Babakocsival is felférhettünk a metrópótlóra, nagyot sóhajthatnak a BKK-sok

Dominka Ede Harald, György Zsombor

2017. november 6., hétfő 12:03, frissítve: hétfő 14:35

A szombaton kezdődött metrófelújítás miatt átszervezett közlekedést már a hétvégén is lehetett tesztelni, ám a valódi próbatétel a BKK, illetve a közlekedők számára az első munkanap forgalma, különösen a reggeli csúcs időszaka volt. A Lehel térig, a pótlóbuszok végállomásáig közlekedő 14M és 12M jelzésű villamoson már reggel hét óra előtt a kelleténél közelebbi ismeretséget köthettek egymással a munkába igyekvők, vagyis a járat közel százszázalékos kihasználtsággal közlekedett.

Ami a pótlóbuszokat illeti, a Lehel téren mindkét irányban meglehetősen nagy tömeggel kellett számolni, ám vélhetően az előzetes tájékoztatásnak köszönhetően sokan már az első napon is alternatív útvonalban gondolkodtak. Az óriási sajtóérdeklődés és BKK-s jelenlét mellett az utóbbiak megelégedésére is kezelhető méretűnek bizonyult a buszra szállni szándékozók serege. Mivel olykor a tervezett 45 másodperces járatsűrűségnél is gyakrabban álltak be a buszok, nem alakult ki komolyabb fennakadás. Rendőri intézkedésre sem volt szükség, ahogy a sofőrök is megkönnyebbülve dolgoztak az előzetes félelmektől megszabadulva. A rendőröknek inkább hétvégén akadt dolguk azokkal az autósokkal, akik olyan helyen akartak megállni, ahol ugyan korábban lehetett, mostantól már nem. Az M3-as buszokon a rutinos vezetők álltak munkába, a frissen képzettek a kevésbé terhelt vonalakon ültek a kormány mögé. Előbbieknek könnyebbség még, hogy tőlük nem vehetünk menetjegyet.

A pótlóbuszokat és az egyéb járatsűrítést valószínűségi alapon szervezték meg, igazodva az esetleges rendkívüli helyzetekhez, a közlekedők a kalkulálttól tömegesen eltérő járatválasztásához. Ugyanígy a megállókban segédkező BKK-s jelenlét mértéke is a szükségesség arányában módosulhat a továbbiakban. A 3-as metró felújítás alatti, Újpest-központ és Lehel tér közötti szakaszára irányított buszok kapcsán már előzetesen lehetett tudni, hogy a kapacitásuk csak az utazók 60-70 százalékának elszállítására elegendő. Mivel az utascsere és a lámpák zökkenőmentes összehangolása lehetetlen, a késésekkel, torlódásokkal előre számolnia kell mindenkinek, aki ezen a szakaszon igyekszik eljutni úti céljához. Ez egyrészt legalább negyedórával korábbi indulást követel, ha el akarjuk kerülni a valószínű késést. Másrészt ha valaki nem részesíti előnyben a heringesdoboz-jellegű embersűrűséget a buszon, mely ugyancsak esélyes a jövőben, akkor annak más, vélhetően kerülő útvonalban és közlekedési eszközben kell gondolkodnia.

Magyar Nemzet hírlevél

Legizgalmasabb cikkeink naponta egyszer az ön e-mail-fiókjában!

A feliratkozással beleegyezik abba, hogy a Magyar Nemzettől hírlevelet vagy cikkeinkről szóló üzenetet kapjon postafiókjába. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.

Ez az emailcím nem érvényes

Az első reggel tanulsága szerint sokan előre alternatív megoldást választottak, messzebbre vezető következtetést azonban csak több nap múltán lehet majd levonni. Mivel a buszok számára kisajátított sávok a Váci úton az Árpád út és a Lehel tér között kétsávosra tömörítik a helyet, illetve a pótlójáratok közlekedését elősegítő kiegészítések az autóval közlekedők dolgát nehezítik meg, a kezdeti torlódások elkerülhetetlenek, különösen az újpesti részen. Az Észak-Pestről érkező autósok és az egyéb tömegközlekedési eszközök időszakosan egymást akadályozhatják, ez érvényes a Váci úton kívül a 11-es úttól az M3-as autópályáig. A Róbert Károly körúton az azt keresztezve haladó pótlóbuszokat elengedő lámpák állítják meg az autókat 45 másodpercenként. 

Az aluljárók padlózatán lévő, kérdéses tartósságú matricák és az aszfaltra festett jelek hatékonyan irányítják a tömeget a pótlóbuszokhoz, melyeken már vasárnap este sem voltak kevesen. Mi is felpattantunk egyre, a közel szaunamelegre fűtött járművön az utasok az ablakok nyitogatásával igyekeztek megtalálni a megfelelő hőmérsékletet. 

A Lehel téren hétfő reggel még babakocsival is föl lehetett merészkedni a buszokra, ám például a kerekesszékesek saját érdekükben is jobb, ha elkerülik a forgalmasabb járatokat. (A felújított állomásoknak is csak a fele lesz akadálymentesített – erre már nem jut pénz.)

Ahogy korábban írtuk, az egyik alternatív megoldás biciklire pattanni, különösen ha az időjárás is megengedi. A Magyar Kerékpárosklub szerint a tömeg elkerülésére ez a legbiztosabb megoldás, az ajánlott útvonalak már korábban is léteztek az érintett, nem mellesleg legegyszerűbbnek mondott szakaszon: Újpestet a belvárossal, a budai oldallal, illetve a Hősök tere, az Oktogon és a Deák tér környékét kerékpárutak és -sávok kötik össze. A Magyar Kerékpárosklub a Gyöngyösi úti megállónál indított hétfő reggel kampányt, hogy a vállalkozó kedvűeknek propagálják e sportos választást.

Megkérdeztük Kelemen Tamást, a Közlekedő Tömeg Egyesület alelnökét, aki szerint a hétvége alapján az mondható, hogy a BKK nem készült fel rendesen. Hétvégén a teljes szakaszon pótlóbuszok szállítják az utasokat, de mint a szakember rámutatott, nem volt új buszsáv a Lehel tér és Kőbánya-Kispest között. A Deák téren hétvégén dugóban álltak a buszok, nem a villamossínen haladtak, pedig erre lenne lehetőség, ha kiszerelnék az ütközőbakot a villamos-végállomáson. Hétfőn könnyítette a helyzetet, hogy nem mindenki indult el a szokásos időben otthonról. Ahol máskor rendszeres a torlódás, ott sem volt nagy forgalom. Negyedórás késés alakult ki viszont a metrópótló járatokon, a villamosokat ötperces dugók akadályozták a Görgey Artúr utcán, ahol az autókkal közös sávon közlekednek az villamosok. A város külső részein igyekeznek megállítani a forgalmat, ez Kelemen szerint helyes megoldás, így a belvárosban jól lehet haladni. A Közlekedő Tömeg Egyesület által javasolt változás is életbe lépett: a budai oldalon, a Frankel Leó utca egy szakaszán az átmenő forgalom egy része ki van tiltva, így a visszatorlódó dugók nem akadályozzák a villamosokat, ami azért fontos, mert a fonódó villamos az egyik legfontosabb metrópótló viszonylat.

Végül kitekintésként egy érdekesség: aki éppen nincs óriási rohanásban, de a közlekedés nehézségei már kissé kikezdték a türelmét, vagy a rossz időjárás miatt, netán üzemzavar esetén néhány percre bemenekülhet a Lehel téren lévő templomba, amely hétköznap folyamatosan nyitva lesz.

 

A szerkesztő ajánlja

Hutter Marianna

Az első Orbán-kormány jelölte Zaid Naffát a tiszteletbeli konzuli posztra

A jordán üzletember már abban az időszakban is elbukott a magyar állampolgársághoz szükséges nemzetbiztonsági átvilágításon.