Novemberben kezdődik a 3-as metró felújítása

2017. szeptember 4., hétfő 20:47, frissítve: kedd 09:52

November elején kezdődik és 2020 augusztus végére fejeződhet be a 3-as metró felújítása – közölte hétfőn Tarlós István (Fidesz–KDNP). A főpolgármester a 137,5 milliárd forintos, a BKV lebonyolításában zajló fővárosi beruházás legfontosabb elemének, az alagút-felújítási tendernek az eredményét ismertette: a 17,1 kilométer hosszú metróvonalon a Swietelsky Vasúttechnikai Kft. 47,8 milliárd forintért nyerte el a vágányépítést, valamint a biztosítóberendezések és a központi diszpécserrendszer korszerűsítését is magába foglaló munkákat, amelyeknek a végső átadási határidejét 2020. augusztus 24-ben határozták meg. Az már korábban eldőlt, hogy a metróvonal északi szakaszán az Újpest-Központ és a Dózsa György út közötti hat állomást – 2018. december 31-i átadással – a Strabag Építőipari Zrt. újíthatja fel 24,1 milliárd forintért.

A két szerződés értéke együttesen meghaladja a teljes beruházás – államilag garantált – összegét. Az eredeti költségbecsléshez képest az alagút-felújítás 15 százalékkal, az északi állomások felújítása 23 százalékkal lett drágább. Mivel a középső, illetve a déli metrószakasz 14 állomásának felújítására 44, illetve 47 százalékkal magasabb ajánlatok érkeztek, azokat a pályázatokat megsemmisítették. Ugyanis a fővárosnak úgy sem lenne elegendő fedezete a kifizetésükre, hogy júniusban 30 milliárd forintot különítettek el a többletköltségekre. A BKV legkésőbb októberben két új közbeszerzési eljárást indít.

 
MN-grafika
 

Mindazonáltal Tarlós István kijelentette: „Soha többé nem lehet azt mondani, hogy nem kezdődött el a 3-as metró felújítása, a munkák megkezdése elé már nem lehet akadályt gördíteni.” Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója, valamint a nyertes cégek illetékesei aláírták a két kivitelezési szerződést. 

A metróállomások felújításának a legvitatottabb része továbbra is az akadálymentesítés, ami az északi szakaszon azt jelenti, hogy Újpest-Központnál, Újpest-Városkapunál, a Forgách utcánál és a Gyöngyösi utcánál lift épül. Az Árpád hídi metróállomásnál most is található felvonó, egyedül a Dózsa György útnál nem lesznek liftek, de ott a fix lépcsők mellé mozgólépcsőket építenek be. Minderről Bolla Tibor a Magyar Nemzetnek elismerte, hogy ez még nem akadálymentesítés, a mozgáskorlátozottak és a babakocsik számára a lehető legjobb műszaki megoldáson még dolgoznak, s akár „menet közben” is módosíthatnak a terveken. A mozgólépcsők a metróalagutat az aluljáróval kötik össze, viszont onnan a felszínre továbbra is csak a hagyományos lépcsők, illetve a kerekesszékkel, babakocsikkal is használható rézsűk vezetnek fel. 

November elejétől azonban több mint egy évig nem utazhat senki a metrón az északi szakaszon. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) úgynevezett mobilitási tervet dolgozott ki a felszíni közlekedés rendjére. A napközben sűrűn közlekedő metrópótló buszok Újpestről a 3-as vonal ideiglenes végállomásáig, a Lehel térig szállítják majd az utasokat, de esténként és a hétvégéken a metró teljes vonalán pótlóbusszal lehet utazni.

A pótlóbuszok zavartalan haladását a BKK forgalomtechnikai módosításokkal, előnyben részesítésekkel segítené. Ehhez tartozik, hogy a BKV vezérigazgatója cáfolta a Világgazdaság értesülését, miszerint „buszvezetőhiány” fenyegetné a BKV-t. Bolla Tibor szerint mind busszal, mind sofőrrel garantálni tudják a metrópótlást, a korábban megkezdett toborzást azonban folytatják, mert továbbra is nagy a fluktuáció. 

A BKK a négy kerületet (IV., XV., XIII., III.), azon belül hét városrészt érintő többi busz- és villamosjárat menetrendjéről és útvonaltervéről „társadalmi egyeztetést” hirdetett: hétfőtől szeptember 17., vasárnap éjfélig várja a fővárosban közlekedők észrevételeit, hozzászólásait az interneten, a www.bkk.hu/te/m3-eszak oldalon. Mint írják, a beérkező javaslatokat a terv véglegesítésekor figyelembe veszik. A BKK egyben figyelmeztet: a metrópótlás miatt kényszerűen megnövekedik majd az utazási idő, esetenként több átszállásra lesz szükség, amiért az érintettek türelmét kéri. Egyben felhívja a figyelmet, hogy sok esetben az elővárosi vasútvonalakkal is el lehet jutni Budapest szívébe. 

A „mobilitási terv”

Angyalföldön 

A Váci út térségéből a metrópótlás idején a lezárt metrószakasz fölött közlekedő, igen sűrűn induló metrópótló autóbuszokkal könnyen elérhető a belváros. A XIII. kerület térségében a Lehel tér felé közlekedő metrópótló buszokra a metróállomások környezetében lehet felszállni. A 14-es járat mellett a metrópótlás ideje alatt munkanapokon a jelenleg csak Újpesten és Rákospalotán közlekedő 12-es villamos szerelvényei is a Lehel térig járnak nagyobb befogadóképességű szerelvényekkel, de a Gyöngyösi utcai lakótelep térségéből közvetlenül a 105-ös buszjárattal – az Andrássy úton át – is megközelíthető a városközpont.

Újpest központi részén

Az Árpád úti lakótelep térségének jobb kiszolgálására bizonyos metrópótló buszok az Árpád üzletháztól indulnak, így a Rózsa utca környékéről közvetlenül elérhető a 3-as metró üzemelő szakasza. A Görgey Artúr út vonzáskörzetéből indulók a villamosokkal egészen a Lehel térig utazhatnak. A pótolt metrószakaszt elkerülve a Tél utcai lakótelep felől a megerősített kínálattal közlekedő 20E gyorsjárattal, a Baross utca és az István út környéke felől a szintén sűrűbben induló 30-as járatcsalád járműveivel is megközelíthető a belváros.

Káposztásmegyer és Újpest kertvárosi része

A metrópótló buszokra Káposztásmegyer és Újpest kertvárosi része felől érkezve az Árpád üzletháznál, Újpest-Központban, illetve Újpest-Városkapunál lehet átszállni. A felsorolt átszállóhelyeket a 14-es villamossal, a 20E és a 30-as járatcsalád járműveivel, a 122-es és a 220-as autóbusszal változatlanul el lehet érni. Az ebben a térségben élőknek számos, a korábbiakban már említett alternatív utazási lehetőség is a rendelkezésükre áll.

Rákospalota és Újpalota térsége

Rákospalota térségéből a központ felé közlekedőknek kifejezetten ajánlják a munkanapokon hosszabb útvonalon, nagyobb befogadóképességű szerelvényekkel egészen a Lehel térig közlekedő 12-es villamosokat. A metrópótlás ideje alatt a 25-ös vagy a 225-ös járattal a Mexikói út felé is utazhatnak, további lehetőség a belváros megközelítésére az 5-ös autóbuszok használata. Az 1-es villamos felé vezető irány szerepe felértékelődik, ezért a BKK az újpalotai utasoknak arra hívja fel a figyelmét, hogy a 69-es villamossal vagy pedig a Nyírpalota utcán végighaladó autóbuszjáratokkal, majd az 1-es villamosra átszállva is elérhetik a Váci út térségét.

Óbuda térsége

A III. kerületből a metrópótlás idején a Vörösvári út és a Bécsi út környékéről indulva a fonódó villamosjáratokkal, az északi kerületrész és a Szentlélek tér vonzáskörzetéből a szentendrei HÉV-vel a Batthyány téren át a 2-es metróra átszállva is eljuthatnak a belvárosba. A belső Szentendrei út környékén élők számára a 34-es és a 106-os járat meghosszabbított útvonalon és szükség szerint megerősített kínálattal a Lehel térig közlekedik. A Flórián tér környékéről utazók számára további lehetőség, hogy a 109-es buszokkal indulva és a 2-es metróra átszállva vagy pedig közvetlenül a 9-es járattal közelítsék meg a városközpontot.

 

A szerkesztő ajánlja

Molnár Csaba

176 millió kamera kereszttüzében: a kínai Nagy Testvér mindenkire odafigyel

Az, ami Orwell idejében még disztópiának tűnt, a mindent látó kamerának hála szép lassan valósággá válik.

Pethő Tibor

1938. augusztus 25. – 2018. április 11.

Elhallgatni nem fogunk. Várunk, reménykedünk, imádkozunk. Mert lehet egy újságnak bárki is a tulajdonosa, azt pontosan tudjuk, hogy a mi igazi „gazdánk” az olvasó.

Stier Gábor

Szomorú búcsú Eraszt Fandorintól

Borisz Akunyin húsz év után nemcsak világhírű regényhősét, hanem a kilencvenes években az orosz jövőről szőtt álmait is eltemeti.

Lakner Dávid

Lajcsika, ha te mindig játszol, miből éltek?

Inkey Alice Szőts Istvánról, Latinovits jókedvéről és Kosztolányi Dezső fekete pöttyös nyakkendőjéről.