A Várban jut pénz akadálymentesítésre, a 3-as metróról alkudoznak

MN

2017. december 28., csütörtök 08:25, frissítve: csütörtök 14:31

Presztízsberuházás akadálymentesítésére van pénz, a főváros tömegközlekedésére egyelőre nincs: a budai Vár helyreállítása során nem kérdés, hogy mozgáskorlátozottak és babakocsis szülők is megközelíthessék a királyi lovardát vagy a főőrség majdani épületét, azonban a hármas metró hiányzó liftjeiről alkudozik a kormány Budapest vezetésével – derül ki a Hír TV műsorából.

Már épül a királyi lovarda a budai Várban – az eredeti létesítmény a második világháborúban megsérült, hasonlóan a palotaőrség egykori épületéhez, amelyet majd szintén újraépítenek. Arra is jut pénz, hogy a Budavári Palota a Tabán felől megközelíthető legyen kerekesszékkel vagy babakocsival: az akadálymentesítésre, illetve a közművek kiváltására kétmilliárd forintot szán a kormány. A napokban megjelent kormányhatározat azt nem részletezi, hogy a meglévő lift mellé újabbakat építenek-e, vagy rámpát alakítanak ki.

Ezzel szemben a 3-as metró rekonstrukciója már tart, de továbbra sem tudni, hogy lesz-e teljes akadálymentesítés. Budapest vezetése szerint ugyanis az államtól kapott pénz nem elég arra, hogy minden megállóban legyen lift.

A Miniszterelnökség vezetője november elején azt mondta: az állam odaadta azt a pénzt, amit odaadhatott, és amihez hozzájárultak azok is, akik nem Budapesten élnek. „A fővárosnak van saját költségvetése, saját bevételei, semmi nem tiltja, hogy a saját pénzén megcsinálja” – jelentette ki.

Magyar Nemzet hírlevél

Legizgalmasabb cikkeink naponta egyszer az ön e-mail-fiókjában!

A feliratkozással beleegyezik abba, hogy a Magyar Nemzettől hírlevelet vagy cikkeinkről szóló üzenetet kapjon postafiókjába. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.

Ez az emailcím nem érvényes

December közepén már finomabban fogalmazott Lázár János. „A mozgáskorlátozottak közlekedésének akadálymentesítését minden helyi önkormányzatnak magának kell megoldania, így van ez Nyíregyházán, Hódmezővásárhelyen, Sopronban, Zalaegerszegen és minden kistelepülésen, így a fővárosi önkormányzatnak kell megoldania a problémát, de a kormány asztalán számos társadalmi megkeresés van. Készek vagyunk tárgyalni, és nem zárkózunk el valamifajta kooperációtól vagy együttműködéstől, csak meg kell vizsgáljuk, hogy milyen anyagi feltételei vannak” – mondta Lázár.

A kormány 137 milliárd forintot ad uniós, illetve hazai költségvetési forrásból a 3-as metró felújítására. A teljes akadálymentesítéshez további 20 milliárd forint kellene.

„Az már a magyar állam és a főváros döntése, hogy mekkora összeggel egészíti ezt ki. Lehet hivatkozni arra, hogy az unió csak ekkora forrást ad, de ha a magyar állam és a főváros elkötelezett a saját hatályos jogszabályainak a betartása mellett, akkor a magyar költségvetésből ki lehet egészíteni. Legyünk őszinték, ez tisztán szándék kérdése” – jelentette ki Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége elnöke.

A 2-es metrót egyébként a 2000-es évek közepén újították fel, az akadálymentesítés akkor sem volt szempont – mindössze három megállóban van lift.

A szerkesztő ajánlja

Lázár Fruzsina

A magyar költőnő, akinek el kellett fojtania nőiességét, hogy sikeres lehessen

Nemes Nagy Ágnesnek még mostoha sors jutott. Vajon a mai írónők átveszik a hatalmat az irodalomban?

Pintér Bence

Olyan vérfagyasztó a valóság, mint a legkegyetlenebb mese

Az elmúlt évtizedekben számos, a 13 gyermekét ágyhoz láncoló, megkínzó Turpin családéhoz hasonló eset került napvilágra.

R. Kiss Kornélia

Apátia lett úrrá a baloldali bicskei ellenzéken

A szír származású jelölt a migránskampány miatt visszalépett, a másik szocialista is idő előtt visszavonulna. Csak a Jobbik száll szembe a Fidesszel.

Katona Mariann, Hutter Marianna

Szél tanácsadója: Kósa azt mondta, magyar vagyok, nem afgán

Megszólalt a tanácsadó, akit Szél Bernadett javasolt a nemzetbiztonsági bizottságba.