Körmendy Zsuzsanna

Ne relativizáljunk!

Magyar Nemzet, 2012. szeptember 19., szerda 00:01
Áder János a recski emlékparkban elutasította a bűnök relativizálását. „A bűnt bűnnek, a bűnösöket bűnösnek, az áldozatokat pedig áldozatnak tekintjük.” Az ember azt hinné, egy huszonkét éve szabaddá vált országban, a történelem rettentő fejezeteinek ismeretében ebbe aztán tényleg nem lehet belekötni. De bele lehet. Baloldali laptársunk publicistája ezt mindenesetre megkísérelte. Relativizáljunk! – ezt a felszólítást adta jegyzete címének.

Szerinte, mivel minden relatív, aki nem relativizál, az abszolutizál. Kádár, amikor börtönben volt, áldozat volt, előtte meg utána viszont bűnös. A munkatáborban voltak ávósok is, „olyik az egyik héten még az Andrássy úton vert, a másik héten már őt verték Recsken”.

Különös okfejtés, és egyáltalán nem egyedi. Eszerint egy ember hol áldozat, hol bűnös. Attól függ, mit ad elő a történelem, amelynek viharos tengerén ide-oda hányódunk. Eszerint hol ávósok vagyunk, akik vernek, hol meg áldozatok, akiket vernek.

Csakhogy ez nem így van. Ez, hogy úgy mondjam, stilizált ávós szemszög. A recski tábort ugyanis nem azért hozták létre, hogy az önmaga gyermekeit fölfaló sztálinista–kommunista hajcihő félretolt figuráit ott dolgoztassák. A recski tábort ártatlan emberek megbüntetésére hozták létre, akiket elnyomorodásig dolgoztattak. Ne keverjük a dolgokat, amelyek úgysem fognak keveredni soha! Formállogikailag hibátlan, hogy aki nem relativizál, az abszolutizál, de filozófiailag igaz-e? Dehogy az! Miért abszolutizálna az, aki a dolgokat pontosan néven nevezi, és értékükön méri? Kosztolányinak talán elment a józan esze, amikor Marcus Aureliusról azt írta: „tapintja merészen a görcsös, a szörnyü / Medusa-valóság kő-iszonyatját / s szól: »ez van«, »ez nincsen«, / »ez itt az igazság«, »ez itt a hamisság«”? Miért tisztelte úgy azt, aki a kettőt tiszta fejjel, bölcsen és bátran megkülönböztette? Ahelyett, hogy fölszólt volna a szoborhoz: Te Marcus, tudod, mit? Relativizáljunk!

Ha nem az a célunk, hogy a kommunista diktatúra áldozatait balekoknak, vagy a rosszkor volt rossz helyen cinizmusával véletlen történések hajótöröttjeinek, s relativizáló dühünk eredményeképpen valóságos vagy potenciális bűnösöknek állítsuk be, akkor rá kell döbbennünk: a huszadik század történéseire különösen jellemző, hogy az áldozati szerepkörbe az emberek többnyire nem akaratlagosan léptek be. A bűnöket viszont többnyire akarattal követték el. A hol bűnösök voltak, hol áldozatok szemlélet nem a történéseket, hanem a bűnöket relativizálja. Azt akarja elhitetni, hogy csak a véletlenen múlt, kiből lett hóhér, és kinek a feje került a hurokba. Pedig ez nem így van. Nagy Imrét sem azért szeretjük, mert sokat élt Moszkvában, hanem mert egy halálosan kiélezett szituációban nem vállalta a hóhérszerepet. Arról lenne szó, hogy ő is egyszer bűnös volt, egyszer meg áldozat? Nem. Saját személyes döntése, helytállása miatt került az akasztófa alá.

S akkor még nem is szóltunk azokról, akik áldozati szerepkörből egy másik áldozati szerepkörbe vándoroltak, mint Angyal István, aki hazajött a koncentrációs táborból, s nem sokkal később ’56-os szerepe miatt a kommunisták fogták perbe, és végezték ki. Az nem úgy van ám, hogy az ember hol akasztat, hol akasztják. Akit embernek nevezünk, az – különösen a zsidó–keresztény kultúrában – nem öl és nem ölet. Aki pedig az embert megöli vagy megöleti, az bűnös. Ezért maradjunk abban, hogy a bűnösök nem áldozatok, és az áldozatok nem bűnösök. Mint a víztől az olajfolt, a kettő egymástól elválik. A legtöbb kivégzés, a politikai foglyok legnagyobb tömege mégiscsak ott volt, ahol a terrorállamok akár a legcsekélyebb ellenállást is megtapasztalták. Ha ennek tudatában vagyunk, könnyebb lesz az eligazodás. Relativizálás nélkül.

hirdetés
Tollhegyen
Poznan példája
Pilhál György
A magyarságnak példát mutató lengyel népről szólt az a hatvan évvel ezelőtti június 28.
hirdetés
G-Közép
Bud Spencer (1929–2016)
Gazda Albert
Kár érte: kiváló ügynök volt – de ez az élet. Hiába nincs többé, a pofonok velünk maradnak.
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 18:54
  2. 18:50
  3. 18:41
  4. 18:26
  5. 18:19
  6. 18:18
  7. 18:11
  8. 18:00
  9. 17:48
  10. 17:38
  11. 17:36
  12. 17:30
  13. 17:26
  14. 17:24
  15. 17:10
  16. 17:08
  17. 17:07
  18. 17:03
  19. 16:55
  20. 16:41
  21. 16:31
  22. 16:31
  23. 16:26
  24. 16:22
  25. 16:17
  26. 16:12
  27. 16:09
  28. 16:05
  29. 16:04
  30. 16:03
  31. 15:59
  32. 15:52
  33. 15:44
  34. 15:42
  35. 15:40
  36. 15:33
  37. 15:18
  38. 15:18
  39. 15:04
  40. 14:49
  41. 14:39
  42. 14:33
  43. 14:18
  44. 14:18
  45. 14:08
  46. 14:07
  47. 13:57
  48. 13:55
  49. 13:41
  50. 13:40
  51. 13:35
  52. 13:29
  53. 13:19
  54. 13:18
  55. 13:07
  56. 13:05
  57. 13:04
  58. 12:50
  59. 12:42
  60. 12:41
  61. 12:37
  62. 12:24
  63. 12:21
  64. 12:11
  65. 12:00
  66. 11:59
  67. 11:55
  68. 11:53
  69. 11:49
  70. 11:42
  71. 11:41
  72. 11:37
  73. 11:33
  74. 11:30
  75. 11:21
  76. 11:19
  77. 11:14
  78. 11:13
  79. 11:06
  80. 11:05
  81. 11:04
  82. 10:56
  83. 10:56
  84. 10:49
  85. 10:47
  86. 10:45
  87. 10:35
  88. 10:34
  89. 10:26
  90. 10:24
  91. 10:23
  92. 10:11
  93. 10:10
  94. 10:04
  95. 09:58
  96. 09:50
  97. 09:45
  98. 09:44
  99. 09:40
  100. 09:39
hirdetés

Hozzászólások - 51 db

A hozzászólások mutatása