Pataky István

Hitelért kormányfőt

Magyar Nemzet

2012. február 07., kedd 00:01
Bizonyos Jeffrey Franks, a Nemzetközi Valutaalap (IMF) romániai küldöttségének vezetője nemrég a Román Nemzeti Bank sinaiai központjában járt „munkalátogatáson”, amit a pénzügyi tárca által is finanszírozott ebéd követett hagyományos romániai ételekkel és népzenével. „Hogy jobban megértsük a román kultúrát” – indokolta a bukaresti sajtóban a nagy visszhangot keltő mulatságot Franks.
Hirdetés

Az IMF amerikai tárgyalója gyorsan hozzátette, hogy mormon vallású, ezért nem dohányzik, s mellőzi a kávét meg az alkoholt, így tiszta a lelkiismerete a bulit illetően. Korábban a derék szakember lyukas talpú cipőjével hívta fel a román média figyelmét – az erősen megviselt lábbeliben Traian Basescu román államfővel tárgyalt egy újabb készenléti hitel feltételeiről. Vasárnap Franks úr sajtótájékoztatót tartott Bukarestben. Papírról tökéletes román kiejtéssel olvasta fel az IMF küldöttségének legfrissebb megállapításait Románia további sorsáról. Franks egyebek mellett korainak tartotta a bérek és a nyugdíjak emelését.

Tegnap reggel Emil Boc miniszterelnök, a jobbközép demokraták elnöke bejelentette lemondását. Régóta érett ez a lépés, hiszen az utóbbi években a kormánykoalíció meghatározó ereje a megszorítások miatt folyamatosan veszített népszerűségéből. Románia lakossága nagy árat fizetett a piaci elemzők és a valutaalap „mintagyereke” címért. A világgazdasági válság 2009-ben gyűrűzött be keleti szomszédunkhoz, akkor Bukarest kénytelen volt külső segítséghez folyamodni, s a készenléti megállapodás által Románia húszmilliárd eurós hitelt kapott, amelyhez az IMF tizenhárom-, az Európai Unió öt-, míg a Világbank, valamint az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank egy-egy milliárd euróval járult hozzá. A valutaalap szigorú feltételeket szabott a kölcsön fejében, a közalkalmazottak fizetésének huszonöt százalékos csökkentése, az áfa öt százalékpontos emelése, a befagyasztott nyugdíjemelés, hetven kórház bezárása vagy öregotthonná alakítása, a vizitdíj bevezetése csak ízelítő a kíméletlen listáról. A kormány népszerűsége értelemszerűen zuhanni kezdett, a balliberális ellenzék támogatottsága viszont különösebb aktivitás nélkül erősödött, mára Emil Boc miniszterelnök és Traian Basescu államfő neve szitokszóvá vált a közvélemény számára. Tény, a hatalom nem akarta az IMF-re fogni a megszorításokat, hiszen igyekezett elkerülni, hogy bábkormánynak tűnjön. Pedig a fent említett Jeffrey Franks igazi kormányzóként irányította Romániát a nélkülözhetetlen hitelek fejében.

Nyilván most sokan párhuzamot keresnek, találnak Románia jelene és Magyarország közeljövője között, s máris a valutaalap okozta nagy elszegényedést, kilátástalanságot, az Orbán-kormány bukását vizionálják. Nekik érdemes megemlíteni, hogy Romániában a Boc-kabinet már megalakulásakor törékeny többséggel bírt, a miniszterelnök cseréje régóta várható lépés volt Basescu államfőtől. Utóbbi egyébként második mandátumát tölti, ami azt jelenti, hogy 2014-ben nem indul újra az elnökségért. Ennek tudatában Basescu gyakorlatilag minden népszerűtlen döntés bejelentését magára vállalta, így lenullázta ugyan politikai tőkéjét, de megtartotta a kormányalakításnál befolyásos pozícióját. Másrészt a kétségtelenül fájdalmas megszorítások nyomán most az IMF másfél-két százalékos előrejelzést adott ki Románia idei gazdasági növekedéséről, s továbbra sem zárja ki a GDP két százalék fölötti emelkedésének lehetőségét. Bukarest esetéből lehet tanulni, elrettentő példaként emlegetni azonban hiba lenne.

Hozzászólások

  1. 2012. február 10., péntek 20:58
    Hitelért mi is adunk kormányfőt.Bajnait Amerikának,csak soha ne engedjék vissza!
  2. Mich 2012. február 10., péntek 12:19
    Az IMF-nek fontos funkciója van a pénzvilágban, de ugyanakkor úgy működik mint egy maffia! E miatt a kettősség miatt olyan nehéz a kérdés.
  3. Neuhauser 2012. február 10., péntek 08:02
    @basatu2012. február 09., csütörtök 18:57

    basatu, gondolom, te az Operaház előtt hőzöngő csőcselékről beszélsz, ugye?
  4. Neuhauser 2012. február 10., péntek 08:00
    basatu: hol vizionálsz te 700000 "megfélemlített" közalkalmazottat????
  5. basatu 2012. február 09., csütörtök 21:34
    Re Rasdi 2 18:57 Cirka 700000 megfélemlített közalkalmazott van!
  6. basatu 2012. február 09., csütörtök 21:31
    Re Rasdi 2 Sajnos az EU-ból nincs kiszállás,csak ha önszántukból kirúgnak,de ezt nem teszik meg!Abban hogy az EU nekünk ebben a formában nekünk nem jó,ill. hogy be sem kellet volna lépnünk egyetértek veled.Hogy mennyire komoly a helyzet az uniós tagságunkal kapcsolatba ,jól tükrözi a mai EU vitanap.Szinte mindent kénytelen volt elfogadni a magyar miniszterelnök helyettes,ez borzalmas megalázás volt! Az unió olyan adukkal rendelkezik velünk szemben hogy a végkifejlet nem kétséges,azaz az ő akaratuk érvényesül minden területen.Kérdés csak az hogy milyen gondolkozásra vall hogy orbán fejjel ment a falnak?
  7. Rasdi2 2012. február 09., csütörtök 19:28
    @basatu2012. február 09., csütörtök 18:57

    "Bérsétálgatókról" annyit, hogy párszáz embert lehet "bérsétáltatni", meg "kirendelni", de közel félmilliót nem.
  8. Rasdi2 2012. február 09., csütörtök 19:26
    @basatu2012. február 09., csütörtök 18:53
    Néztem részleteket a mai 'vitanapról". Ez csak megerősítette a véleményemet, hogy innen ki kell lépni. A Te írásod is ezt erősíti. Már csak azért is ki kell lépni, mert akkor várhatóan összerogy az egész. Minél előbb, annál kisebb a kísérő kataklizma.
    Megbocsátás? A polgárháború után? Miért? Mert nem volt olyan "pogrom", mint a francia forradalom idején? Ugyan. Az északiak elértek mindent, amit akartak. Szereztek olcsó "szabad munkaerőt", megtörték a déli ültetvényesek gazdasági erejét, és kiterjesztették gazdasági hegemóniájukat az egész Unióra.
  9. basatu 2012. február 09., csütörtök 18:57
    RE Rasdi 2 Kár vitatkozni a bársétálgatók,és a hivatalból ki8kényszerítet közszolgákról,és a környező országokból idefuvarozott béke tüntetőkről,ezek közül sokan azt sem tudták hogy miért vannak itt,hogy mi ez a kirándulás! Túl sok infó bizonyítja az állításaimat!
  10. basatu 2012. február 09., csütörtök 18:53
    Re Rasdi 2 Pénz beszél kutya ugat! Az EU jelenlegi ingatag helyzetében ,egyetlen tagállam sem lóghat ki a sorból,mert az az unió összeomlását eredményezheti,így az unió a pénz fegyver alkalmazásával él,kényszerből,akár a demokrácia ellenében is,jogosan! Lásd az USA polgárháborús korszakát,ott is az erőszak ,a pénz,és a megbocsátás dominált!
  11. Rasdi2 2012. február 09., csütörtök 15:31
    @basatu2012. február 09., csütörtök 14:06

    Először is a "bérsétáltatók" az nem igaz. Mások végeznek "bérsétálást" éppen monstanában.
    Abban viszont egyetértek, hogy az EU "három országban lecserélte a miniszterelnököt". Csak az a piti probléma volna evvel, hogy az EU egyik alapvető deklarált értéke, mégpedig "a sor elején" a "demokrácia". Az epdig egyenesen a tényleges demokrácia ellentéte, hogy egy (külső) hatalmi erő cserélje le egy ország vezetését. Úgyhogy egy olyan hatalomnak, amelyik ennyire megsérti a maga "alapértékeit", az égvilágon semmi jogalapja (legfeljebb az ereje) máson számonkérni más "alapértékeit".
    Ceterum censeo: Ki kell lépnünk az EU-ból.
  12. basatu 2012. február 09., csütörtök 14:06
    Megjegyezném hogy az EU már 3 tagállamba úgy kényszerítette ki a gazdasági változásokat hogy a miniszterelnököket lecserélték,ez így volt Görögországba,Olaszországba,Romániába,és így lesz Magyarországon is.orbán ezt jól látja ,azért csinált hátraarcot minden kérdésbe,követelésbe,és ezért hozta fel a fővárosba a mi pénzünkön a bérsétálókat,hogy felmutasson az EU-nak valamiféle támogatottságot.De az EU és az IMF nem hülyék gyülekezete ,így átlátnak a szitán!
  13. Rasdi2 2012. február 09., csütörtök 11:36
    @Rasdi22012. február 08., szerda 18:31
    Sorry, most látom, hogy elírtam az adónemet. Nem ÁFA, hanem SZJA az egykulcsos.
  14. László13 2012. február 08., szerda 22:05
    Bocnak azért kellett mennie, mert nem tetszett az IMF-nek, hogy nem tudta a románok torkán lenyomni az egészsegügy privatizálásat. Akadozik a végrehajtás, helyebben behajtás. Együtt kell éreznünk a román tüntetőkkel. Nekünk sikerült egy népszavazással kivédeni az egészségügy privatizálását (Orbán egyik nagy bűne a globális profitbirodalom szemében), de a románoknak nehezebb menet lesz, he egyaltalán sikerül. Most majd lesz egy olyan kormány, amelyiket nem zavarják a tüntetések - "majd hazamennek".

    Az IMF eddigi standard modszere: Először: (1) Pénzt kell kivonni oktatásból, nyugdíjrendszerből, egészségügyből, röviden nyúzni a népet. (2) Javítani a bankrendszer helyzetét és kedvezőbb környezetet kell teremteni a multiknak. Ha ez megvan és elfogy a pénz, akkor a következő körben: (3) Privatizálni kell az (1) alatti rendszereket, merthogy az összeomlás szélén vannak. (4) -> ld. (2) Pár év múlva ismét elfogy a pénz. (5) Mást kell privatizálni (aranyat - ahogy gallicus írja -, földet, vizet). (6) -> ld. (2) Ez ismétlődik amíg csak van valamije a szerencsétlen országnak, ami értékes. Az IMF a globális profitbirodalom egyik erőszakszervezete.

    Ennek fényében, ha törlesztünk, az IMF-t nem érdeklik a részletek, kivéve, ha valamilyen más globális érdeket sért, amit csinálunk. Nálunk pl. jó eséllyel azt fogják mondani, hogy vagy megszorítás (ld. fenti (1)), vagy magasabb egy kulcs, vagy újabb (magasabb) kulcsok, és az így befolyt pénzt arra kell használni, hogy hamarabb kivezessük a válságadókat (ld. fenti (2)). Ha másképpen meg tudjuk oldani, hogy törlesztünk és (2) is teljesül, nekik az is jó.

    Ha már tényleg muszály, akkor nekünk az IMF megállapodást úgy kellene megkötni, hogy az elvárásokat elfogadjuk, de csak annak arányában hajtjuk végre, ahogyan lehívjuk a pénzt (és remelem, hogy nem kell pénzt lehívni). Ha azonban így esnek a hozamok és javul a forint, akkor talán nem is lesz szükség az IMF hitelre (ld. török példa). Lassan (EUR = 285 Ft-tól) már gyengíteni kell a Forintot :-)

    Azon veszem észre magam, hogy kezdem elfogadni az egy kulcsos szja melletti érveket. Különösen, ha ilyeneket olvasok:
    http://www.vg.hu/gazdasag/makrogazdasag/elemzok-van-nemi-igazsag-az-ngm-allitasaban-368177
    http://www.napi.hu/magyar_gazdasag/fordulat_a_magyar_koltsegvetesben_itt_vannak_a_reszletek.509914.html
    Annál a jövedelemszintnél, ahol fennáll, hogy a jövedelműket kihordják, azok a magasabb kulcsot is tudják kerülni (ebben igaza van Orbánnak), miközben alacsonyabb kulcs mellett relative kevesebb jövedelmet dugnak el. Ugyanakkor az alacsony szja és társasági adó vonza a termelő beruházásokat. És ahogy hochsteehr írja, ha itt sokan beruháznak, az segíti a szuverenitást és függetlenséget. Ha ez működik, akkor nem kell nekünk sem Euro (a vele járó ESM paktum pláne nem), sem Unió. Meg tudunk állni a saját lábunkon, de az még nagyon sok munka, és a birodalom sem nézi tétlenül. Mindenki szidja Matolcsyt, aztan a végén nehogy kiderüljon, hogy szakmailag zsebreteszi a többieket.

    papy_on_board : Bizony dőlni fog! Ha egyáltalán túléljük, ott fognak csücsülni az írdatlan mennyiségű fedezetlen pénzen, de semmit nem fognak tudni vele kezdeni, mert belepusztult a világ a profitjukba, és senki nem fog dolgozni a pénzükért. Aki megmaradt az a saját élelméért fog dolgozni.
  15. Rasdi2 2012. február 08., szerda 18:31
    @gamma2012. február 08., szerda 13:45
    nem is írtam, hogy ettől nem következett be a várt növekedés, hanem azt, hogy nem következett be az ettől várt növekedés. Más szórend, más jelentés. A lényeg, hogy ettől még nem növekedett be a növekedés. Valószínű, hogy nálunk se fog. Viszont 2-300.000 ember számára még mindig jövedelemcsökkenést jelent (mondta ma Szíjártó). Most gondolkodnak rajta, hogy "pályáztatják a munkaadókat". Vagyis nem csak az államapparátusnak kell dolgoznia a be nem ismerten elrontott (és a romániai példa alapján nem valószínű, hogy növekedést jelentő) egykulcsos ÁFA rendszer miatt, hanem a vállalkozói szektornak is. Újabb adminisztrációs teher, költség. Ráadásul növeli a azt a majdani "söralátétet", ami az adóbevallásokat jelenti.)))
  16. 2012. február 08., szerda 18:18
    Először ugy olvastam,hogy Hitlerért egy kormányfőt.
    Ez a qurva IMF tud meglepetéseket okozni.
  17. gamma 2012. február 08., szerda 13:45
    @Rasdi2 2012. február 08., szerda 11:53
    Lényegtelen ... mert valóban csak ajánlás volt. De nem ettől nem következett be a várt növekedés és semmiféle hátrányt nem generált. Teljesen más okokat kell ott keresni
  18. papy_on_board 2012. február 08., szerda 13:16
    Jelentőségéhez képest túl sokat foglalkozunk az egykulcsos adóval.
    Minden gazdasági rendszernél két szempontot kell figyelembe venni:
    -- hogy működik amikor már be van járatva?
    -- mennyi idő alatt lehet átállni rá, és ez milyen (mekkora) zavarokat okoz az átmeneti időben?
    Az egykulcsos adó jelenlegi gyenge pontja a második bajuszban van.

    Románia problémája sokkal-sokkal szélesebb, mint az egykulcsos adó. És korántsem csak Románia, hanem az egész euroatlanti világot ugyanaz a rettenetes féreg rágja, pusztítja: a mérhetetlenül aljas pénzügyi rendszer!
    1.) nagyon kiváló történelmi áttekintés ennek a kialakulásáról:
    http://video.google.com/videoplay?docid=-1509230126993333797&ei=lHlUS5uADIeM2ALD3vXVDg&q=p%C3%A9nzurak#
    3 és fél órás film, de letölthető, apránként megnézhető. A "hintáztatás" módszere az eleje környékén van, és NAGYON AKTUÁLIS! Itt nemcsak történelemről van szó, hanem a jelenről is.

    2.) A jelenlegi rendszer működése a betagozódott országokban:
    első rész: http://www.youtube.com/watch?v=A28QXONS2Mg
    8 részes, egyenként kb. 15 percesek. Az előadó fiatalember nem kifejezett szónok, de érdemes kivárni, mert amit kimond, az fontos.

    Az eladósodás alaptulajdonsága ennek az irtózatos rendszernek, amely lassan fenntarthatatlanná válik. Valamilyen irányba dőlni fog, csak az a kérdés, hogy merre. Szerintem ezt a rendszer kiagyalói és fenntartói is tudják, és felkészültek rá (SAJNOS!!) Jó lenne tudni, hogy mit agyaltak ki, és még jobb lenne, ha végre melléfognának.
  19. 2012. február 08., szerda 13:03
    Rosszul kezdték a sorrendet. O.V- val kellett volna kezdeni.
  20. gallicus 2012. február 08., szerda 12:01
    Korrekció:
    A fizetéseket 25%-l, a nyugdíjakat 15%-l vitték le Romániában.
    Nincs nyugdíj, ha nem kap IMF hitelt RO.
    Még 156tonna aranya van R O-nak, M O-nak 6to, erre fáj a foga a nyugatiaknak.
    RO hamar Görögország útjára lép, nem kell kettő év!
  21. Rasdi2 2012. február 08., szerda 11:53
    @gamma2012. február 07., kedd 20:14
    katalin nem is azt írta, hogy "bevezette", hanem azt, hogy "bevezettette". Ez tulajdonkép valóban "ajánlás" volt, csak nagyon nyomatékos egy "ajánlás" esetleg "hitelfeltétel"?

    Egyébként a román példa mutatja, hogy nem hozza azt az eredményt, amit várnak tőle, de a hátrányai mutatkoznak. Ha másban nem is, elég hátrány az a kapkodás, amivel a különböző "kompenzáló" intézkedéseket hozzák. Igencsak nagyra növelik azt a "sörösalátétet", amire majd az adóbevallást el lehet készíteni. A munkanélküliség ellen nem a felesleges munka (nehezebb és hosszabb adóbevallás) kreálásával kell harcolni.
  22. hochsteehr 2012. február 07., kedd 21:12
    "Bukarest esetéből lehet tanulni, elrettentő példaként emlegetni azonban hiba lenne."

    Jo, István tanuljunk. Első lecke:

    Ezt bármilyen szemszögből nézzük, az IMF egy undok Shylock, aki mindenben, meg abban is hogy kinek imádkozzunk, be akar szólni (és szol is!). Hogy állandóan IMF-ezunk nagy reszt azért van mert EU/NATO tagok vagyunk, és ha kell pl. kölcsön, azt nem lehet olyan állam(ok)tol amelynek háború eseten minket porra kell hogy zúzzon. Szinten nem lehet olyan államoktól amelyek irtóznak EU/NATO-tol mert úgy érzik (tévesen ?) az egy elvadult koloniális haderő amely egyenlőre testvér nemzeteket hódit, de nem sokkara esetleg rajtuk a sor. Miért nem veszünk kölcsönt pl. Kínától vagy Oroszországtól ?

    Tehát nagy előny semlegesnek lenni. Nem csak hogy meleg háború eseten kint maradhatnánk a veres harcokból és az atom holokausztból ami modern csatapátékkal jár, de a befektetési és üzleti szféráknak növekedésével járna. Es mindez olyan ön-kölcsönható rendszer, mert minél több különböző befektetoink vannak, annál kevesebb a valószínűség hogy valamelyik is megtámad, egyik sem akarna saját befektetését megsemmisíteni.

    Egy semleges ország (mint Svájc) sokkal nagyobb biztonságban erezheti magát és sokkal előnyösebb üzleti partner mint jelenleg Mo. Ideje hogy levessük láncainkat ? Kitol véd meg minket az EU/NATO?

    Es azok akik abban a gyönyörű, keresztény, kultur, demokratikus európaban ereznek jól magukat, vegyek tudomásul hogy ezek a jelzők EU/NATO-ra nem vonatkoznak, sőt, ha nem fogjak be a szájukat (és nem törölik az offenzív mondatokat az alkotmányból) az EU/NATO légycsapó útban van, jönnek az IMF ejtőernyősei!

    Holnap a második lecke. Es erről kifoglak kérdezni. Puszi.
  23. gamma 2012. február 07., kedd 20:14
    @
    katalin 2012. február 07., kedd 19:39

    Nem ő vezette be, csak ajánlotta. Egyébként gazdasági növekedést remélt, hogy nem jött be, az nem az adó hibája. Az IMF elfeledkezett arról, hogy a multik előtt ő is piti kis kutyus és ott nem dirigál, hanem szolgál ....
  24. katalin 2012. február 07., kedd 19:41
    Rasdi2 2012. február 07., kedd 17:16

    Értem.

  25. katalin 2012. február 07., kedd 19:39
    @gamma 2012. február 07., kedd 16:31

    ... remélem ez így is marad...
    de mit akart elérni az IMF azzal hogy bevezettette Ro-ban ezt az adózást?
  26. Rasdi2 2012. február 07., kedd 17:16
    @katalin2012. február 07., kedd 14:30

    Az érvelés téves. Minél nagyobb valakinek a jövedelme arányait tekintve annál nagyobb az import- és luxusfogyasztása. Ennek következtében minél magasabb jövedelemszint mellett történik, annál kisebb mértékben növeli a jövedelemnövekedés a hazai termelést (és evvel a "szentséges mutatót", a GDP-t.) Azt, hogy miért ragaszkodnak hozzá annyira, nem tudom.
  27. gamma 2012. február 07., kedd 16:31
    @katalin 2012. február 07., kedd 14:42

    Igen, tudom, hogy arra gondolsz ....
    Hát azért, mert itt nem sikerül (t) eltávolítani a kormányfőt, ott pedig simán megtehették. Románia pedig engedelmes a népe kárára, Magyarország nem egészen ....
  28. katalin 2012. február 07., kedd 14:43
    @gamma

    az 1kulcsos adóra gondolok.
  29. katalin 2012. február 07., kedd 14:42
    @gamma

    Kedves Gamma!

    Vajon az miért van, hogy amit ott ajánlottak, azt itt a kiszivárogtatott feltételek szerint, töröltetni akarnak?
  30. katalin 2012. február 07., kedd 14:30
    rasdi2

    a kormány és matolcsy állítják, hogy jó ez az adórendszer, mert akiknek több marad ezáltal, azok a fogyasztást segítik ill. elköltik. azt mondják ez hosszabb távon mutatkozik meg. szerintem már megváltoztathatták volna - bármire hivatkozhattak volna ha menet közben úgy gondolnák hülyeséget csináltak.

Új hozzászólás írása

Hozzászólás elküldéséhez előbb be kell jelentkeznie!

Hirdetés
Hirdetés
Időpont
2012
05
25
Megye
Város
Mozi
KERESÉS

Fülbevaló