A Várban jut pénz akadálymentesítésre, a 3-as metróról alkudoznak
MN
2017. december 28., csütörtök 08:25, frissítve: csütörtök 14:31

Mozgáskorlátozottak demonstrációja a metrón 2017. november 20-án
Fotó: Székelyhidi Balázs / Magyar Nemzet
Presztízsberuházás akadálymentesítésére van pénz, a főváros tömegközlekedésére egyelőre nincs: a budai Vár helyreállítása során nem kérdés, hogy mozgáskorlátozottak és babakocsis szülők is megközelíthessék a királyi lovardát vagy a főőrség majdani épületét, azonban a hármas metró hiányzó liftjeiről alkudozik a kormány Budapest vezetésével – derül ki a Hír TV műsorából.
Már épül a királyi lovarda a budai Várban – az eredeti létesítmény a második világháborúban megsérült, hasonlóan a palotaőrség egykori épületéhez, amelyet majd szintén újraépítenek. Arra is jut pénz, hogy a Budavári Palota a Tabán felől megközelíthető legyen kerekesszékkel vagy babakocsival: az akadálymentesítésre, illetve a közművek kiváltására kétmilliárd forintot szán a kormány. A napokban megjelent kormányhatározat azt nem részletezi, hogy a meglévő lift mellé újabbakat építenek-e, vagy rámpát alakítanak ki.
Ezzel szemben a 3-as metró rekonstrukciója már tart, de továbbra sem tudni, hogy lesz-e teljes akadálymentesítés. Budapest vezetése szerint ugyanis az államtól kapott pénz nem elég arra, hogy minden megállóban legyen lift.
A Miniszterelnökség vezetője november elején azt mondta: az állam odaadta azt a pénzt, amit odaadhatott, és amihez hozzájárultak azok is, akik nem Budapesten élnek. „A fővárosnak van saját költségvetése, saját bevételei, semmi nem tiltja, hogy a saját pénzén megcsinálja” – jelentette ki.
Magyar Nemzet hírlevél
Legizgalmasabb cikkeink naponta egyszer az ön e-mail-fiókjában!A feliratkozással beleegyezik abba, hogy a Magyar Nemzettől hírlevelet vagy cikkeinkről szóló üzenetet kapjon postafiókjába. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
December közepén már finomabban fogalmazott Lázár János. „A mozgáskorlátozottak közlekedésének akadálymentesítését minden helyi önkormányzatnak magának kell megoldania, így van ez Nyíregyházán, Hódmezővásárhelyen, Sopronban, Zalaegerszegen és minden kistelepülésen, így a fővárosi önkormányzatnak kell megoldania a problémát, de a kormány asztalán számos társadalmi megkeresés van. Készek vagyunk tárgyalni, és nem zárkózunk el valamifajta kooperációtól vagy együttműködéstől, csak meg kell vizsgáljuk, hogy milyen anyagi feltételei vannak” – mondta Lázár.
A kormány 137 milliárd forintot ad uniós, illetve hazai költségvetési forrásból a 3-as metró felújítására. A teljes akadálymentesítéshez további 20 milliárd forint kellene.
„Az már a magyar állam és a főváros döntése, hogy mekkora összeggel egészíti ezt ki. Lehet hivatkozni arra, hogy az unió csak ekkora forrást ad, de ha a magyar állam és a főváros elkötelezett a saját hatályos jogszabályainak a betartása mellett, akkor a magyar költségvetésből ki lehet egészíteni. Legyünk őszinték, ez tisztán szándék kérdése” – jelentette ki Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége elnöke.
A 2-es metrót egyébként a 2000-es évek közepén újították fel, az akadálymentesítés akkor sem volt szempont – mindössze három megállóban van lift.
Tisztelt olvasóink!
A Magyar Nemzet Online moderálási módja 2017. január 11-ével megváltozott. A cikkek hozzászólásai ettől kezdve nem azonnal, hanem utólagos moderálást követően, bizonyos idő elteltével lesznek láthatóak a Disqus felületünkön. Ha a hozzászólók szeretnék elkerülni a várakozást, lehetőségük van egy szabad listára (white list) felkerülni. A listára való felvételről a moderátor csapat dönt, illetve a hozzászóló maga is kezdeményezheti felvételét a moderator@mno.hu címen. Abban az esetben, ha a szabad listás kommentelő vét a moderálási alapelvek ellen, előzetes figyelmeztetés nélkül örökös tiltásra kerül. Ha szabály- vagy törvénysértő kommentárt lát a honlapon, kérjük, azt a fent megadott email címen jelezze. Köszönjük együttműködését.