Jámbor Gyula

Trükkök százai a Malévnál

Magyar Nemzet, 2012. július 13., péntek 00:01
Ki a felelős a nemzeti légitársaság csődbe meneteléért? Az a kormány, amely egy rossz privatizáció során megvált tőle, az, amely megkérdőjelezhető feltételekkel vásárolta vissza, vagy az, amelyik elszenvedte a végzetes európai uniós döntést?

A Bajnai-kormány pénzügyminisztere, Oszkó Péter szerint a hibás privatizáció volt az eredendő ok. Veres János, az érintett privatizátor politikus minapi parlamenti meghallgatásán meg azt bizonygatta, a visszaállamosítás vezetett a Malév brüsszeli elmeszeléséhez, vagyis a hibás nem más, mint Oszkó. Persze emellett mindkét volt miniszter azt gondolja, ők maguk mentették meg a csődtől a légicéget, és közösen a Fidesz-kormányt hibáztatják, hiszen a Malév csődje – nincs miért vitatni – a polgári kormány működése idején történt.

A 2010 óta kormányzó Fidesz politikusai ezzel szemben sokszor elmondták, hogy egy ellehetetlenült Malévot örököltek meg, amelynek minden fontosabb döntéséhez a többségi jogokkal rendelkező kisebbségi tulajdonos orosz állami bankot kellett körüludvarolni. Az is tény, hogy az Európai Bizottság január eleji döntésének indoklásában a Malév 2007 és 2010 között a privatizációval és az újraállamosítással kapcsolatban kifizetett összeget jelölte meg. Ismeretes, hogy a Gyurcsány-kormány 2007-ben egy 76 millió eurós – 24 milliárd forintos – hitelt vállalt át a Malévtól. A jelenlegi kormány ezek alapján joggal mondhatja, amit az európai verdikt is alátámaszt, hogy Veres és Oszkó pénzügyminiszter urak a felelősek a csaknem hetvenesztendős magyar nemzeti légitársaság csődbe meneteléért. Mindez magyarázza, de nem változtatja meg a tényt, hogy a Malév február 3. óta nem repül. És az is tény, hogy a Fidesz-kormánynak volt másfél éve arra, hogy elkerülje a nemzeti „légi katasztrófát”. Nemcsak a korábbi pénzügyminiszterek, de az iparágat jól ismerő szakértők is elmondták, sok nemzeti légitársaság volt már hasonló helyzetben, mint a Malév, és mégis találtak megoldást arra, hogy elkerüljék a csődöt, vagy más cég keretein belül indítsák újra a szolgáltatást.

Az uniós szabályozás lényege, hogy a légi közlekedés – a verseny fokozása, a költségek lefaragása, végső soron a repülőjegyek árának leszorítása érdekében – liberalizált piacon folyik. Ez azt jelenti, hogy bárki, akinek befektetni való pénze van, és megfelel az előírásoknak, létrehozhat és üzemeltethet légitársaságot. Csakhogy a verseny tisztasága sérül, ha az állami tulajdonban lévő légitársaságok számíthatnak támogatásra, miközben a magáncégek nem. Számos nagynevű állami légitársaság vérzett el az uniós előírások miatt az elmúlt évtizedben, csakhogy legtöbb esetben a kormányok gondoskodtak a pótlásukról. A recept tehát ismert, s a jelenlegi kormány is élhetett volna vele. A Fellegi Tamás vezette fejlesztési tárca tárgyalt is a Malév-utód gründolásáról kínai, török és spanyol szakmai befektetőkkel. A tárgyalások azonban – mint tudjuk – nem vezettek eredményre.

A maga és kormánya hírnevét védő Veres János a parlamenti vizsgálóbizottság előtt elárulta, hogy a Malév életben tartására „trükkök százait” kellett bevetniük. Vagy hogy a Malév privatizációja ügyében a magyar és az orosz kormány a legmagasabb szinten tárgyalt. Eszerint Gyurcsány Ferenc és Vlagyimir Putyin – aki a fő hitelező bank elnöke is volt – egyezett meg arról, hogy az Abramovics–VEB bank páros veszi meg a magyar légitársaságot. Arról azonban most már senki nem akar tudni, hogyan kerülhetett az orosz bank viszontgaranciájának terhe a Malévra. A trükk miatt éppen Veres utóda, Oszkó Péter tett büntetőfeljelentést.

hirdetés
Vélemény
Ikonikus képeink
Lakner Dávid
A szimbólumerejű fotók túlzottan leegyszerűsítik a bonyolult problémákat.
hirdetés
G-Közép
A tépelődő Vona Gábor
Gazda Albert
Gyanakvóan nézik, akik hittek benne. Tartózkodóan figyelik, akiknek szeretné elnyerni a bizalmát.
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
hirdetés

Hozzászólások - 10 db

A hozzászólások mutatása