást az érdeklődők. (A típusból eddig alig több mint száz darabot szállított le a gyártó, és további 270-re van megrendelése, főként orosz légitársaságoktól.)

A témával kapcsolatos kormányzati megnyilvánulások visszafogottak: Tasó László, a területért felelős államtitkár megerősítette ugyan, hogy folynak tárgyalások, de ez önmagában nem jelent semmit. Mérsékelt izgalmi állapotra utal Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter megnyilvánulása is, aki szemlátomást a Hír TV témával kapcsolatos érdeklődését is nehezen értelmezte: „Légitársaság?” – kérdezett vissza, hozzátéve, hogy majd tájékozódik. Üzenetértéket ugyanakkor nemcsak kormányzati kommunikációnak érdemes tulajdonítani, hanem annak is, hogy Andrasnyikov úr a kormányszócsőnek tartott közmédiában kapott szót kisvártatva a hétfői tárgyalások után.

Légiipari szakértő legyen a talpán, aki meg tudja mondani, érdemes-e a telítettnek mondható európai és régiós légiforgalmi piacon próbálkozni. A hírekhez kapcsolódó kommentárok azt emelik ki, hogy a Szuhoj a hadiiparban jelentős társaság ugyan, de első polgári célú modellje kiforratlan, és nincs sok információ az üzemeltetés költségeiről és a megbízhatóságról sem. Tény ugyanakkor, hogy a Malév megszűnése óta nincs légi kapcsolat Közép-Európa és a Balkán között, tehát van betöltendő piaci rés. Piacgazdaságban szokatlan viszont, hogy egy gyártó finanszírozzon egy nemzeti légitársaságot, a köztévén megszellőztetett 134 milliárdos haszon pedig értelmezhetetlen.

Az tehát még nagy vonalakban sem látszik, mi lesz a hét elején bedobott elképzelésből. Amíg felszáll a füst, van idő felidézni, hogy a magyar–orosz (szovjet) légügyi együttműködés, de még a Szuhoj prominense által megszellőztetett vállalati modell sem számítana példa nélkülinek. 1946-ban a Malév elődcégét, a Magyar–Szovjet Polgári Légiforgalmi Részvénytársaságot, azaz a Maszovletet hasonló konstrukcióban hozták létre. (Az akkori hatalmi viszonyokat most ne firtassuk.) A flottáról természetesen a szovjetek gondoskodtak. S a rend kedvéért idézzük fel azt is, hogy a Malév összeomlásában szintén elévülhetetlen érdemeket szereztek az orosz tulajdonosok 2007 és 2010 között: a cég rövid idő alatt 50 milliárd forintos veszteséget hozott össze.


Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2016. 02. 11.

hirdetés
Magyar hang
Ki is itt a demokrata?
D. Horváth Gábor
A magyar kormány nem dicsekedhet. Politikája fölösleges konfliktusokkal terhes és mismásolós. Nem bátor.
hirdetés
G-Közép
Békavilág
Gazda Albert
Mélyfilozófiailag és praktikusan lehetséges-e, hogy a békakirály a fazékon kívül tartózkodjon?
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  1. 14:11
  2. 14:02
  3. 14:00
  4. 13:54
  5. 13:53
  6. 13:51
  7. 13:50
  8. 13:43
  9. 13:42
  10. 13:28
  11. 13:16
  12. 13:14
  13. 13:12
  14. 13:07
  15. 13:02
  16. 13:01
  17. 12:51
  18. 12:50
  19. 12:40
  20. 12:39
  21. 12:33
  22. 12:28
  23. 12:27
  24. 12:26
  25. 12:18
  26. 12:17
  27. 12:13
  28. 12:11
  29. 12:08
  30. 12:07
  31. 12:04
  32. 12:00
  33. 11:56
  34. 11:52
  35. 11:44
  36. 11:41
  37. 11:37
  38. 11:33
  39. 11:24
  40. 11:15
  41. 11:14
  42. 11:02
  43. 10:52
  44. 10:50
  45. 10:37
  46. 10:24
  47. 10:21
  48. 10:16
  49. 10:07
  50. 10:00
hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása