A retró megállókat nem érinti a felújítás

2016. október 12., szerda 06:00, frissítve: szerda 19:28

Elmaradhat a 3-as metró valamennyi megállójának a felújítása, Tarlós István főpolgármester pedig javaslatot készít a beruházás eredetileg 140 milliár­dos költségének megfelezésére – tudta meg a Magyar Nemzet belső városházi forrásokból. A jelenleg rendkívül rossz műszaki állapotú 3-as metróra készülő felújított szerelvények új síneken, korszerű biztonsági berendezésekkel járhatnak majd 2019 végétől Újpest-központ és a korábban felújított végállomás, Kőbánya-Kispest között. Utóbbi kivételével azonban 19 lepusztult, a hetvenes-nyolcvanas évek hangulatát árasztó, elhanyagolt állomáson szállhat majd ki az utas a megújult metrókocsiból.

Magyarország legnagyobb forgalmú vonalán naponta több mint félmillió ember utazik. Az ügy hátterében az áll, hogy elszálltak azok a költségek, amelyekre még idén júliustól várt ajánlatokat a BKV, s információink szerint a legkedvezőbb pályázatok is több tíz százalékkal haladják meg az eredeti becsléseket. Ha valóban elhagyják az állomások felújítását, ezzel együtt pedig az Európai Unió előírásai szerint kötelező akadálymentesítését, illetve a megállók felszíni rendezését, akkor akár határidő előtt, fél áron befejezhetnék a munkálatokat.

 
Úgy tűnik, a hármas metró biztonságosabb lesz, mint most, de szebb nem
Fotó: Béres Attila / Magyar Nemzet
 

Mint megtudtuk, a főpolgármesternek e súlyos lépéshez a legfőbb lökést az adta, hogy a napokban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hivatalos levélben ér­­­tesítette a fővárost arról, egy fillérrel sem fizet többet a magyar állam, ha a 3-as metró teljes felújításának a költségei meghaladják a korábban véglegesített 139,5 milliárd forintos keretet. A Fővárosi Közbeszerzési Lebonyolító és Minőségbiztosító Kft. honlapján a három – déli, középső és északi – szakaszra külön-külön kiírt tenderből már csak egy, a Lehel tér és a Nagyvárad tér közötti állomások felújítására meghirdetett, többszö­rösen módosított dokumentumcsomag böngészhető. Ezek alapján a végső ajánlati határidő most csütörtökön zárul, de információink szerint Tarlós István arra készül, hogy olyan előterjesztést nyújt be a Fővárosi Közgyűlésnek, amely mindhárom ten­dert eredménytelennek nyilvánítja, s végül a képviselők mondhatnák ki a végső szót a csonka, 70 milliárdosra szűkülő beruházásról. A csaknem 69 milliárd forintból – kormánygaranciára felvett fővárosi hitelből – Oroszországban felújítandó szovjet metrókocsik második szerelvénye novemberben érkezhet Budapestre. Az egyszer már módosított fővárosi tervek szerint márciusban kezdődött volna a tényleges munka a 3-as vonal déli és északi szakaszán, míg a középsőn elindulhatna az első felújított szerelvény.

Orbán Viktor miniszterelnök alig egy hete ígérte meg újfent a metróberuházás felgyorsítását Tar­­lós Istvánnak.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2016.10.12.

A szerkesztő ajánlja

Molnár Csaba

176 millió kamera kereszttüzében: a kínai Nagy Testvér mindenkire odafigyel

Az, ami Orwell idejében még disztópiának tűnt, a mindent látó kamerának hála szép lassan valósággá válik.

Pethő Tibor

1938. augusztus 25. – 2018. április 11.

Elhallgatni nem fogunk. Várunk, reménykedünk, imádkozunk. Mert lehet egy újságnak bárki is a tulajdonosa, azt pontosan tudjuk, hogy a mi igazi „gazdánk” az olvasó.

Stier Gábor

Szomorú búcsú Eraszt Fandorintól

Borisz Akunyin húsz év után nemcsak világhírű regényhősét, hanem a kilencvenes években az orosz jövőről szőtt álmait is eltemeti.

Lakner Dávid

Lajcsika, ha te mindig játszol, miből éltek?

Inkey Alice Szőts Istvánról, Latinovits jókedvéről és Kosztolányi Dezső fekete pöttyös nyakkendőjéről.