Nincsenek válaszok a veronai tragédiára

2018. január 20., szombat 09:10, frissítve: szombat 15:23

Március 21-én befejeződne a napra pontosan egy évvel ezelőtt történt veronai busztragédia miatt a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) által indított eljárás, de az ügyészség még meghosszabbíthatja a határidőt – derült ki az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Magyar Nemzetnek küldött válaszából. A Szinyei Merse Pál Gimázium 17 diákjának és tanárának halálával járó olaszországi baleset miatt párhuzamosan indult nyomozás Olaszországban és Magyarországon, az NNI január 22-én halálos tömegszerencsétlenséget okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétségének gyanúja miatt kezdeményezett vizsgálatot, ismeretlen tettes ellen. Az olasz rendőrség már tavaly március 31-én, vádemelési javaslattal zárta le saját nyomozását, a Hír TV-nek pedig az olasz ügyészség azt állította: két hónapon belül vádat emelnek az ügyben.

Már számos olyan információ látott napvilágot az egész országot megrázó balesettel kapcsolatban, amelyek fölvetik a gimnazistákat utaztató busztársaság, a Pizolit Kft. felelősségét. A franciaországi síelésből hazatérő diákokat, tanárokat és hozzátartozóikat szállító autóbusz 2017. január 20-án, nem sokkal éjfél után az észak-olaszországi autópályán letért az útról, majd szemből, fékezés nélkül a sztráda fölött átívelő felüljáró tartópillérének csapódott. Csaknem leborotválta a busz teljes jobb oldalát az ütközés, majd a jármű kigyulladt. Akik nem tudtak idejében kimenekülni az ablakokon át, halálra égtek, vagy súlyos égési sérüléseket szenvedtek, amikbe többen a kórházban haltak bele.

Az eset körülményei rögtön azt valószínűsítették, hogy a busz sofőrje elaludt a volánnál. Két hónappal a baleset után a Bors megírta, hogy az ütközést túlélő, a járművet – elhunyt váltótársával együtt – vezető 52 éves V. Jánost korábban súlyos alvászavarral, úgynevezett alvási apnoéval kezelték. A betegség lényege, hogy az érintett légzése álmában időről időre abbamarad, majd újra elindul. Emiatt nem képes mélyen aludni, többször fölébred, nem tudja kipihenni magát. Vagyis bármikor fennáll a veszélye, hogy egy éjszakai, monoton vezetés során az illető elalszik. Ám a súlyos, maradandó sérüléseket szenvedő V. János tagadta, hogy elaludt volna a volánnál, más magyarázatot azonban nem adott. A Pizolit Kft. vezetője, Czakó Tibor korábban azt nyilatkozta, a sofőrnek szakorvosi és üzemorvosi engedélye is volt, illetve olyan készüléke, amelyet mindenkinek magánál kell tartania, akinél ilyen betegséget diagnosztizálnak. Ez segít az éjszakai szabályos légzésben.

Telefonon kerestük Czakó Tibort, hogy kérdéseket tegyünk föl a cég felelősségével kapcsolatban. Annyit mondott, várják a nyomozás eredményét, de egyebekben nem akart nyilatkozni.

Pedig volna miről beszélnie. A kiszivárgott baleseti jegyzőkönyv szerint a Setra típusú buszba engedély nélkül építettek be öt pótszéket, hogy a nyereségesebb működés céljából több utast szállíthassanak. Ezzel viszont az ütközés után a túlélők számára megnehezítették a roncsból való kijutást. Szintén engedély nélkül és szintén a profit érdekében pót-üzemanyagtartályokat szereltek be. Így a busz nagyobb mennyiségű gázolajat tankolhatott olyan országokban, ahol olcsóbb az üzemanyag. Csakhogy a szakértők valószínűnek tartják: az egyik, busz közepén elhelyezett, 370 literes póttartály az ütközés során megsérült és berobbant, halálos tűzcsapdává változtatva a járművet. Később az is kiderült, tavaly decemberben 21 buszát kezdte el árulni a Pizolit Kft. A lépés azt a gyanút erősíti, miszerint a várható kártérítési igényekre számítva a cég így próbál megszabadulni vagyonától. Ingóságait és ingatlanait ugyanis nem helyezték hatósági zár alá.

Magyar Nemzet hírlevél

Legizgalmasabb cikkeink naponta egyszer az ön e-mail-fiókjában!

A feliratkozással beleegyezik abba, hogy a Magyar Nemzettől hírlevelet vagy cikkeinkről szóló üzenetet kapjon postafiókjába. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.

Ez az emailcím nem érvényes

Mindezek fényében nem csoda, hogy a balesetben elhunyt diákok szüleinek egy része a Pizolit Kft.-t teszi felelőssé a történtekért. Krizsány László – akinek 15 éves lánya veszítette életét a tragédiában – rendszeresen posztol Facebook-oldalán. Legutóbb azt írta, Czakó Tibor mellett a cég összes dolgozóját felelősnek tartja a történtekért, utóbbiakat elsősorban azért, mert szemet hunytak a törvénytelenségek fölött.

A tragédia áldozataira emlékeznek ma 16 órától Budapesten a fasori református templomban, illetve a Műcsarnok mögötti parkolóban, ahonnan egy éve útjára indult a diákokkal teli busz.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2018.01.20.

A szerkesztő ajánlja

Molnár Csaba

176 millió kamera kereszttüzében: a kínai Nagy Testvér mindenkire odafigyel

Az, ami Orwell idejében még disztópiának tűnt, a mindent látó kamerának hála szép lassan valósággá válik.

Pethő Tibor

1938. augusztus 25. – 2018. április 11.

Elhallgatni nem fogunk. Várunk, reménykedünk, imádkozunk. Mert lehet egy újságnak bárki is a tulajdonosa, azt pontosan tudjuk, hogy a mi igazi „gazdánk” az olvasó.

Stier Gábor

Szomorú búcsú Eraszt Fandorintól

Borisz Akunyin húsz év után nemcsak világhírű regényhősét, hanem a kilencvenes években az orosz jövőről szőtt álmait is eltemeti.

Lakner Dávid

Lajcsika, ha te mindig játszol, miből éltek?

Inkey Alice Szőts Istvánról, Latinovits jókedvéről és Kosztolányi Dezső fekete pöttyös nyakkendőjéről.