Nem csak a vasút, az emberek is újjászülettek + Képek

MNO

2010. július 4., vasárnap 18:49

Összesen 210 kilométeren, öt vasúti mellékvonalon indult vasárnap újra a személyszállítás, melyet több városban is megünnepeltek. Fónagy János a pápai ünnepségen arról beszélt, készen van a közösségi közlekedés megújításának teljes stratégiája. Varga Mihály a karcag-tiszafüredi vasútvonalon újraindult személyszállítás ünnepségén pedig köszönetet mondott mindenkinek, aki „Debrecentől Budapestig” segítette az újraindítás megszervezését. Navracsics Tibor Zircen azt mondta: a vonatközlekedés mostani újraindításával véget ért a dackorszak, és az együttműködés időszaka jön.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára elmondta, a közösségi közlekedés megújításához sok milliárd forintra lesz szükség, de lényeges az ütemezés, az pedig az ország gazdasági állapotától függ. Figyelmeztetett arra is, hogy a vasút nem csupán fogyasztója a költségvetésnek, hanem a nemzeti piac fontos része, a gazdaságnak meghatározó szereplője.

Az államtitkár szerint évek óta kész minden terv és számítás arra vonatkozóan, hogy a főváros körüli 11 elővárosi vasút – amelyen a MÁV személyforgalmának több mint a fele bonyolódik – a jelenleginél magasabb színvonalon és sűrűbb üzemmenet szerint közlekedjen. Ezt tervezik a nagyobb vidéki városok környezetében is, illetőleg ott, ahol a foglalkoztatásnak a közösségi közlekedés meghatározó eleme - mondta az államtitkár.

Fónagy János a pápai ünnepségen emlékeztetett: már az első Orbán-kormány meggyőződéssel vallotta, hogy a vasutakat – lehetőség szerint – meg kell őrizni, ám 2002. után egy „más szellemiség” jött. Véleménye szerint mesterséges a szembeállítás, hogy autóbusz kell vagy vonat, mert mindkettőre szükség van. Az igazi verseny nem az autóbusz és a vonat, hanem a közösségi közlekedés és a személygépkocsi között van – mutatott rá az államtitkár, aki szerint a jövő a közösségi közlekedés mellett szól.


Fónagy János hangoztatta: a polgári kormány meggyőződése, hogy a vasút „nem vállalati ügy, nem egy vállalat gazdaságosságának a kérdése”, hanem alapvetően társadalompolitikai és gazdaságpolitikai ügy. Beszámolt arról, hogy a napokban megnyílt öt vonalon túl december 31-ig további vasúti szakaszokat kívánnak még forgalomba helyezni.

Gyopáros Alpár, Csorna fideszes országgyűlési képviselője úgy fogalmazott: ha a budapestieknek jár öt percnyi idő megtakarítása a négyes metró megépítésével, akkor a vidéki embereknek is jár a 35-45 percnyi időmegtakarítás. „Nekünk jár a Pápa-Csorna vasútvonal és jár a csornai elkerülő út” – hangoztatta a kormánypárti politikus. Kovács Zoltán (Fidesz), Pápa polgármestere elmondta: jelenleg három vonatpár közlekedik naponta Pápa és Csorna között, amelyet szeptembertől ötre vagy hatra szeretnének növelni.

A karcag-tiszafüredi vasútvonalon is zakatol a vonat

Újraindult a karcag-tiszafüredi vasúti mellékvonalon a személyszállítás. Az első, nemzeti színű koszorúval, zászlókkal feldíszített szerelvény a térség országos politikusait, polgármestereit szállítva vasárnap futott be Karcagra. A helyiek körében „kispiros”-nak becézett szerelvényt mintegy 300 helyi lakos fogadta nagy ovációval.


Varga Mihály miniszterelnökségi államtitkár, Nagy-Kunság fideszes országgyűlési képviselője a fogadóünnepségen köszönetet mondott mindenkinek, aki „Debrecentől Budapestig” segítette az újraindítás megszervezését. Emlékeztetett, 193 nap telt el a személyszállítás megszüntetése óta, és a helybéliek attól kezdve mindvégig hittek abban, hogy az csak múló állapot lesz. Nemcsak a vasútvonal született újjá, hanem az a 60 ezer ember is, akit a térségben naponta kiszolgál – fogalmazott.


Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter, Karcag volt polgármestere úgy fogalmazott, hogy a magyar történelemben már nagyon sokszor volt károkozás, és hosszú időbe telt, mire helyrehozták. A karcagi vasút újjászületése esetében most ez gyorsan sikerült, köszönhetően a Fidesz választási győzelmének – fűzte hozzá. Rövid beszédében kitért arra, hogy a helyi vasút újraindításával dédnagyapáiknak is tartoztak, akik az 1890-es években a maguk erejéből teremtették meg a vasúti közlekedés feltételeit a Nagy-Kunságban. A karcag-tiszafüredi vasútvonalon egyelőre naponta három vonatpár közlekedik a reggeli, a déli és a délutáni órákban.

Magyar Nemzet hírlevél

Legizgalmasabb cikkeink naponta egyszer az ön e-mail-fiókjában!

A feliratkozással beleegyezik abba, hogy a Magyar Nemzettől hírlevelet vagy cikkeinkről szóló üzenetet kapjon postafiókjába. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.

Ez az emailcím nem érvényes

Fotók: Tóth Zoltán
 



(MTI)

A szerkesztő ajánlja

Molnár Csaba

176 millió kamera kereszttüzében: a kínai Nagy Testvér mindenkire odafigyel

Az, ami Orwell idejében még disztópiának tűnt, a mindent látó kamerának hála szép lassan valósággá válik.

Pethő Tibor

1938. augusztus 25. – 2018. április 11.

Elhallgatni nem fogunk. Várunk, reménykedünk, imádkozunk. Mert lehet egy újságnak bárki is a tulajdonosa, azt pontosan tudjuk, hogy a mi igazi „gazdánk” az olvasó.

Stier Gábor

Szomorú búcsú Eraszt Fandorintól

Borisz Akunyin húsz év után nemcsak világhírű regényhősét, hanem a kilencvenes években az orosz jövőről szőtt álmait is eltemeti.

Lakner Dávid

Lajcsika, ha te mindig játszol, miből éltek?

Inkey Alice Szőts Istvánról, Latinovits jókedvéről és Kosztolányi Dezső fekete pöttyös nyakkendőjéről.