Kezdődik: hétvégén leáll a 3-as metró

2016. november 11., péntek 16:22, frissítve: péntek 22:05

Darabok törtek ki a 3-as metró egyik pályaszakaszán, közel a Nagyvárad térhez. Itt sebességkorlátozást vezettek be, a helyreállítás idejére szombat üzemzárástól vasárnap délig le kell állítani a járatokat, a Deák tér és Kőbánya-Kispest között pótlóbuszok közlekednek.

Visszaüt, hogy a kormány időhúzása miatt nem kezdődhetett meg az előre eltervezettek szerint a 3-as metró felújítása: műszaki okok miatt kell lezárni több mint tíz órára a hétvégén a vonalat – értesült az MNO. Érdeklődésünkre Tarlós István főpolgármester (Fidesz–KDNP) megerősítette, hogy sebességkorlátozást kellett bevezetni a metró déli szakaszán, mert az egyik kitérőnél darabok törtek ki a pályaszakaszból, a váltórészt ki kell cserélni. Budapest vezetője szerint ez a rendkívüli esemény is jelzi, hogy halaszthatatlan a rekonstrukció, ilyen esetek ezentúl bármikor, a vonal bármelyik pontján előfordulhatnak,

„a műszaki törvényszerűségekkel nem lehet vitába szállni egy negyven éve épült föld alatti vasútvonalon”.

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója elmondta: jelenleg a Nagyvárad térnél óránként 25 kilométeres sebességgel haladhatnak a szerelvények, s ahhoz, hogy ezt ne kelljen fenntartani a vonal déli szakaszán, sürgősen ki kell cserélni a megrongálódott kitérőt. Emlékeztetett, történt már ilyen korábban is. Azért, hogy a lehető legkisebb fennakadást okozzák, szombat üzemzárástól a Deák tér és Kőbánya-Kispest között leállítják a közlekedést, és vasárnap várhatóan délig pótlóbuszok szállítják az utasokat.

Már dolgozni kellene a föld alatt

A rendkívül rossz műszaki állapotú 3-as metró felújítását ezekben a napokban, hetekben kellett volna megkezdeni az eredeti ütemezés szerint. A nyáron a főpolgármester még azt mondta: 2019 nyarára, legkésőbb az év szeptember 30-áig be is fejeződhet a teljes felújítás. A becsült költségek eleinte 125 milliárd forint körül voltak, ám a metrómegállók akadálymentesítése, a „fapados” megoldások elkerülése érdekében, tervezéssel együtt 139,5 milliárd forintra emelkedett a végső összeg. Ebből a főváros 2 milliárdot vállalt magára. A késedelem legfőbb oka eleinte a közbeszerzési pályázatokhoz elengedhetetlen állami fedezetvállalás halogatása volt. Végül idén májusban a BKV és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megkötötte a remélt uniós finanszírozásról, egyben a kormányzati fedezetbiztosításról szóló 137,5 milliárd forintos támogatási szerződést. Azt követően viszont a felújításhoz szükséges 150 csuklós busz beszerzése körül pattant ki a vita, ugyanis a kormány határozatban tiltotta meg a fővárosnak, hogy hitelből vásárolja meg a pótláshoz szükséges járműveket. Emiatt a BKV nem vehette meg a legolcsóbb, 12 milliárdos ajánlatot benyújtó lengyel gyártó, a Solaris kész buszait, amelyek mára akár már hiánytalanul a fővárosi telephelyeken lehetnének. A késedelem indokolása 2016 tavaszán még az volt, hogy a kormány buszstratégiát alkotott a magyar gyártók támogatására. Csakhogy a BKV pályázatán egyetlenegy magyar gyártó sem indult, mert nemhogy 150, de néhány tucatnyi járművet sem tudtak előállítani a mai napig sem Budapest részére. A kormányzat végül arra kényszerítette a városvezetést, hogy vásárlás helyett szolgáltatás-megrendelésre írjon ki pályázatot, amelyet azonban – ugyancsak a nem létező magyar buszok és elképzelt üzemeltetőjük, a Volánbusz érdekében – leállíttattak és megsemmisíttettek a Közbeszerzési Döntőbizottsággal (KDB).

Feljelentés

Ebben az ügyben pénteken a Magyar Liberális Párt jelentette be: feljelentést tesznek zsarolás miatt ismeretlen tettes ellen. A párt szerint Tarlós István korábbi nyilatkozataiban arra utalt, hogy a KDB elnökét megzsarolhatták, azért hozott ilyen súlyos döntést, amellyel együtt 40 millió forintra a közbeszerzési eljárás ajánlatkérőjét, a Budapesti Közlekedési Központot is megbüntették.

A tendert, amely összességében sok milliárd forinttal többe került volna a városnak, s amelynek többletköltségeit a kormány szintén határozatban vállalta, a kormánypárti többségű Fővárosi Közgyűlés október 26-ai ülésén vonta vissza. A BKK-t és a BKV-t bízták meg, hogy saját erőből – a meglévő járműállomány és belső források átcsoportosításával, opciós szerződésekkel oldják meg a metrópótlást.

A BKV vezérigazgatója kérdésünkre kiemelte: jól haladnak a 70-75 pótlóbusz összegyűjtésével. A metrófelújítás tényleges kezdő időpontja ugyan ma sem ismert, minél előbb készen kell állniuk a járatpótlásokra. Eredetileg a teljes, három ütemben elképzelt felújításhoz összesen 150 csuklós buszra lett volna szükség, de a főváros most csak arra összpontosít, hogy legalább a vonal déli, a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közötti szakaszán megkezdődhessenek a munkák valamikor 2017-ben.

A pótláshoz elkülönített buszok nem mindegyike csuklós. „Amikor le kell zárni a déli szakaszt, a metró vonalán kizárólag csuklós járművek szállítják majd az utasokat, ám az úgynevezett ráhordó járatok esetén a sűrítést szóló buszokkal is megoldjuk” – jelentette ki Bolla Tibor.

Lázár megint rosszul tudja

Ismét téves adatokat közölt a csütörtöki kormányinfón Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter. A 3-as metró felújításáról azt mondta: a 137 milliárd forintos – a hivatalos dokumentumok szerint valójában 500 millióval nagyobb – támogatásról van kormányhatározat, a 60 milliárd forintnyi kezességvállalásról még nincs. Ezzel szemben a kormány már tavaly augusztusban, azonnali határidővel vállalta a régi, szovjet szerelvények felújításához akkor már felvett 60 milliárdos fővárosi hitelhez a készfizető kezességet. A hitel folyósítása csakis ezt követően történhetett meg. A Magyar Közlönyben 2015. augusztus 6-ai dátummal megjelent a kormányhatározat a felújításhoz felvett 60 milliárdos fővárosi kölcsön állami kezességvállalásáról. A kabinet ebben azonnali határidővel felhatalmazta Varga Mihály nemzetgazdasági minisztert, hogy százszázalékos mértékű állami készfizető kezességet vállaljon. Az OTP Bank vezette öttagú konzorcium tizenöt éves futamidővel folyósítja a 60 milliárdos hitelt, amelyet több mint 75 milliárd forint értékben kell visszafizetni. A Fővárosi Közgyűlés saját költségvetéséből finanszírozza a fennmaradó költségeket. A Magyar Nemzet 2015. augusztus 8-án megírta: a szerelvények felújítására a szerződést a BKV előző nap kötötte meg az orosz Metrovagonmassal. Az eredeti gyártó jogutódjának csaknem 69 milliárd forint értékben két és fél év alatt fel kell újítania 37, egyenként hat kocsiból álló szerelvényt. Ezekből egy már hónapok óta Magyarországon van, s közlekedési szakszervezetek pénteki információi szerint már a második szerelvény is átlépte a határt, és a budapesti Kőér utcai telephely felé tart. Tervek szerint az első felújított szerelvény akár már februárban forgalomba állhat. (Sz. Zs.)

A szerkesztő ajánlja

Molnár Csaba

176 millió kamera kereszttüzében: a kínai Nagy Testvér mindenkire odafigyel

Az, ami Orwell idejében még disztópiának tűnt, a mindent látó kamerának hála szép lassan valósággá válik.

Pethő Tibor

1938. augusztus 25. – 2018. április 11.

Elhallgatni nem fogunk. Várunk, reménykedünk, imádkozunk. Mert lehet egy újságnak bárki is a tulajdonosa, azt pontosan tudjuk, hogy a mi igazi „gazdánk” az olvasó.

Stier Gábor

Szomorú búcsú Eraszt Fandorintól

Borisz Akunyin húsz év után nemcsak világhírű regényhősét, hanem a kilencvenes években az orosz jövőről szőtt álmait is eltemeti.

Lakner Dávid

Lajcsika, ha te mindig játszol, miből éltek?

Inkey Alice Szőts Istvánról, Latinovits jókedvéről és Kosztolányi Dezső fekete pöttyös nyakkendőjéről.