Jámbor Gyula

Trükkök százai a Malévnál

Magyar Nemzet, 2012. július 13., péntek 00:01
Ki a felelős a nemzeti légitársaság csődbe meneteléért? Az a kormány, amely egy rossz privatizáció során megvált tőle, az, amely megkérdőjelezhető feltételekkel vásárolta vissza, vagy az, amelyik elszenvedte a végzetes európai uniós döntést?

A Bajnai-kormány pénzügyminisztere, Oszkó Péter szerint a hibás privatizáció volt az eredendő ok. Veres János, az érintett privatizátor politikus minapi parlamenti meghallgatásán meg azt bizonygatta, a visszaállamosítás vezetett a Malév brüsszeli elmeszeléséhez, vagyis a hibás nem más, mint Oszkó. Persze emellett mindkét volt miniszter azt gondolja, ők maguk mentették meg a csődtől a légicéget, és közösen a Fidesz-kormányt hibáztatják, hiszen a Malév csődje – nincs miért vitatni – a polgári kormány működése idején történt.

A 2010 óta kormányzó Fidesz politikusai ezzel szemben sokszor elmondták, hogy egy ellehetetlenült Malévot örököltek meg, amelynek minden fontosabb döntéséhez a többségi jogokkal rendelkező kisebbségi tulajdonos orosz állami bankot kellett körüludvarolni. Az is tény, hogy az Európai Bizottság január eleji döntésének indoklásában a Malév 2007 és 2010 között a privatizációval és az újraállamosítással kapcsolatban kifizetett összeget jelölte meg. Ismeretes, hogy a Gyurcsány-kormány 2007-ben egy 76 millió eurós – 24 milliárd forintos – hitelt vállalt át a Malévtól. A jelenlegi kormány ezek alapján joggal mondhatja, amit az európai verdikt is alátámaszt, hogy Veres és Oszkó pénzügyminiszter urak a felelősek a csaknem hetvenesztendős magyar nemzeti légitársaság csődbe meneteléért. Mindez magyarázza, de nem változtatja meg a tényt, hogy a Malév február 3. óta nem repül. És az is tény, hogy a Fidesz-kormánynak volt másfél éve arra, hogy elkerülje a nemzeti „légi katasztrófát”. Nemcsak a korábbi pénzügyminiszterek, de az iparágat jól ismerő szakértők is elmondták, sok nemzeti légitársaság volt már hasonló helyzetben, mint a Malév, és mégis találtak megoldást arra, hogy elkerüljék a csődöt, vagy más cég keretein belül indítsák újra a szolgáltatást.

Az uniós szabályozás lényege, hogy a légi közlekedés – a verseny fokozása, a költségek lefaragása, végső soron a repülőjegyek árának leszorítása érdekében – liberalizált piacon folyik. Ez azt jelenti, hogy bárki, akinek befektetni való pénze van, és megfelel az előírásoknak, létrehozhat és üzemeltethet légitársaságot. Csakhogy a verseny tisztasága sérül, ha az állami tulajdonban lévő légitársaságok számíthatnak támogatásra, miközben a magáncégek nem. Számos nagynevű állami légitársaság vérzett el az uniós előírások miatt az elmúlt évtizedben, csakhogy legtöbb esetben a kormányok gondoskodtak a pótlásukról. A recept tehát ismert, s a jelenlegi kormány is élhetett volna vele. A Fellegi Tamás vezette fejlesztési tárca tárgyalt is a Malév-utód gründolásáról kínai, török és spanyol szakmai befektetőkkel. A tárgyalások azonban – mint tudjuk – nem vezettek eredményre.

A maga és kormánya hírnevét védő Veres János a parlamenti vizsgálóbizottság előtt elárulta, hogy a Malév életben tartására „trükkök százait” kellett bevetniük. Vagy hogy a Malév privatizációja ügyében a magyar és az orosz kormány a legmagasabb szinten tárgyalt. Eszerint Gyurcsány Ferenc és Vlagyimir Putyin – aki a fő hitelező bank elnöke is volt – egyezett meg arról, hogy az Abramovics–VEB bank páros veszi meg a magyar légitársaságot. Arról azonban most már senki nem akar tudni, hogyan kerülhetett az orosz bank viszontgaranciájának terhe a Malévra. A trükk miatt éppen Veres utóda, Oszkó Péter tett büntetőfeljelentést.

Vezércikk
Fedőneve: TTIP
Facsinay Kinga
Nagyon úgy fest, hogy a Mercedes és társai sikeréért cserébe feláldozzák az egészségünket.
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 13:41
  2. 13:33
  3. 13:25
  4. 13:24
  5. 13:22
  6. 13:21
  7. 13:10
  8. 13:07
  9. 13:00
  10. 12:56
  11. 12:52
  12. 12:50
  13. 12:47
  14. 12:40
  15. 12:40
  16. 12:40
  17. 12:30
  18. 12:28
  19. 12:15
  20. 12:12
  21. 12:00
  22. 11:57
  23. 11:46
  24. 11:39
  25. 11:38
  26. 11:36
  27. 11:31
  28. 11:23
  29. 11:15
  30. 11:11
  31. 11:07
  32. 11:03
  33. 11:01
  34. 10:56
  35. 10:55
  36. 10:51
  37. 10:48
  38. 10:48
  39. 10:46
  40. 10:45
  41. 10:37
  42. 10:33
  43. 10:28
  44. 10:25
  45. 10:21
  46. 10:20
  47. 10:20
  48. 10:16
  49. 10:09
  50. 10:06
hirdetés

Hozzászólások - 10 db

A hozzászólások mutatása