Nagy Vajda Zsuzsa

Piszkos munka

Magyar Nemzet

2012. június 05., kedd 00:01
Eléggé népszerűtlen dolog nyíltan tiltakozni az ellen, hogy Magyarországon megkurtították a világviszonylatban is kimagaslónak számító nyolcmillió forintos jegybankelnöki fizetést. Az Európai Bizottság ennek megfelelően ki is tért e hálátlan feladat elől, és zöld jelzést adott a hazai jegybanktörvény módosításának Simor András bérének helyreállítása nélkül. Ráhagyta a piszkos munkát az Európai Központi Bankra (EKB) és a Nemzetközi Valutaalapra (IMF), amelyek jól láthatóan a feladatnak igyekeztek megfelelni, és „szakmai alapon” a jegybankelnök keresetének a rendezéséhez kötik a tárgyalások megkezdését a védőhálóról. Ezenkívül kifogásolják például az új alelnök kinevezésének a lehetőségét, a monetáris tanácstagok számának bővíthetőségét (ez ügyekben az unióval elvi megállapodás született), illetve aggályosnak tartják a hatáskörök eloszlását a jegybank vezetése és a tanácstagok között. Nem mellékesen mostanra kiderült tehát, hogy a valutaalapnak mégiscsak vannak külön elvárásai. Korábban Brüsszelre hárították a felelősséget, azt nyilatkozták, hogy a tárgyalások megkezdéséhez a kabinetnek az unióval kell rendeznie a vitás kérdéseket.

Nem ez az első alkalom az elmúlt fél évben, amikor úgy látszik, hogy példát statuálnak a nemzetközi szervek az országgal. Rendre olyan ügyekbe kötöttek bele, amelyek arról árulkodtak, hogy különböző országok esetében kettős mércét használnak, ráadásul sokszor olyan kéréseket fogalmaztak meg, amelyek az előző kormányok idején nem okoztak fennakadást. Így például kifogásolták azt, hogy a kormány képviselője részt vegyen a monetáris ülésen, illetve el kelljen küldeni a kabinetnek a tanács által tárgyalt napirendi pontokat. A kormány engedett, és a parlament elé terjesztette – több más kérés teljesítésével együtt – a jegybanktörvény szóban forgó részeinek módosítását. Tegnap meg is lehetett volna a zárószavazás a témában, ha nem indít el egy újabb lavinát a jegybanki függetlenség állítólagos megsértésével kapcsolatban az EKB és az IMF. Ennek vészjósló hatásai a forint árfolyamán és a kockázati felárak megemelkedésén keresztül erőteljesen érződtek. A zuhatagot végül Varga Mihály, a tárgyalásokért felelő tárca nélküli miniszter állította meg azáltal, hogy a jogszabály módosításának halasztását kérte. Ezzel lehetőség nyílik arra, hogy a kormány az uniós központi bankkal és a valutaalappal is közös nevezőre juthasson, és egy kalap alatt megtörténjen a jogszabály hozzáigazítása a nemzetközi elvárásokhoz.

Nagy hiba lenne, ha az ország vezetői – ahogy azt az ellenzék egyik fele szeretné – a tárgyalások mihamarabbi lezárása érdekében minden kérésnek eleget tennének. Legalább ilyen nagy tévedés lenne – ahogy azt az ellenzék másik fele szorgalmazza – elzárkózni az együttműködéstől. Mindkét megoldás sokkal egyszerűbb, mint lépésről lépésre végighaladni a vitás pontokon, mégis ez az egyetlen esély, hogy Budapest szakítson azzal a politikával, amely az országot a jelenlegi kiszolgáltatottságba kalauzolta.

Az IMF múltbéli hibáit ismerve indokolt az óvatosság, ha arról van szó, hogy egy ország az általa javasolt receptet kövesse vagy sem. Számos szakember – köztük Nobel-díjas tudósok – gondolja úgy, hogy az 1997-es kelet-ázsiai válság annak következtében alakult ki, hogy a valutaalap nyomást gyakorolt a térség központi bankjaira. Ha valaki tehát azt javasolja, hogy mérlegelés nélkül tegyük azt, amit mond egy olyan szervezet, amely nemrég ekkorát tévedett, az nem képviselheti az ország érdekeit. Az feltehetőleg muníciót gyűjt saját politikai ambícióihoz, a külföldi szervek kegyeire, esetleg támogatására pályázik.

Hirdetés

Hozzászólások

  1. ÁRPÁDHÁZI 2012. június 09., szombat 14:04
    @nanehogymá!
    2012. június 09., szombat 06:47....Természetesen bátor vagyok a válaszhoz: a bort.

    Csak nem a kövidinkát?....Vigyázz mert az vakít....

    ....
  2. nanehogymá! 2012. június 09., szombat 06:47
    ÁRPÁDHÁZI 2012. június 07., csütörtök 13:32: "Álmos pajtás,...Te mit tartasz szentnek?.... elég bátor leszel a válaszra?"

    Bocs, kisbarátom, csak most olvastam a hsz-edet.
    Természetesen bátor vagyok a válaszhoz: a bort.
  3. ÁRPÁDHÁZI 2012. június 07., csütörtök 13:32
    @nanehogymá!...2012. június 06., szerda 07:06....Akkor már nem lesz semmi problémád vele, mert a vezír minden tettét szentnek tartod...

    ....én csak egy dolgot tartok szentnek....az Árpád-sávos Anyazászlót....nekem ez olyan mint Izrael fiainak a 7 ágú Menóra....
    Álmos pajtás,...Te mit tartasz szentnek?.... elég bátor leszel a válaszra?


    7.7.7
  4. gamma 2012. június 06., szerda 19:31
    @nem-mindegy 2012. június 06., szerda 18:21

    Örvendezzél is eftás és légy megnyugodva, továbbra sem fogom elveszíteni a fonalat. Veletek könnyű, magatok kínáljátok .... ...:-)
  5. nem-mindegy 2012. június 06., szerda 18:21
    gamma 2012. június 06., szerda 08:25

    Örülök, hogy meg tudod ítélni a munkáját. Örülök, hogy véleményt is tudsz alkotni róla. És örülök, hogy ennyi butaságot összehordva sem veszíted el a kiadott fonalat. Csak így tovább a lenini úton elvtárs!
  6. Rasdi2 2012. június 06., szerda 12:01
    @nanehogymá!2012. június 06., szerda 11:38

    Sejtem. Ezért leszek felháborodva, ha esetleg mégis Surányi et. lesz a "befutó". De vagyok annyira nem naív, hogy ebből a szempontból Járai sem különb. Ő is ugyanabba a fészekbe való. Ugyanúgy a nemzeteken kívüli pénzvilág embere.
  7. gamma 2012. június 06., szerda 11:51
    @Rasdi2 2012. június 06., szerda 11:30

    Nem biztos az sem, kedves Barátom! Hiszen alapjában véve teljhatalma van és azt csinál, amit akar és akkor tűnik el az országból, amikor akar ...
    És ezt az itt vinnyogók is sejtik és tudják és éppen ennek szurkolnak ...
  8. nanehogymá! 2012. június 06., szerda 11:38
    Rasdi2 2012. június 06., szerda 11:26

    Rasdi barátom, minden - neked joggal kijáró - tiszteletem mellett azt kell mondjam: naiv vagy. Semmi nem lesz nyilvános...
  9. Rasdi2 2012. június 06., szerda 11:30
    @gamma2012. június 06., szerda 08:25

    Na igen. Az "átpasszolás" persze nem 100 %-os, hanem olyan devizában történő tartása, vagy olyanba konvertálása, amelynek romlik az árfolyama. Ezt "megmagyarázni" is nagyon könnyű, hisz "senki se lát a jövőbe", és a "szakmai előjelzések alapján nem volt várható".
  10. Rasdi2 2012. június 06., szerda 11:26
    @nanehogymá!2012. június 06., szerda 07:06

    Remélem, nem teszi. De a jövőbe nem látok. Mindenesetre egy ellen minden erővel tiltakozni kell az IMF tárgyalások során: a magyar kormány tevékenységét korlátozó követelmények titokban tartása ellen. Azaz ha az IMF beleszólást követel akár a maga akár a pénzügyi intézméynrendszer bármely más tagja számára akár explicit akár implicit formában a jegybankelnök kinevezésébe, annak nyilvánosnak kell lennie. Ez tükrözné a legpregnánsabban a "függetlenség" hazugságát, és a tényleges függőséget. Mivel a helyzet ebből a szempontból hasonló a trianoni diktátumhoz, ha ez valóban megtörténik, és tartalmazza ezt a kritériumot, abban az esetben még Surányi MNB elnökségét is elfogadom. De ez legyen annyira nyilvános, mint a trianoni diktátum volt.
  11. nanehogymá! 2012. június 06., szerda 10:55
    gamma 2012. június 06., szerda 08:25: "Aztán van itt még egy "apróság": mi a biztosíték, hogy mielőtt távozna, az egész devizatartalékot át nem passzolja valamiféle külföldi pénzintézetbe, üresen hagyva - de teljesen- az egész magyar állam és országkasszát?"

    Köszönjük Emese...
  12. nanehogymá! 2012. június 06., szerda 10:53
    Kanyamadar 2012. június 06., szerda 10:01

    Nem, kedves Kányamadár, teljesen egyetértek a sugallatoddal. Az egyetlen és utolsó esélyünk ebben az életben a vezíred, ha őt elzavarják, akkor következik a nemzethalál. Én csak ezt sürgetem...
  13. Kanyamadar 2012. június 06., szerda 10:24
    nem-mindegy 2012. június 05., kedd 18:45
    "Ha valamit leírsz, az úgy van. Ha valamit nem ismersz, az nem létezik. Ha valami gondot okoz számodra terelsz. Ha nincs mondanivalód, kérdezel. "

    De szép példája a projekciónak.

    Tehát:
    Tiltakozott-e az EB és ez EKB az MNB-t érintő módosítások ügyében Járai ideje alatt? Naná.

    Konkrétan kiket döntött nyomorba Orbán? Kik is vonultak az éhségmenetben? Provokátor, hangsebesség felett autózó (az elszámolása szerint) képviselő, olyan polgármester, akinek a települése az Orbán kormány alatt megduplázott juttatásokat kapott...

    Mesélj még, hadd röhögjek, hogy csak ennyi futja a népszabóságnál.
  14. Kanyamadar 2012. június 06., szerda 10:01
    @nanehogymá! 2012. június 05., kedd 21:49
    És aztán jön a sültgalamb?
  15. László13 2012. június 06., szerda 09:33
    Re: ÁRPÁDHÁZI 2012. június 06., szerda 03:12

    És most mennyi is az aranyár? http://www.aranymagyarorszag.hu/arany-arfolyam Itt nem néhány százalékos buktáról van szó.
  16. gamma 2012. június 06., szerda 08:25
    @nem-mindegy 2012. június 05., kedd 18:04

    Akkor még egy hajszálnyi (olyan hajókötél vastagságú) különbséget is tisztázzunk. Jelen bitorló jegybankelnök nem dolgozik semmit, vagy amit csinál, azt az ország kárára csinálja! Úgyhogy értelmetlen állítás, hogy "ellehetetlenítik a munkáját". Amit nem végez, azt nem lehet ellehetetleníteni.
    Aztán van itt még egy "apróság": mi a biztosíték, hogy mielőtt távozna, az egész devizatartalékot át nem passzolja valamiféle külföldi pénzintézetbe, üresen hagyva - de teljesen- az egész magyar állam és országkasszát?
  17. nanehogymá! 2012. június 06., szerda 07:06
    ÁRPÁDHÁZI 2012. június 06., szerda 03:12:"Ezért Surányi elvtársat azóta se vonta felősségre senki"

    De jövőre majd éljenezni fogod, mikor a vezíred ismét kinevezi jegybankelnöknek. Akkor már nem lesz semmi problémád vele, mert a vezír minden tettét szentnek tartod...
  18. ÁRPÁDHÁZI 2012. június 06., szerda 03:12
    @Rasdi2
    2012. június 05., kedd 20:15....Ha jól emlékszem az MNB aranytartalékát nagyon "jól" eladta.

    Jól emlékszel....



    "65 tonna arany


    Surányi György jegybankelnöksége alatt a Magyar Nemzeti Bank aranytartalékának nagy részét eladták és főként dollárra váltották. A mintegy 65 tonna nemesfémet 370 dolláros unciánkénti áron értékesítették. Surányi akkar azzal magyarázta a széles körű megütközést keltett tranzakciót, hogy a vásárolt devizák hozama jóval magasabb lesz majd, mint az aranyé lenne.

    Később az amerikai valuta értékének romlása miatt a jegybank fokozatosan áttért a dollárról az euróalapú tartalékokra, így védekezve a dollár árfolyamcsökkenéséből adódó veszteségek ellen. Szakértők szerint az aranytartalék felélése legfeljebb csak rövid távon hozhatott pozitív eredményt, közép- és hosszú távon azonban – az arany drágulása miatt – több milliárd dolláros veszteséget okozott. Ezért Surányi elvtársat azóta se vonta felősségre senki."


    7.7.7
  19. nanehogymá! 2012. június 05., kedd 21:49
    TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS:
    Orbán folyamatosan alulteljesít, elmarad az elvárásoktól, csalódást okoz két éve. Ha 2013-ban sem sikerül beindítania a gazdaságot a tényleges (tehát nem megmagyarázott!) növekedés irányába, akkor nem kaphat több esélyt: a jó büdös francba el kell zavarni!
  20. Rasdi2 2012. június 05., kedd 20:15
    @László132012. június 05., kedd 17:07

    Ha jól emlékszem az MNB aranytartalékát nagyon "jól" eladta. Mennyit vesztett az ország azon, hogy arany helyett devizatartalékai vannak?
  21. nem-mindegy 2012. június 05., kedd 18:45
    Igazad van Madár!

    Ha valamit leírsz, az úgy van. Ha valamit nem ismersz, az nem létezik. Ha valami gondot okoz számodra terelsz. Ha nincs mondanivalód, kérdezel.

    Jó szórakozást!
  22. Rasdi2 2012. június 05., kedd 18:37
    @ezmiez2012. június 05., kedd 13:41

    Jól írod, hogy HIVATALOSAN nem. Én is így értem, amikor a függőséget írom. Azt nem mondják ki, HIVATALOSAN nem is függ. De mivel nem áll magában a jegybank, a deklarált függetlenség, egy ki nem mondott más függőséget takar.
    Egyébként a vagyon léte nem garancia a korrupciómentességre vagy függőség nélküliségre.
  23. Kanyamadar 2012. június 05., kedd 18:36
    nem-mindegy 2012. június 05., kedd 17:28
    "Tévedtem volna?"

    Vagy hazudsz, így van. Nem mellesleg mit is kellett volna az ellenzéknek csinálni, mert az sikerült nem megválaszolnod...

    Persze Járaivel nem babráltak ki, ugyan:
    http://hu.wikipedia.org/wiki/J%C3%A1rai_Zsigmond#A_Monet.C3.A1ris_Tan.C3.A1cs_kib.C5.91v.C3.ADt.C3.A9se

    Csak az EKB meg az EB rinyált miatta...

    No meg azt is sikeresen nem válaszoltad meg, hogy kiket is taszított nyomorba a kormány/fidesz/Orbán...

    Csak mondod amit a népszabóságnál...
  24. Rasdi2 2012. június 05., kedd 18:33
    @szamok_embere2012. június 05., kedd 13:32

    Ezt a hozzászólást harmadszor írom. (Talán mert ütközik a jelenlegi alaptörvénnyel?)

    Többféle megoldás létezik. Az első egy közismert rendszer. Az esküdtszéki rendszer az USA-ban, ahol a bíró csak az eljárás törvényességét biztosítja, a döntést a hatalomtól független esküdtszék hozza. (Ráadásul ott a törvényhozás két háza is, meg a végrehajtó hatalom - az elnök - is önálló legitimitással rendelkeznek.)

    De önálló legitimitást biztosíthat, ha a választott törvényhozó hatalom mellett egy közvetlenül választott államfő van, aki a saját döntése alapján nevezi ki a végrehajtó hatalom meg az igazságszolgáltató hatalom fejét. Ebben az esetben a három hatalmi ág legitimitása egymástól független.
  25. nem-mindegy 2012. június 05., kedd 18:04
    Gamma!
    Egy hajszálnyi különbségre szeretném felhívni a figyelmedet. Nem váltják le, de:
    -akkoron nem találtak ki, nem tettek semmi olyat, amivel munkája lehetetlenné vált.
    -most, ha kell még az ördöggel is, hogy csak ne maradjon, vagy ha marad, ne legyen jogköre, ha marad jogköre, az bármi módon elvonható, felülírható legyen. (Fülkeforr. 2/3 ostoba értelmezése bármiről, ami nekik -érsd viktoka főtiszteletű elvtársat- akadályt jelent.)
  26. gamma 2012. június 05., kedd 17:55
    @nem-mindegy 2012. június 05., kedd 17:26

    De ugyebár azt is tudod, hogy azon utódok utódai - vagyis a jelenlegiek - sem váltották le kinevezettet, hanem ostoba módon megvárják, míg mandátuma lejár ... Vagy nem így van?
  27. nem-mindegy 2012. június 05., kedd 17:28
    Szépséges Madár!

    "elverjenek üszkve 30 milliárd eurót a nagy semmire"... Vagyis mire? Eddig abban a hitben éltem, hogy zsebre tették, ellopták. Tévedtem volna? :))))
  28. nem-mindegy 2012. június 05., kedd 17:26
    Sok László!

    Bölcsességed határtalan, meghajlok tájékozottságod és tudásod előtt. De tudod, ugye, hogy a legokosabb zorbán elvtárs kit nevezett ki anno, és azt is, hogy kit váltott le anno. Azt is tudod, hogy utódai nem váltották le a kinevezettet, ostoba módon megvárták, míg a mandátuma lejár. Tudod, miről van szó, ezért nem is merlek emlékeztetni, becses idődet rabolni. :)
  29. nem-mindegy 2012. június 05., kedd 17:22
    Madár!

    Sokadik zorbán elvtárs semmiért sem felel. Ő maga a tökély, maga a jóság és maga az ész. Ezért hagyják el oly sokan a pártja támogatását, ezért van méltatlanul a népszerűségi rangsor utolsó részében.

    Minden világos madár! Már csak Te maradtál neki. Sok sikert a hantához, az ésszerűség látszata kerüléséhez. :)
  30. László13 2012. június 05., kedd 17:07
    Nem lennék meglepve, ha kiderülne, hogy az IMF Surányit akarja Orbánra erőltetni jegybank elnöknek.

Új hozzászólás írása

Hozzászólás elküldéséhez előbb be kell jelentkeznie!

Hirdetés
Időpont
2013
05
20
Megye
Város
Mozi
KERESÉS